Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
I din fantasivärld kanske. Men en otränad person kan aldrig cykla 150w i 30 minuter. Finns inte en chans. Sen att andra vältränade fixar det, visst. Men att jag borde kunna det, bara sådär, är skitsnack.
Jag är mer än dubbla din ålder och har pga alldeles för mycket arbete inte haft någon tid för träning. Men jag kör ändå glatt 150 W i 20 minuter - och då avser jag inte stenhård cyklingträning utan mer varianten att trycka på lite extra för att jag är rejält hungring och vill snabt hem från jobbet.
Här har du lite indikation på fördelningskurva för män:
https://www.cyclinganalytics.com/blog/2018/06/how-does-your-cycling-power-output-compare
Är det så att du är väldigt lätt så kan det vara så att du borde kika lite på W per kg i stället.
När jag var i mönstringsålder så cyklade jag dock mycket och kunde hålla runt 40km/h i uppåt en timme - 40km/h är runt 350 W om man väger runt 70 kg och det är plant och vindstilla.
150 W är just under 30 km/h för 70 kg cyklist. Att köra 10-20 mil i det tempot kräver definitivt träning. Om det däremot tar stopp efter 5 minuter så rekommnderar jag regelbundna, korta, sprint-turer. Kör 10 minuter två gånger per dag någon lämplig sträcka som slutar med en lite längre backe - och kör som om du just håller på att komma för sent till skolan. Det är tillräckligt kort träningstid för att undvika behov av återhämtning men ger bra mjölksyreträning samt backen ger styrketräning för benen. Och hjärtat får ett antal minuter med riktigt bra puls.