2019-09-08, 23:48
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Indirekt gjorde jag det. 150 W i 5 minuter är rätt lite. Du borde klara 20-30 minuter på den belastningen där pulsen går upp och sedan hamnar på en platå, dvs att du inte drar på dig mjölksyra.

Skitsnack.
Citera
2019-09-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Skitsnack.

Du får nog motivera lite bättre. Eller det där kanske var dit bästa?
Citera
2019-09-09, 01:14
Medlem
Citat:

Tror han bara blev lite ledsen pga krossad världsbild. Att få veta att man förväntas prestera över 200% av sin nuvarande förmåga känns aldrig bra. Kan för övrigt intyga att vad man presterar max på gymmet är långt över vad man gör där. Inga grejer som håller i fötterna på mönstringscyklarna+ den konstanta ökningen ger en jävla mjölksyra. Brukar kunna ligga stabilt på 400+ watt i några minuter men klarade knapt att komma upp i 380 på plats.
Citera
2019-09-10, 16:03
Medlem
För er som har gjort lumpen nu. Hur krävande var själva löpningen? Hur långt sprang man? Tog ni pauser? Är själv lite nojjig för den.
Citera
2019-09-10, 22:31
Medlem
Beror helt på var du hamnar!
Ligger du inne som jägarsoldat i jauret så springer man mycket.
Ligger du som stabsassistent i Eksjö så springer man mindre.

Sträckorna varierar såklart, men det finns en tydlig träningsplan som befälen håller i. Så oroa dig inte.
Var vill du hamna någonstans? Och vad springer du milen på idag?
Citera
2019-09-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxsas
För er som har gjort lumpen nu. Hur krävande var själva löpningen? Hur långt sprang man? Tog ni pauser? Är själv lite nojjig för den.
Mitt tidigare meddelande skulle vara ett svar på denna fråga, såklart.
Citera
2019-09-11, 09:00
Medlem
För er som har mönstrat 2019 inför värnplikten, har någon av er sökt och kommit in på någon utav Jägarutbildningarna? Om ja, vilka resultat fick ni på mönstringen? Jag har själv blivit kallad till mönstring och är extremt sugen på att söka till Jägare på K3 om möjligheterna finns. Alla typer av svar är gladeligen välkomna .

Mvh
Citera
2019-09-11, 17:21
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:

I din fantasivärld kanske. Men en otränad person kan aldrig cykla 150w i 30 minuter. Finns inte en chans. Sen att andra vältränade fixar det, visst. Men att jag borde kunna det, bara sådär, är skitsnack.
Citera
2019-09-11, 19:02
Medlem
Citat:
I din fantasivärld kanske. Men en otränad person kan aldrig cykla 150w i 30 minuter. Finns inte en chans. Sen att andra vältränade fixar det, visst. Men att jag borde kunna det, bara sådär, är skitsnack.
Självfallet så menade han att du bör kunna cykla 150w i 30 minuter för att klara cyklandet. Genomförde nyss min mönstring och fick tillräckligt bra resultat på allt för att kunna bli jägarsoldat förutom cykeltestet vilket jag misslyckades med brutalt och fick därför ingen befattning.

Träna konditionen och benstyrkan hårt, cykeltestet är tio gånger svårare än styrketestet.
Citera
2019-09-11, 19:54
Medlem
Citat:

Jag är mer än dubbla din ålder och har pga alldeles för mycket arbete inte haft någon tid för träning. Men jag kör ändå glatt 150 W i 20 minuter - och då avser jag inte stenhård cyklingträning utan mer varianten att trycka på lite extra för att jag är rejält hungring och vill snabt hem från jobbet.

Här har du lite indikation på fördelningskurva för män:
https://www.cyclinganalytics.com/blog/2018/06/how-does-your-cycling-power-output-compare

Är det så att du är väldigt lätt så kan det vara så att du borde kika lite på W per kg i stället.

När jag var i mönstringsålder så cyklade jag dock mycket och kunde hålla runt 40km/h i uppåt en timme - 40km/h är runt 350 W om man väger runt 70 kg och det är plant och vindstilla.

150 W är just under 30 km/h för 70 kg cyklist. Att köra 10-20 mil i det tempot kräver definitivt träning. Om det däremot tar stopp efter 5 minuter så rekommnderar jag regelbundna, korta, sprint-turer. Kör 10 minuter två gånger per dag någon lämplig sträcka som slutar med en lite längre backe - och kör som om du just håller på att komma för sent till skolan. Det är tillräckligt kort träningstid för att undvika behov av återhämtning men ger bra mjölksyreträning samt backen ger styrketräning för benen. Och hjärtat får ett antal minuter med riktigt bra puls.
Citera
2019-09-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragvik10
För er som har mönstrat 2019 inför värnplikten, har någon av er sökt och kommit in på någon utav Jägarutbildningarna? Om ja, vilka resultat fick ni på mönstringen? Jag har själv blivit kallad till mönstring och är extremt sugen på att söka till Jägare på K3 om möjligheterna finns. Alla typer av svar är gladeligen välkomna .

Mvh

Låg som Jägargruppbefäl på K3 i fjol och fick resultaten 9 på kondition 9 på styrka 8 på i-test och 7/7 av psykologen, kraven är dock 7or på fysen 4a (för soldat) på i-provet och en 7a på "psykisk styrka" (eller vad de kallade det) av psykologen
Citera
2019-09-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KGB-
Har börjat fundera den senaste tiden på att göra GMU då jag har en släkting som rekommenderar det starkt. Har alltid gillat att resa och lära mig nya kulturformer, därför har jag även börjat fundera på utlandstjänstgöring. Jag har sett en del intervjuer med personer som befunnit eller befinner sig på utlandstjänstgöring. Min uppfattning är att det är extremt mycket Jägarsoldater som gör utlandstjänst, hade det varit en bra utbildning om jag vill åka utomlands i militär tjänst? Om jag nu skulle göra GMU, vilka andra befattningar än jägarsoldatsutbildningen hade då skapat möjligheten att göra utlandstjänstgöring?

Vill du har störst chans still utlandstjänst bör du satsa på ledning eller Logistik. Ett tips är dock att glömma tankar om utlandstjänst. Gör grundutbildningen först och känn efter om den militära ens är något för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in