• 1
  • 2
2006-01-08, 21:49
Medlem
Nn som kan tipsa om inkpstlle fr en stabil batteriprovare fr hemmabruk.
Testa alkaliska batterier och s..

Jula hade nn billig fr 59kr men den verkade vl mesig, vill ha nn som klarar av alla batterityper.
Citera
2006-01-08, 21:54
Medlem
Avva66s avatar
Varfr inte en multimeter som du kan mta det mesta med?
Clas Ohlson sljer sna.
http://www.clasohlson.se/shop/store/...3A15+PM#q10326
Citera
2006-01-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Varfr inte en multimeter som du kan mta det mesta med?
Clas Ohlson sljer sna.
http://www.clasohlson.se/shop/store/...3A15+PM#q10326

nja.. kan ju funka men vill grna ha en simplare dr man slipper tnka nr man mter, bara stta i batteriet ss gr en nl p en visare antingen till grnt, gult eller rtt.
Citera
2006-01-08, 22:36
Medlem
Megaforces avatar
Biltema har en multimeter fr ca 75 kr som ven har batteritester, dvs mter spnningen ver en belastning.
Citera
2006-01-09, 01:47
Medlem
benjas avatar
Julas batteri testare r helt ok! Anvnder den p jobbet och ven om den ser mesig ut s fungerar den faktistk
Citera
2006-01-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Julas batteri testare r helt ok! Anvnder den p jobbet och ven om den ser mesig ut s fungerar den faktistk

okey... man klarar den av alla storlekar? allt frn R3 till R20 samt knappcells och 9v ?
Citera
2006-01-09, 17:46
Medlem
Har fr mig att Duracell brukade slja batterier inkluderad batterimtare som man kunde mta andra batterier. Ungefr som deras fastklistrad mtremsa p batterier fast lstagbar. Nn som vet mer om det? Har de slutat slja snt?
Citera
2006-01-13, 13:43
Medlem
polemarchoss avatar
En uppdatering....

Ville bara hra om du har hittat en batteriprovare som fyllde de krav som du ville ha....
Citera
2006-01-13, 20:05
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
okey... man klarar den av alla storlekar? allt från R3 till R20 samt knappcells och 9v ?

ja den klarar allt från AAA till D samt knappcell och 9V
Är 2 små uttag för batterier i mitten som jag aldrig har listat ut va det är för några dock.. Stick in till Jula och kolla?
Citera
2006-01-13, 20:18
Bannlyst
Kan det inte vara lite lmskt att mta med en digitalmultimeter d dess impedans r mycket hg? Den belastar ju inte batteriet ngot och d kan det ju nstan ligga p fullt voltantal fr att efter bara ngra sekunder g ner ett antal tiondels volt?

Spnningen avtar vl linjrt med urladdningen? Men utan anvndning ett tag kan vl spnningen nstan bli som frn brjan fr att sedan nstan bli 0 d det belastas? Jag har i alla fall upplevt det s.
Citera
2006-01-14, 01:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazze aka Jazze
Kan det inte vara lite lmskt att mta med en digitalmultimeter d dess impedans r mycket hg? Den belastar ju inte batteriet ngot och d kan det ju nstan ligga p fullt voltantal fr att efter bara ngra sekunder g ner ett antal tiondels volt?

Spnningen avtar vl linjrt med urladdningen? Men utan anvndning ett tag kan vl spnningen nstan bli som frn brjan fr att sedan nstan bli 0 d det belastas? Jag har i alla fall upplevt det s.

Det finns ju digitalmultimetrar med batteritester, dvs en resistor man mter ver och simulerar drfr belastning. Funkar utmrkt och man ser ocks om spnningen sjunker under testet (vilket r bsta indikatorn p att ett batteri brjar slut)
Citera
2006-01-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Ville bara hra om du har hittat en batteriprovare som fyllde de krav som du ville ha....

Nja, lutar vl t Julas modell men jag mailade deras kundtjnst och deras apparat klarar inte av att testa lampor, ett litet minus. Jakten gr vidare, ett tag till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in