2018-09-21, 03:41
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om någon kan svara....

Om PM verkligen i flera månader bestämt sig för att mörda en kvinna, varför hade han då inte inköpt en kniv? Det här med halsavskärning var ju ett återkommande intresse utifrån filmen han tittade på med jämna mellanrum. Istället tycks han snappat åt sig en förskärare från köket i hangaren på eftermiddagen den 10/8. Lite improviserat kan jag tycka.
En inneboende praktikant saknade den framåt kvällen när han skulle laga mat.

Ja som sagt, i brist på bröd får man ju äta limpa. Men det här med halsavskärning tycks ju varit en väldigt central del i hans mordfantasi. Borde han inte inköpt en lämplig dolk för ändamålet då för länge sedan?
Om han verkligen bestämt sig för att genomföra sin mordfantasi?

Han hadde dom verktyg som behövdes, perfekta verktyg. Hobbykniven för att skära av halsen/ tortera och kökskniven för att "slakta". En dolk är ju ett stick vapen.
Citera
2018-09-21, 08:21
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt

Ja,men den gör ju det. Du frågade i går vilcken detalj jag hadde uppteckt som förklarade lite vad som gekk före sig dom 50 minuterna i ytlege. Madsen hevdar själv att det var här han försökte få henne ut ur ubåten, hel. För att gje henne en sjöbegravning. Här kommer et sitat från rätten:
(norska Dagbladet, jag skall översetta det viktigaste)
sitat.

Madsen: Ubåten ligger stille i 50 minutter. Jeg prøver ved hjelp av alle midler å få Kim Wall over bord.

Aktor: Hvorfor brukte du ikke forluka? Hvorfor den vanskelige veien gjennom tårnet?

Madsen forklarer at han forsøkte på mange ulike måter å få Kim Wall «hel» opp på dekk: «Men så gir jeg opp».

Madsen: Det er veldig vanskelig å flytte en bevisstløs person. Spesielt i en så trang ubåt, sier han.

Aktor: Så hun er ikke død ennå?

Madsen: Unnskyld, jeg er ikke rettsmedisiner, men hun reagerer ikke på noe. Jeg vil dykke ned med båten, og legge meg på bunnen for å ta livet av meg selv. Jeg vil ikke bli funnet med det samme, og det er vanskelig å spore ubåten under vann.
Sitat slut.

Här skiter det sig lite för Madsen. Han säger att Kim er medvedtslös vid det här laget. Då åklagaren svarar: Åh, var hon inte död änn, kommer han med nån svada om att han inte är utbildad i rättsmedicin. Sen säger han att han vill dyka för att ta livet av sig.
Problemet med den här förklaringen är: om han trodde hon var medvetslös varför då ta livet av sig....?
Orsaken att det här är svårt att förklara för Madsen är att hon inte var död vid det här laget.
Det glapp lite sanning ut av hans käft för en gångs skull. Antakligen var hon just medvetslös, mishandlad medvetslös, och nu drog han runt på henne för att förbereda inför sista dyket....

Citat:
Nåt konstigt är det. Man har ju också hittat Kims fingeravtryck på undersidan av den framre luckan. Som om hon har försökt rymma... Kanske han stannade för att få kontroll på henne? Tror ingen kan förestella sig vad som har försiggått på den ubåten.

edit: värdt att komma ihåg att dom hittade 38, ja 38 stick och skärskador på torsoen och 8 stick och skärskador på hennes hals, allt det här innan han skar halsen av henne. På det här kommer all annan mishandel fysikt och psykiskt.

Citat:
Jo, jag vet, planen var att stycka henne. Den ursprungliga orsaken till mitt intresse är den debatt jag och trngw hadde, där han menade hon blev dödad direckt, medans jag trodde på ett utdraget hendelsesförlopp. Jag tycker Madsens förklaring tyder på att hon inte var död enn, vid 50 minuters stoppet.
Varför slepa runt på henne inne i ubåten? Jag tror hon kom loss och försökte rymma.(hon var desperat, hon förstod att slutet var nära, hon förventade ingen nåd) Det finns fingeravtrykk från Kim på den framre luckan. Han kom ikapp henne och slog henne medvetslös. Det er också så Madsen förklarar Kims merken på handlederna med att hon fick dom när han försökte dra henne upp gjenom tornet.(bara lögn såklart, men han behöver den lögnen)
Varför åka till Köge alls? Då det ju förstör han tidsplan?
Ja det är den stora frågan. Jag tror meningen var att döda och stycka henne nånstans i Øresund, inte så lång från där han dök första gången. Men något kom i vägen/sket sig. Han kom i vegen för "Aidala" (var det inte det skeppet het?) och han krockade nestan med Ternevag. Jag tror han kände att han var observerad/påkommen, typ det blev för "hett" för honom der uppe.(paranoia)

Då åkte han söderut mot Köge, ett område han kände sen tidigare men jag tror det var plan B.(även om han pratat om att gömma lik där förut, något han också kan ha gjort tidigare)
Det var helt idiotiskt att anvenda så mycket tid på att åka dit, även för Madsen, som visstnog har en mycket dårlig tidskänsla.(har inte begrepp på tid/anvender inte klocka)
Sagt på et annat sätt, om plan A var att åka till Köge var det nog också plan A att senka Nautulius. Och det är ju fler saker som pekar på att så inte är fallet.

Citat:
50 minuters stoppet, varför? Vill inte upprepa mig, men funderar fortfarande. Madsen är på veg söderut, i ytlege, mot "the final destination". Varför göra en 50 minuters stopp? Det är inte logiskt att ligga och driva i nestan en timme i det här läget, något måste ha hendt. Glöm att senda saker till moln och skit, det hadde polisen vetat nu, glöm tortyr och mord, sånt gör man inte i ytlege om man har möjligheten att dyka. Men han hadde inte möjligheten att dyka, något hadde hendt. Kim Wall hadde rymt.
Hon sprang till framre luckan desperat efter att komma ut och Madsen var tvungen att stoppa det. Inte kunde han dyka heller, man dyker inte med en öppen lucka. Madsen kommer ifatt henne och slenger henne i golvet. Det kommer vel några örfilar, men jag undrar på om inte han kan ha strypt henne tills hon svimmade. Madsen kan sånt, har gjort det massor av gånger med sina kvinnliga "venner"...
Ja så ligger hon där då, avsvimmad. Då drar han henne "på plats" igjen och binder henne. Svårt att handtera henne nu, avsvimmad. Svårt att spenna upp henne. Tar tid, ja så där 50 minuters tid allt i allt. Så åker han vidare..

Trngw, kommer du ihåg att jag skulle skriva en sammanfatning av hur jag ser för mig hendelsesförloppet? Ja, här är det, varsegod. På ekta norskt latmannsvis har jag klippt och limt lite, men jag vet att du kommer förstå vad jag menar.
Det finns fler detaljer och jag har fler teorier/indicier, men det här är det viktigaste. Kanske skriver jag i hop det en dag och fyller i lite, men nu har jag iallafall holdt mitt ord.

1 Køge är plan B
2 Hon levde vid 50 min stoppet
Senast redigerad av kugutt 2018-09-21 kl. 08:38.
Citera
2018-09-21, 12:34
Medlem
Citat:
Om någon kan svara....

Om PM verkligen i flera månader bestämt sig för att mörda en kvinna, varför hade han då inte inköpt en kniv? Det här med halsavskärning var ju ett återkommande intresse utifrån filmen han tittade på med jämna mellanrum. Istället tycks han snappat åt sig en förskärare från köket i hangaren på eftermiddagen den 10/8. Lite improviserat kan jag tycka.
En inneboende praktikant saknade den framåt kvällen när han skulle laga mat.

Ja som sagt, i brist på bröd får man ju äta limpa. Men det här med halsavskärning tycks ju varit en väldigt central del i hans mordfantasi. Borde han inte inköpt en lämplig dolk för ändamålet då för länge sedan?
Om han verkligen bestämt sig för att genomföra sin mordfantasi?

Han hade redan en "mindre" kniv. Förmodligen en slags fällkniv som han säkert hade i fickan ändå. De flesta med den typen av sysselsättning (mekaniker, hantverkare) har nog en kniv på jobbet.
Citera
2018-09-21, 13:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Han hadde dom verktyg som behövdes, perfekta verktyg. Hobbykniven för att skära av halsen/ tortera och kökskniven för att "slakta". En dolk är ju ett stick vapen.
Ja, hobbykniven har uppenbart en central plats.

Citat:
"Så kommer hobbykniven frem, og jeg kigger på din hals... hvor er pulsåren...”
Citat:
"Lagde du mærke til, at der manglede noget på værkstedet 10. august, spørger anklageren som sidste spørgsmål.
- Ja, en stor køkkenkniv fra køkkenet. Peter Madsen gik også normalt med en hobbykniv - en slags tæppekniv, svarer vidnet." live bt
Citat:
"Nu kommer han ind på de løsdele, man har fundet i ubåden.
- Den er meget lang, men jeg vil lige nævne nogle småting, siger anklageren og remser op:
- Der er fundet Peter Madsens pung, et par strømpebukser, trusser, en damejakke som indeholder en togbillet fra Kastrup til Trelleborg og en knækket klinge til en hobbykniv, siger anklageren, som dvæler ved klingen.

- Det gør jeg, fordi vi har fundet en hobbykniv i posen med tøj, som er fundet i sagen, siger anklageren. "
live eb
Citat:
"Han har været grundig og omhyggelig med at partere liget, og med at pakke stropper og hobbykniv ned i en pose. Men det forklarer ikke, hvorfor blandt andet hendes trusser og strømpebukser ikke blev pakket ned. Var det for at beholde det som trofæer, eller for at placere tingene som falske spor på Refshaleøen, hvorefter han med sin veltalenhed kunne tale sig fra sin skyld i hendes død? " live bt
För övrigt överensstämde snittytorna på stropparna i påsen med de som satt kvar i ubåten så den vassa hobbykniven användes nog frekvent.
Citat:
"De to hele spænder er skåret over, som når man skærer et menneske ned, der er spændt op. De to afskårne stropper passer ved de de stroppedele, der sidder nede ved gulvet i messen på det sted, hvor der er fundet mest blod, påpeger anklageren." live bt
Citera
2018-09-21, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
J
Det finns fingeravtrykk från Kim på den framre luckan. Han kom ikapp henne och slog henne medvetslös.
Det var väl snarare DNA. Eller har du hittat andra uppgifter då du nämner den främre luckan?

" - Der er fundet DNA fra Kim Wall på håndtaget til lugen." live bt
Citera
2018-09-21, 14:18
Medlem
Citat:
Jag har läst att det inte är ovanligt att seriemördare slutar när de bildar familj. Tyvärr ingen länk.
Det finns alla möjliga GM. Pga personlighet, intelligens samt olika kombinationer av störningar och sjukdomar. Så det går inte att uttala sig generellt.

Men det finns många exempel på seriemördare som varit goda familjefäder och makar samt väldigt omtyckta av grannar, vänner och arbetskamrater. Som ändå haft sådana här våldsfantasier och gjort verklighet av dem. Så jag tror att de kan ha selektiv empati. En empati de helt kan stänga av när deras tvångsmässiga våldsfantasier (sexuella läggning) pockar på.

Det finns GM som är omvänt också. Allmänt primitiva skitstövlar. Grymma mot sin egen familj osv

Men en sak tycks sexualsadistiska mördare ha gemensamt. De söker efter ett objekt. Någon som de inte har en relation med. Bara en symbol för deras sexuella våldsfantasi. Antagligen för att kunna stänga av sin empati totalt och leva ut sin sexuella våldsfantasi. Kanske lättare att se en total främling som en usel "hora" tex. Någon som man kan avhumanisera iallafall.

Så därför tror jag inte att DK var i riskzonen. Hon är en god vän sedan ca 12 år tillbaka. En medarbetare, älskarinna samt fd sambo. Så jag tror inte PM hade någon plan som inkluderade henne.
Då kunde PM ju lika gärna mördat sin fru ju.

EDIT: Så jag tror att PMs fantasier handlade om en "ansiktslös" kvinna. Vare sig han verkligen tänkt mörda någon eller bara fantiserade om att mörda ett lämpligt objekt.
Ja så är det nog. Hur som helst galet. Men det kanske är därför han heter Mad-sen.
Citera
2018-09-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var väl snarare DNA. Eller har du hittat andra uppgifter då du nämner den främre luckan?

Det låter hemskt. Inte direkt så att man skulle vilja gå in i den ubåten sen.
Citera
2018-09-21, 14:47
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Har lest fingeravtryck,ja. Men kommer kanske aldrig hitta det igen. Om det då inte dyker upp när jag sitter och snusar runt. Jag är urkass på research i ordets retta mening, och jag gör inga notater.
Jag är vel antagligen att anse som en halv idiot i det här gamet, men försöker endå.
Citera
2018-09-21, 14:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Har lest fingeravtryck,ja. Men kommer kanske aldrig hitta det igen. Om det då inte dyker upp när jag sitter och snusar runt. Jag är urkass på research i ordets retta mening, och jag gör inga notater.
Jag är vel antagligen att anse som en halv idiot i det här gamet, men försöker endå.
Jag gör notat i huvudet.
Det är DNA via dansk live mig veterligt. Jag störde mig nämligen på rubriken i svensk media då DNA givetvis är nåt helt annat sett till forensik.
Citera
2018-09-21, 15:11
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jag gör notat i huvudet.
Det är DNA via dansk live mig veterligt. Jag störde mig nämligen på rubriken i svensk media då DNA givetvis är nåt helt annat sett till forensik.

Jo, men du dricker inte.
Vilcken rubrik tenker du på?
Citera
2018-09-21, 16:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, men du dricker inte.
Vilcken rubrik tenker du på?
Rubrik i sista "spoilern" längst ner:
https://www.expressen.se/kvallsposten/detta-talar-for-att-madsen-frias-och-detta-for-att-han-falls/
Citera
2018-09-21, 17:55
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Rubrik i sista "spoilern" längst ner:
https://www.expressen.se/kvallsposten/detta-talar-for-att-madsen-frias-och-detta-for-att-han-falls/

Tack för att du hittade den, var dock inte den jag leste.

sitat
Kim Walls fingeravtryck

Enligt Peter Madsens försvarare stöds hans version av det faktum att Kim Walls DNA hittats på ett handtag på den lucka som ska ha fastnat när undertryck bildades i ubåten. Det ska inte röra sig om DNA från blod och det kan därför tydas som att Kim Wall försökt öppna luckan, enligt försvaret då hon stängdes inne i ubåten.

sitat slut
Senast redigerad av kugutt 2018-09-21 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in