2017-08-11, 10:48
Medlem
Ziarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Man kan tycka att ubåten borde vara utrustad med någon form av sändare som meddelar positionen kontinuerligt. Det är ju ingen krigsubåt det handlar om.
Men eftersom sökandet serut som det gör finns det troligen ingen sådan sändare eller gps i ubåten som ger upplysning om var den befinner sig. Ingen radio heller kanske, jag har i alla fall inte läst om något nödanrop eller dylikt.
Jag hoppas givetvis att man snabbt lokaliserar utbåten och att de som befinner sig i den kan räddas.

Problemet är ju att få iväg dessa signaler från en position under ytan. För att det ska gå att få en position från gps måste minst en gps-mottagare stickas upp över ytan. Samma sak med militära ubåtar, för att kunna skicka/motta signaler måste man sticka upp någon mottagare/sändare över utan.

Så vill jag minnas att det är iaf. Är inte ubåtsman så jag kan dock ha fel...
Citera
Medlem
Troians avatar
Båten hittad, siktats vid Køge, där den tydligen fortfarande åker runt

https://twitter.com/forsvaretdk/status/895927669979844609
Senast redigerad av Troian 2017-08-11 kl. 10:50.
Citera
Medlem
Hittad!
Citera
Medlem
Flashshits avatar
Nu är ubåten hittad....

Edit:

Pucktrea på den.

(Så svårt var det..)
Citera
2017-08-11, 10:49
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Båten hittad.

Vid liv?

Edit: besättningen alltså...
Citera
2017-08-11, 10:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Vid liv?

Edit: besättningen alltså...

Så som jag fattar det, ja.
Citera
2017-08-11, 10:50
Medlem
Grisbrottarens avatar
När det för några år sedan spekulerades på allvar om utländska ubåtar i den svenska skärgården, var det ju en privat ubåt stationerad på Djurö som togs med i resonemangen. Det förklarades då att han hade ständig kommunikation med den svenska försvarsmakten, så att den skulle kunna veta var han var med sin ubåt och inte blanda in honom i en eventuell ubåtsjakt.

Jag undrar därför om det finns någon slags anmälningsplikt om var man seglar med ubåtar, om man har en sådan privat. Har Sverige och Danmark olika regler för sådant.
Rimligen borde det väl finnas en känd rutt den här ubåten har gått efter eller åtminstone ett begränsat farvatten där han är tvungen att hålla sig för att inte orsaka hysteri bland ubåtsjägare.
Citera
2017-08-11, 10:52
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Christoffer Meyer, som har været med til at bygge ubåden, og som er en god ven af Peter Madsen, fortæller til Ritzau, at hvis ubåden befinder sig på bunden af havet, har den ikke mulighed for at udsende et nødsignal for at vise sin position:

»Der er en radio ombord, men ubåden skal være tæt på overfladen for, at den virker. Er den neddykket bare få meter, så kan vi ikke få kontakt med hende,« siger han og uddyber, at Peter Madsen og journalisten ombord må »væbne sig med tålmodighed og vente på, at de bliver fundet.«

Han siger, at det er muligt for dem at overleve mindst 24 timer i ubåden, før luften bliver usund.

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE9780834/raketmadsens-tidligere-kollega-om-forsvundet-ubaad-det-er-en-situation-der-goer-os-allesammen-aengst elige/

Mäjligt att de är vid liv på botten då. Om den inte sprungit läck/imploderat, är väl inte särskilt djupt i trakterna, men ändå.

Edit: fan. Säkert då bara en romantisk afton som drog ut på tiden, hade nog också passat på - typ mile high club fast... i u-båt.
Senast redigerad av Harpy 2017-08-11 kl. 11:00.
Citera
2017-08-11, 10:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoddasLasse
Enligt kommentarer på reddit /r/Danmark saknar den redundans och evakueringsmöjligheter. Att hitta den på Öresunds ler/sandbotten snabbt känns svårt. Hur lång tid behöver marinen på sig för inställelse? Finns det helikoptrar för ubåtsjakt? Hittar de en tyst ubåt?
Att kunna skicka upp en nödboj hade nog varit bra, men det är väl lite sent att tänka på nu.

Militära ubåtar har ofta en radioboj som kan skickas upp till ytan även om ubåten befinner sig på relativt djupt vatten, men frågan är om denna ens har någon nödsändarboj (dvs en fri boj av den typ som en del fritidsbåtar har och som aktiveras vid haverier).

Nu är vatten rätt grund i större delen av de område som båten saknas i så den skulle lätt synas från luften. Mer troligt är att de åkt till något djupare ställe där djupet kan vara bortåt 50 meter, och det är i dessa ställen som svenska flygvapnet skall söka vid, antagligen med metalldetektor som känner av större förekomster av metall på botten.
Citera
2017-08-11, 10:53
Medlem
CptKirks avatar
Pr-stunt?
Citera
2017-08-11, 10:57
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CptKirk
Pr-stunt?
Första tanken när jag såg den hade hittats. En journalist lämpligt med, säkert med kameror gåendes hela tiden, och resten av teamet har följt söket från land, massa materiel som dom räknar med att kommer bli viralt.
Citera
2017-08-11, 10:58
Medlem
Shamdons avatar
"Privat ubåd Nautilus fundet sejlende ved Køge Bugt. @forsvaretdk indstiller eftersøgning."

https://twitter.com/forsvaretdk/status/895927669979844609
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in