2018-04-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Dom har tre likvärdiga straff enligt skalan. Anledningeen till att jag endast nämt två är att du i flertalet inlägg nu hävdat att livstid är det strängaste i debatten om förvaring vs livstid. Tre var siffran. Har du koll?

Ingen har talat om att en rekomendation är tvingad däremot har jag gett dig danska prejudikat från "hovrätten" som exempel att man uppmanar de lägre instanserna att lyssna till rättsliga rådet.. Domar du inte bemöter eftersom du inte känner till dessa, inte heller vill lära känna. Du blundar istället och bekyller eliten för en massa felaktigheter.

Ser att du bjuder på youtube klipp (amerika, here we go again) med en styvson som blivit angripen. Vi flyttar oss istället tillbaka till Danmark och lämnar ditt klipp men stannar vid ämnet rättsliga rådet.

De enda danska domar jag läst från by- och landsrett är där rätterna ifrångår rättsliga rådets rekommendationer är i incest målen. Där motiverar man i domskälen att man kan gå emot rättsliga rådets bedömningar gällande förvaring pga att incest är en familjefest och på så vis skall förövarna dömas till tidsbestämt straff istället för förvaring, dessa är inte farliga för andra än sina barn (sic). Danmark har höga straff år på incestfall, mycket högre än Sverige.

Jag har dock inte läst om något incest-fall som gått till hovrätten, ganska naturligt då åklagarna vill ha tidsbestämt och ingen försvarare kämpar för förvaring åt sin klient, dessa fall brukar stanna i landsretten.

Men i andra brottsfall är det alltid det rättsliga rådet med som vägvisare, en vägvisare "hovrätten" sagt att underrätterna ska följa. Jakob följde det inte... men han behöver inte förklara sig men det kommer byretten göra.

Fattar inte vad du far efter?

Der er enighed om, at forvaring ikke finder anvendelse, når den forskyldte straf er fængsel på
livstid
. Højesteret udtalte således, at ”Da tiltalte findes at burde straffes med fængsel på livstid,
findes anvendelse af forvaring i stedet for fængsel ikke påkrævet for at forebygge den fra tiltalte
udgående fare, jf. straffelovens § 70, nr. 3.”77 Også i de tilfælde hvor Retslægerådet anbefalede
forvaring, valgte domstolene at idømme den tiltalte fængsel på livstid. Vestre Landsret udtalte:
”Uanset at anbringelse i forvaring er anbefalet i de lægelige erklæringer, findes tiltalte under hensyn
til drabsforholdets grovhed at burde straffes med fængsel på livstid. ”78 Højesteret stadfæstede
Landsrettens dom. Der er således en klar øvre grænse for forvaring, idet forvaring ikke kommer på
tale for forhold, hvor der kan idømmes livstid
.

Forvaring/Preventive Detention
En undersøgelse af straffelovens forvaringsbestemmelse i lyset af
domspraksis og udviklingen i prøveudskrivningspraksis/A study of
Preventive Detention in the Danish Criminal Code
in the light of case law and release practices.
af ADAM HECKSCHER 2015
http://law.au.dk/fileadmin/Jura/dokumenter/forskning/rettid/Afh_2015/afh19-2015.pdf
Citera
2018-04-29, 16:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Tack. Den måste jag läsa.

Ja, den multifaktoriella förklaringsmodellen är väl den som verkar mest trolig. Så gott som alla
"psykopater" har ju den missgynnsamma uppväxten som gemensam nämnare, finns ju undantag
som Jeffrey Dahmer exempelvis.

OT; Jag har precis börjat läsa "I´ll be gone in the dark" om den ökända "golden state killer" som nyligen greps tack vare DNA-koppling, verkar lovande. En annan favorit är "This is the Zodiac speaking into the mind of a serial killer" av Michael Keller/ David Van Nuys som bygger en profil utifrån de gäckande breven Zodiac skickade till tidningar.

OnTopic; det här fallet är mycket sensationellt. Jag har mycket svårt att förstå valet av BP han måste förstått att risken att åka dit är mycket stor. Man undrar om det verkligen var planerat, man undrar vad han har gjort sig skyldig till tidigare? Fast samtidigt brukar ju seriemördare utvecklas sitt MO över tid. PM är nog ett original som måste studeras ideografiskt dvs. jämförelser med andra mördare är fruktlösa.
Jag har inga funderingar alls kring BP om det är hans ultimata dröm; alltså kopplat till hans perversa fantasier som går på repeat som ett manus. Han är sen predisponerad gällande risktagande som psykopat så det bekommer det honom inte; det är en sexuell process ända från fantasin till iscensättande av mord som han njuter av (spänning, katt-och råttalek, risktagande).
Psykopaten söker kickar via spänning, därav risktagande och är orädd i sin grundpersonlighet.
Lägger man till grandiositet, dvs hybris, så inbillar han sig väl att han ska klara sig.
Hans grava personlighetsstörning gör att han startar igång men det är likaväl det som gör att han faller på eget grepp.
Om man nu lägger tyngd på vikten av dödsorsak så kan man ju fundera kring hur det sett ut om påsarna aldrig återfunnits öht. då han försökt dölja brottet via att stycka henne.
Senast redigerad av develi 2018-04-29 kl. 16:37.
Citera
2018-04-29, 16:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Han hängde sig dock i fängelset 1994 efter livstidsdomen tydligen.
Japp, den sista livstiddomen ja. Inte den första.
Som kontrollfreak och 8 mord senare såg han det väl kört..
Citera
2018-04-29, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Även om han med stor uppmärksamhet som belöning skulle berätta "allt", måste det kunna beläggas med stringenta bevis, för att öht. tas på allvar. Annars är det bara en oklar version i mängden, så går det om man slagit in på lögnens bana.....

"Her er er alle 150 indsatte idømt lange fængselsstraffe eller tidsubestemte forvaringsdomme, og de modtager næsten alle psykiatrisk, pyskologisk eller sexologisk behandling under afsoningen."
https://www.bt.dk/krimi/her-er-peter-madsens-kommende-liv-i-faengslet

En ny artikel idag om "Anstalten ved Herstedvester, hvis landsretten stadfæster hans livstidsdom."

Just nu när PM bränt alla broar (vilket nog svider och bränner som hell i PM) vill han nog bara desperat finna en livlina, en skör tråd tillbaka till Raket-Madsen, med den tillvaron och med den stora kontaktytan han hade då.
Det är ju därför han har försvarat sig med näbbar och klor med helt vansinniga historier om att han är ett oskyldigt offer för oturliga omständigheter och en olyckskatastrof.

Men som man säger,-tiden läker alla sår.
När PM med tiden landat (vilket nog kommer att ta år) i sin nya identitét och kanske bara har medfångar och psykologer att umgås med. När han tappat kontakten med alla han kände och tom kanske DK tröttnat på honom. När ingenting finns kvar så börjar man så småningom om på nytt, med en ny tillvaro och anpassar sig efter det. Då tror jag faktiskt att PM kan erkänna att det var mord.
För då har han inget att förlora på det. Tvärtom, något att vinna. Ljugandet sitter nog i ryggraden.
Men "patologiska lögnare" kan bli bättre med behandling och terapi.
Citera
2018-04-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Kollade upp nu. Jo, det var dusch på Nautilus och även varmvatten. Tydligt att Madsen har satsat på lite "lyx" i sin sexbåt.
Ubåtsföreningen har betalt kalaset. Renovering/modernisering. Det finns även ett litet kök ombord.
Pst: Stod det något om avrinning,avlopp?
Citera
2018-04-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Igår kom jag osökt att tänka på riskbedömningarnas mardröm; Jack Unterweger.
Psykopat, sexualsadistisk seriemördare SK i Österrike som manipulerade alla å det grövsta.

Han har samma verbala och litterära förmåga som Madsen, älskar att hålla föredrag.
Det ses en snarlik miserabel uppväxt via en frånvarande mor. Han växte upp med sin alkoholiserade morfar som drog dit horor och hade sex framför honom.
Mamman, servitris och prostituerad, blev gravid med nån soldat.
Att dra en koppling mellan kaotisk uppväxt, kvinnohat och hans mor är inget större problem. Han säger även i rätten att han såg sin mor framför sig och fylldes med hat och avsky vid morden..

Som tonåring trakasserade han prostituerade, det eskalerar och när han är 24 kväver han en 18-årig kvinna med hennes bh och får livstid.
Han studerade, skrev böcker, pjäser, poem och blev språkrör för fångars rättigheter i fängelset. Han skriver sina memoarer och man anser att han sonat sin skuld och är rehabiliterad. Man inbillade sig således att psykopater kunde återanpassas till samhället så han släpptes efter 15 år.
Han bräker runt i media att han kommit till insikt.
Trots mord lyckades han få status, leva dubbelliv och framstod som en välanpassad debattör i talk shows. Han glider runt bland gräddan, vräker sig i tv-soffor och mår finfint som grandios råpsykopat. Han förespråkar rehabilitering för fångar och får till och med frågor kring försvunna prostituerade, han agerar som rådgivare. Han skriver artiklar och kritiserar polisen, får support av folk som gått på hans falska försonande och manipulativa beteende.
En polis anser aldrig att han öht gjort bot och bättring och fortsätter granska honom.

Retroaktivt visade det sig att han inom ett år efter frigivandet mördat sex horor - svårt misshandlade och kvävda med de egna underkläderna, en hittas med en bit av underkläderna i munnen, en annan med märken på vristerna, tros ha varit bunden och är strypt med sina tights.
Han mördar i olika länder så inledningsvis inser man inte att det kan röra sig om SK.

1991 blev han anlitad av ett amerikanskt magasin som undersökande journalist gällande brott bland prostituerade samt attityder mot dem och flög dit. Han mördade tre av dem.
Det väcks åtal för totalt 11 mord, han döms för nio och får livstidsdom.
Ser inte så jättefarlig ut om nu nån tror att psykopater har ett visst utseende.
http://www.heute.at/dyim/b9a852/M600,1000/images/content//1/7/3/17356595/1/topelement.jpg
https://66.media.tumblr.com/73ab82ca1bd668c0c411507fa0879de5/tumblr_inline_o9wwwqZApV1uqowpx_540.jpg
Här är han rådgivare i media:
https://mordundtotschlag.files.wordpress.com/2015/03/jack-unterweger-club2.jpg

Kanske PM hade Unterweger som psykopatisk sadistisk idol? Råkar man åka dit så kan man ändå komma ut ganska snart och få stjärnstatus.
PM har intresse av kriminalfall och minsta insatt så känner han till den här sexualsadisten.

Jag tror PM säkerligen studerat även honom och kan drömma om likartad framgång men numera VET man att någon insikt aldrig drabbar en grav råpsykopat. Dream on PM.
Citera
2018-04-29, 17:47
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ubåtsföreningen har betalt kalaset. Renovering/modernisering. Det finns även ett litet kök ombord.
Pst: Stod det något om avrinning,avlopp?

Jo,men både dusch och varmvatten fanns även från innan som jag förstår det. Avloppet gjekk garanterat i nån form av sluten tank. Vi pratar nu om det vi i Norge kallar "gråvatten" .Vatten från tex dusch och tvett och kök.
(Jag undviker "konsekvent" (för det mesta) tekniska diskusjoner då jag inte kan dom svenska orden på tekniska saker.)
Någon toalett har inte jag sett.
Citera
2018-04-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja jag håller med om att hon inte skulle klara av en stor blodförlust, precis som alla vi andra inte heller skulle klara det.
Jag tror inte en sexualsadist vill att allt ska avslutas snabbt o det är det som gör det så hemskt

Åklagaren var ju inne på samma linje att hon kan ha varit vid liv långt in på natten ...ja o det är så hemskt o han ska aldrig ut i det fria igen!!
Kolla när solen gick upp den 11 augusti. Vad åklagaren menar med "långt in på natten" är ju en tolkningsfråga. kl 24? kl 01? Enligt polisens teori (obs teori. För ingen dödstid går att medicinskt fastställa.) så var offret död ca 23.05 (kom Nautilus upp efter dyket) eller ca 23.20 (när PM messade sin fru). Jag läste det senast förra veckan. Men jag har inte funnit länken ännu.
Citera
2018-04-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo,men både dusch och varmvatten fanns även från innan som jag förstår det. Avloppet gjekk garanterat i nån form av sluten tank. Vi pratar nu om det vi i Norge kallar "gråvatten" .Vatten från tex dusch och tvett och kök.
(Jag undviker "konsekvent" (för det mesta) tekniska diskusjoner då jag inte kan dom svenska orden på tekniska saker.)
Någon toalett har inte jag sett.
Det fetade: Jag med och jag är svensk.
Det har stått i flera källor att de funnit mycket blod samt hår i duschutrymmet.
Vad ska man dra för slutsats av det?
Citera
2018-04-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Möjligen OT men googlar man "pikeringsskador"/ "pikeringsskada" kommer det bara upp text kopplade till detta fallet. Är det ett försvenskat ord från danska tro eller beror det helt enkelt på att det här fallet är så unikt?
https://en.wikipedia.org/wiki/Piquerism
Jag tror inte det finns ett svenskt ord för det ens. Jag tror att det var Leif GW som i veckans brott, talade lite bredvid mun och då kallade det för "pikering/pikeringsskador".
Citera
2018-04-29, 18:13
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det fetade: Jag med och jag är svensk.
Det har stått i flera källor att de funnit mycket blod samt hår i duschutrymmet.
Vad ska man dra för slutsats av det?

Jag vet inte. Han ju ha styckat henne där inne. Tortyr/mord i salongen och styckning i duschutrymmet?? Eventuellt tortyr i salongen och mord i dushutrymmet??
Men dom fann ju även blod under stegen/luckan som jag förstår, och det är där jag tror han har styckat henne.(tills nu iallafall)
Citera
2018-04-29, 18:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror PM säkerligen studerat även honom och kan drömma om likartad framgång men numera VET man att någon insikt aldrig drabbar en grav råpsykopat. Dream on PM.
Ja, med tanke på hans intresse av krimfall så ligger det nära tillhands, är det sen likasinnad som grundlurat folk så blir han nog fascinerad. Kvinnohat eller mer specifikt mamma kan de ha gemensamt. Skulle heller inte förvåna mig om han använt strumpbyxorna eller tosorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in