Citat:
Dom har tre likvärdiga straff enligt skalan. Anledningeen till att jag endast nämt två är att du i flertalet inlägg nu hävdat att livstid är det strängaste i debatten om förvaring vs livstid. Tre var siffran. Har du koll?
Ingen har talat om att en rekomendation är tvingad däremot har jag gett dig danska prejudikat från "hovrätten" som exempel att man uppmanar de lägre instanserna att lyssna till rättsliga rådet.. Domar du inte bemöter eftersom du inte känner till dessa, inte heller vill lära känna. Du blundar istället och bekyller eliten för en massa felaktigheter.
Ser att du bjuder på youtube klipp (amerika, here we go again) med en styvson som blivit angripen. Vi flyttar oss istället tillbaka till Danmark och lämnar ditt klipp men stannar vid ämnet rättsliga rådet.
De enda danska domar jag läst från by- och landsrett är där rätterna ifrångår rättsliga rådets rekommendationer är i incest målen. Där motiverar man i domskälen att man kan gå emot rättsliga rådets bedömningar gällande förvaring pga att incest är en familjefest och på så vis skall förövarna dömas till tidsbestämt straff istället för förvaring, dessa är inte farliga för andra än sina barn (sic). Danmark har höga straff år på incestfall, mycket högre än Sverige.
Jag har dock inte läst om något incest-fall som gått till hovrätten, ganska naturligt då åklagarna vill ha tidsbestämt och ingen försvarare kämpar för förvaring åt sin klient, dessa fall brukar stanna i landsretten.
Men i andra brottsfall är det alltid det rättsliga rådet med som vägvisare, en vägvisare "hovrätten" sagt att underrätterna ska följa. Jakob följde det inte... men han behöver inte förklara sig men det kommer byretten göra.
Ingen har talat om att en rekomendation är tvingad däremot har jag gett dig danska prejudikat från "hovrätten" som exempel att man uppmanar de lägre instanserna att lyssna till rättsliga rådet.. Domar du inte bemöter eftersom du inte känner till dessa, inte heller vill lära känna. Du blundar istället och bekyller eliten för en massa felaktigheter.
Ser att du bjuder på youtube klipp (amerika, here we go again) med en styvson som blivit angripen. Vi flyttar oss istället tillbaka till Danmark och lämnar ditt klipp men stannar vid ämnet rättsliga rådet.
De enda danska domar jag läst från by- och landsrett är där rätterna ifrångår rättsliga rådets rekommendationer är i incest målen. Där motiverar man i domskälen att man kan gå emot rättsliga rådets bedömningar gällande förvaring pga att incest är en familjefest och på så vis skall förövarna dömas till tidsbestämt straff istället för förvaring, dessa är inte farliga för andra än sina barn (sic). Danmark har höga straff år på incestfall, mycket högre än Sverige.
Jag har dock inte läst om något incest-fall som gått till hovrätten, ganska naturligt då åklagarna vill ha tidsbestämt och ingen försvarare kämpar för förvaring åt sin klient, dessa fall brukar stanna i landsretten.
Men i andra brottsfall är det alltid det rättsliga rådet med som vägvisare, en vägvisare "hovrätten" sagt att underrätterna ska följa. Jakob följde det inte... men han behöver inte förklara sig men det kommer byretten göra.
Fattar inte vad du far efter?
Der er enighed om, at forvaring ikke finder anvendelse, når den forskyldte straf er fængsel på
livstid. Højesteret udtalte således, at ”Da tiltalte findes at burde straffes med fængsel på livstid,
findes anvendelse af forvaring i stedet for fængsel ikke påkrævet for at forebygge den fra tiltalte
udgående fare, jf. straffelovens § 70, nr. 3.”77 Også i de tilfælde hvor Retslægerådet anbefalede
forvaring, valgte domstolene at idømme den tiltalte fængsel på livstid. Vestre Landsret udtalte:
”Uanset at anbringelse i forvaring er anbefalet i de lægelige erklæringer, findes tiltalte under hensyn
til drabsforholdets grovhed at burde straffes med fængsel på livstid. ”78 Højesteret stadfæstede
Landsrettens dom. Der er således en klar øvre grænse for forvaring, idet forvaring ikke kommer på
tale for forhold, hvor der kan idømmes livstid.
Forvaring/Preventive Detention
En undersøgelse af straffelovens forvaringsbestemmelse i lyset af
domspraksis og udviklingen i prøveudskrivningspraksis/A study of
Preventive Detention in the Danish Criminal Code
in the light of case law and release practices.
af ADAM HECKSCHER 2015
http://law.au.dk/fileadmin/Jura/dokumenter/forskning/rettid/Afh_2015/afh19-2015.pdf