2018-04-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det tycker jag att du ska upplysa honom själv om. Du har inte presenterat något CV på dina meriter men om man är så okunnig att man inte ens vet att vissa parafilier kan leda till mord, så är det ingen som tror att du är professor i rättspsykiatri iallafall.
Eftersom du klarar att googla kan du själv leta fram info om PM sexliv från 20-års åldern och framåt.
Att sitta på höga hästar och KRÄVA att andra ska förse dig med info som finns tillgänglig på nätet,
när du troligtvis inte ens kommer att läsa det innan du förkastar det. Jag tycker att du beter dig som ett troll,inte seriöst alls. Och därmed är jag färdig med dig.

Du kanske kunde ta och fundera lite över hur du formulerar dig. När du skriver sådär låter det som att det är parafilierna i sig som leder till mord, men det är väl snarare ett flertal faktorer som måste uppfyllas för att ett mord ska begås. Vad jag menar är att det inte räcker med att ha en parafili för att bli en mördare. Så låter det dock på dig, även om jag tvivlar på att det är det du faktiskt menar. Skulle vilje ge samma uppmaning angående det du skrev om pikering, att det ingår i sadomasochism - det kan utgöra en del av det men det är ju inte obligatoriskt. Skriver du att det ingår låter det snarare som det senare, och då är det inte konstigt att människor reagerar, kanske framförallt om man själv är involverad i BDSM eller har fetischer eller av annan anledning känner sig träffad.
Citera
2018-04-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

[...]

K:s huvud hade knivskador på höger sida. Det innebär att en gärningsman som stått mitt emot henne och skurit i henne, måste ha varit vänsterhänt, och det är inte M. Alltså är det mer troligt att skadorna kommit dit på något annat sätt (eftersom det inte finns någon alternativ, vänsterhänt gärningsman), t.ex. när han gjorde hålen i påsen för att vattnet skulle kunna komma in.

Det är ju Jeppe som har kallat in DD som vittne. Han ser såklart gärna att vittnena hatar M så mycket som möjligt. Om de tre domarna, som godkänt vittnet, vetat om alla hennes interaktioner med M tidigare, vet vi ju inte.

OK, där lät det inte lika hemskt som i BT, där det lät som att Betina på eget initiativ sammanliknande Nautilus med en tvålkopp. Det är ett elände när man inte kan få ut exakt ordalydelse, och även att man ju inte kan se kroppsspråket, höra rösten o.s.v.. Vi vet ju inte om hon lät föraktfull när hon sa det. Det är nästan hopplöst att hänga med i en rättegång under de här omständigheterna, jag förstår inte hur dom tänker i Danmark.

Så du menar att man inte kan använda vänster hand om man är högerhänt? Eller att man inte kan sträcka över höger hand diagonalt till den mittemotstående personens högra sida? Eller att en högerhänt gärningsman som använt höger hand bara kan ha stått mittemot, inte bakom eller på offrets högra sida? Låter himla konstigt i mina öron.

Nej, det har du rätt i att vi inte kan veta.

Det fetade, där påpekar du något viktigt som du tyvärr själv verkar glömma att applicera på dina egna uttalanden. Vi vet inte hur hon lät när hon sa det, men du bara utgår ifrån att hon skulle ha låtit föraktfull eller hånande och velat "trycka till" PM i hjärtetrakten genom att förlöjliga Nautilus, eftersom det passar dina egna syften och förhoppningar. Det är väl sannolikare att man i rätten försöker vara neutral och professionell eftersom det även kan ha konsekvenser för en själv om man inte är det, tror du inte? Det är verkligen synd att du inte är smartare när det kommer till dig själv och din självinsikt/självmedvetenhet, äkta waste of intelligence. Sedan att det tog 3-4 dagar och ungefär lika många påminnelser från min sida är för mig ett tecken på att du har en stor ovillighet att ta till dig information som inte går i linje med dina åsikter, förhoppningar och känslor. Det gör dig tyvärr till en svårrespekterad diskussionspartner, oavsett vad du häver ur dig om offer, könsroller och andra subjektiva teman som man ju absolut kan ha olika åsikter om. Det är verkligen svårt för mig att få det att gå in att du är minst 30 bast och har en dotter och allt, du påminner mest om en förälskad och förblindad 19-åring. Sorry.
Citera
2018-04-07, 12:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Hon kanske till och med trodde att han kunde vara självmordsbenägen? Han har ju själv påstått att det var tänkt som ett avskedsbrev.

Kan tänka mig att hon inte hade så höga tankar om ubåtens sjöduglighet heller...

Att han tänkt begå självmord är ju utesluter. Han är psykopat utam empati och hade just begått det han länge drömt om. Han var i extas och hans sms till S visar på en fullkomlig hänsynslöshet.

Han ljög för polisen när han sa att det var ett avskeds sms. Det finns ju inget i det som visar det?

Jag tror att hon blev orolig att han var otrogen. Hon åkte ner till hangaren eftersom hon trodde att PM fanns där eller att han hade sex på ubåten som låg vid kajen.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-04-07 kl. 12:58.
Citera
2018-04-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det där har jag också funderat över. Vad var det som fick S att springa omkring där mitt i natten, och dessutom vara "ilsket" avvisande mot KW's pojkvän. Om hon nu var svartsjuk, så satt ju i så fall pojkvännen i samma sits, ingen anledning vara sur på honom. Sedan undrar jag, är det klarlagt att de träffades efter att hon fått SMS'et, alltså efter 23:25? När träffades de?

Jag tänker att hon kanske inte var sur på honom specifikt utan blev irriterad över att bli påmind om PMs äventyr med andra kvinnor och antingen varit oriktat ilsken (alltså inte mot en specifik person) eller kanske ställföreträdande riktat sina negativa känslor mot budbäraren istället för budskapet/den som egentligen orsakat situationen.
Citera
2018-04-07, 12:35
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att han tänkt begå självmord är ju utesluter. Han är psykopat utam empati och hade just begått det han länge drömt om. Han var i exstas och hans sms till S visar på en fullkomlig hänsynslöshet.

Han ljög för polisen när han sa att det var ett avskeds sms. Det finns ju inget i det som visar det?

Jag tror att hon blev orolig för att han var otrogen. Hon åkte ner till hangaren eftersom hon trodde att PM fanns där eller att han hade sex på ubåten som låg vid kajen.

Nej alltså jag tror inte att han var självmordsbenägen men hans fru kanske trodde det om han inte brukade uttrycka sig på det sättet.

Men visst kan det likagärna ha varit svartsjuka.
Citera
2018-04-07, 12:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det var sent på natten, vid 2-tiden vad jag kan minnas.

Ok, ja då var det ju verkligen underligt att S var ute och drev, efter att ha fått SMS'et från PM vid 23:25. Men hon kanske bara råkade vara på väg hem från en fest eller nåt, och uppfattade pojkvännen som någon mysko person, det vore ju inte alls orimligt, givit miljön, och att Peter ändå bara var ute själv på en månskenstur. Det var ju infon S fått. Åsså kommer det en okänd man mitt i natten och springer omkring och letar efter PM. Kan förstå om S tyckte det kändes obehagligt. Vi har ju ingen information om alls om hennes syn på saken eller varför hon var ute, vad jag förstår.
Citera
2018-04-07, 12:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men ÄR du så här trög på riktigt? Ditte tonade såklart ner sina tidigare interaktioner och hatkänslor för M, om hon fick frågan. Annars hade hon ju inte fått möjligheten att kanske skicka honom i fängelse i 15 år...

Det är ju du som är så här trög på riktigt, det är ju därför du inte fattar den alldeles uppenbara poängen!

När det nu är så viktigt som du säger att undvika jäv, hur vet man då att inte vilket annat expertvittne som helst i vilken rättegång som helst, agerar på samma vis som du beskriver ovan?

Har hjärncellen din blivit överbelastad, kanske?
Citera
2018-04-07, 12:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
En tanke. Eftersom de hittat Dna från Kim under Madsens naglar på höger hand, men inte under vänster, kan väl detta säga någonting?

Om detta enbart skulle ha med styckningen att göra borde där väl rimligtvis finnas DNA under naglarna på både höger och vänster hand? Han måste ju ha hållit fast i delen han sågade i med ena handen och sågat med höger? Han verkar ju vara högerhänt.
Citera
2018-04-07, 12:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej alltså jag tror inte att han var självmordsbenägen men hans fru kanske trodde det om han inte brukade uttrycka sig på det sättet.

Men visst kan det likagärna ha varit svartsjuka.
Jo fast jag tycker inte att hans SMS är uttryckt på ett tvetydigt sätt? Nu vet ju inte jag hur de två normalt skriver till varandra men jag har svårt att se att hon kunde tolka det som att han vore självmordsbenägen?

Snarare blev hon svartsjuk tror jag. Ubåten verkar ju ha utgjort PMs sexhåla och det måste hon ju ha varit medveten om tycker man?
Citera
2018-04-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ingenting du påstått på senaste tiden ligger det någon som helst sanning i. Du berättar enbart egna påhittade sagor sprungna ur din fantasi för att du är så extremt desperat över att rättvisan snart segrar. Trögskalle-påhopp på vittnen, skitsnack om allt som går PM emot. Är liksom hela världen det är fel på - Peter Madsen är felfri.

Det du beskriver är ett mycket funktionellt (men inte konstruktivt eller intellektuellt gångbart) sätt att lösa sin kognitiva dissonans - med dessa (otroligt långsökta) förklaringar försvinner den obehagliga känslan av att saker och ting inte går ihop, man lägger de helt enkelt tillrätta! Så lätt är det att skapa sig en egen verklighet Vissa är känsligare för kognitiv dissonans än andra, andra klarar av att värdera rimlighet och sannolikhet trots motsägelsefull eller oönskad information.. Andra inte
Citera
2018-04-07, 12:58
Medlem
Citat:
1. Gagball, se Remarks citat på mitt inlägg. Finns förklarat på wiki eller liknande. Jag tror att han slängde den i sjön. Fast jag vet inte, men om han hade lagt den i någon av påsarna så hade ju motivet genast blivit känt/tydligt. Den gången lyckades han tänka.

2. Madsen låg på knä framför kim, hon var bunden mot upprätt. Han hade redan torterat henne och blod hade flutit. Han fick därför blod på knäna då han använde skruvmejslen.

3. Det tror jag inte. Se min förklaring till varför där fanns spår i den yttre plastpåsen.

4. Mycket möjligt. Har en sådan ett minneskort?

Förstår inte riktigt vad du menar med "hon var bunden mot upprätt"? Kan du förklara?
Tänker också att PM kan ha använt en improviserad gagball, tagit något föremål av lämplig storlek från ubåten, och antingen lämnat den i ubåten eller kastat den för sig som du föreslår. Eller så använde han skärpet, som PhDSalander föreslog.
Citera
2018-04-07, 12:58
Medlem
trngws avatar
Citat:
Om jag inte har helt fel så har PM själv sagt att skadorna på Kims huvud uppkommit då han stack hål i påsen.

Det tvivlar jag inte på att han har sagt.
Och det kan sannolikt inte åklagaren motbevisa. Tvärtom är det väl mycket troligt att det är så. PM har förberett lagt i allt, knytit ihop, fått en påse som en ballong, och sedan stuckit kniven i den. Vissa stick kan ha skadat huvudet, andra inte. Omöjligt att veta säkert. Huvudet kan ha "hoppat" omkring i påsen när sticken gjorts, det har ju inte precis varit fixerat i påsen om man säger så. Så att kunna matcha varje hål i påsen, som rör sig väldigt lätt, mot en skada på huvudet är i det närmaste omöjligt, särskilt med målsättningen att bevisa att skador uppkommit på annat vis. Det enklaste i så fall torde vara att sonika räkna skadorna och jämföra antal. Men det kan vara stycket flera gånger i samma hål i påsen också. En rättsläkare hade sannolikt svarat likadant som de gjort på nästan varenda fråga - Det kan vara så, men det är inte säkert att det är så. Jag är övertygad om att KW fått skador på huvudet både innan och efter huvudet hamnade i påsen. Åklagaren har gjort vad han har kunnat, han har påtalat beskaffenheten på skadorna på påsen samt på huvudet, och sedan får var och en dra sina egna slutsatser. Och det kan man absolut göra, däremot kan man inte påstå att åklagaren sagt, eller att det bevisats något, som inte har sagts eller bevisats

Citat:
Det är fel eftersom antalet hål i påsen inte matchar sticken på Kims huvud. Däremot så är det oklart exakt hur mänga stick påsen har jämfört med sticken på Kims huvud.

Nu måste vi vara juridiskt korrekta här, och då se till exakt vad som sägs och inte. Om PM säger att skadorna på KWs huvud uppkommit när han stack hål i påsen, så är frågan exakt vilka skador han talar om. ATT det uppkommit skador på KW's huvud när han stack hål i påsen är ju inte alls osannolikt. ATT det uppkommit skador på hennes huvud innan huvudet hamnade i påsen är ju helt uppenbart. Så huruvida det PM säger är fel eller inte, beror på vad som avses, och detta är då återigen en sådan del där man inte gått till botten med saken. Jag kan dock tycka att det är mindre viktigt i just denna specifika fråga, eftersom det har mindre betydelse för de avgörande delarna i målet. Det som framkommit är tillräckligt. Åklagaren vill bara försöka förmedla en uppfattning han inte kan bevisa. Gott så. Domstolen ser detta klart och tydligt, påsen är si, huvudet är så, sambanden är inte bevisade, bara "implicerade".

Citat:
Det är ju de facto möjligt att det är lika många stick på bägge. Vi har ju ännu inte fått rätt information.

Ja, det är möjligt, men osannolikt tror jag

Jag gissar att vi egentligen är rätt överens här. Det jag påpekade initialt vara bara att ännu en trådsanning i vardande var just det, och inte något som de facto framkommit i rättegången.

Min konklusion är följande

* Det finns ingen anledning att inte tro att skador på KW's huvud uppkommit i samband med att det stacks hål på påsen.
* Det finns all anledning att tro att det uppkommit skador på KW's huvud innan det hamnade i påsen.

Och det är det senare som åklagaren vill påtala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in