2017-08-14, 15:51
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
I min värld är det rätt klarlagt att PM av någon anledning bragt KW om livet, dumpat hennes kropp (med eller utan sänke) när han åkte runt utan lanternor under natten där, och sen sänkt ubåten för att tvätta rent den på bevismaterial. Tiotusenfrågan nu känns som varför? Alltså vad hände i ubåten? Spontant vekrar det finnas tre rimliga alternativ:

1) I intervjun ställer hon någon kritisk fråga eller så råkar han försäga sig om något och det hela leder till en arg diskussion som slutar med att han har ihjäl henne.
- Hon skulle försvara sig, och han skulle potentiellt ha rivmärken, blåmärken, trasiga kläder, något sådant som spår. Det har inte kommit fram något om något sådant. Alternativet är att han använder något tillhygge, överraskar henne bakifrån, på något sätt lyckas avväpna henne så snabbt att hon inte hinner/kan försvara sig.
2) Sexuellt, han gör närmanden som hon avvärger, och det leder till samma förlopp som (1)
3) Olycka, han har gjort något fundamentalt misstag i hanteringen av ubåten så hon bragts om livet. Vissa har varit inne på att hon kanske blivit koldioxidförgiftad i själva innandömet av ubåten under tiden som han har brummat på som ingenting uppe i tornet.
- Olycka skulle kanske inte lämna mycket spår i själva ubåten, så en sänkning blir då onödig? Samt varför ringer han då inte efter hjälp? Även om han drabbades av panik i stunden så måste han förstått att det skulle vara en bättre utgång för honom än den sits han är i nu, väl?

Missar jag något alternativ som känns troligt?

Jag har läst en hel om honom nu, och att han kan bli ARG verkar väldigt tydlgit, tillochmed smått galen, men våldsam? Om det är alternativ ett eller två så måste det skett att han bara sett rött, och då tänker jag att det med stor sannolikhet har hänt förr - att han lackat ur och kanske inte mördat någon men absolut misshandlat, eller hur? För hon är ju ingen speciell för honom, de skulle ut ett par timmar (inte veckor liksom), han verkar gilla media och uppmärksamhet och hon är absolut en nyckel till det för honom så han borde kunna hålla sig i skinnet, kontrollera humöret, ett par timmar tycker jag - om det helt enkelt inte går att kontrollera för honom, och det är det jag menar att något liknande borde hänt förr...

Koldioxidförgiftning, syns inte det i blod?
Citera
2017-08-14, 15:52
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2017-08-14/expert-svart-falla-nagon-utan-kropp

"Danska polisen bekräftar: Ubåten sänktes avsiktligt"
Citera
2017-08-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Har kompletterat 0xerxes0 tidslinje nedan (i fet stil):

Som jag ser det är det redan 00:30 som något har hänt eftersom Madsen utför en vansinnesmanöver och kör i riktning mot Sverige/Malmö. Att han kör in framför en lastbåt på detta sätt tyder mer på att han dumpade något som sen lastfartyget ska köra över. Om han nu velat smyga in i Sverige skulle han ju gått bakom lastbåten. Att han sen kört hela vägen ner till Kögö pekar på en avledningsmanöver, och nu har ju danska polisen börjat söka i svenska vatten.

Han SMSade sin kollega långt tidigare (redan på torsdagskvällen). Kvinnan skulle ju blivit avsläppt också (PM hävdar att han gjorde så 2230, även om det var lögn är tidsramen där inte helt oviktig).
Tidpunkten för SMS till kollegan måste varit efter att något hänt med BO (annars är SMSet än märkligare). Vad som än inträffat så är det troligt att det skett redan på torsdagskvällen. Minst att han hållit kvinnan mot hennes vilja vid den tidpunkten (annars vore hon ju inte försvunnen).
0030 vågar jag påstå att brott redan är utfört.

Det KAN ju vara så att han dumpat kroppen i Sverige för att försöka få det att se ut som att hans ursprungliga story stämde. Dvs att han släppt av henne och hon åkt till Sverige och förolyckats där (vilket utredarna är övertygade om inte stämmer).

Edit: Nu söker Svenska myndigheter längs Svenska kusten också så det är inte otroligt att hon skulle kunna återfinnas där.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-14 kl. 15:55.
Citera
2017-08-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaceMorph
Dessutom tyder det snabba agerande från ordningsmakten på att de haft honom på kornet sedan innan.
Nä det tror jag inte på. Det rörde sig initialt om sjöräddning med där erforderliga resurser.
Han greps ju inte heller direkt utan filmades gåendes på stranden med poliser en bit därifrån. Det var först efter sjöförhöret som det blev åka av.
Citera
2017-08-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Har kompletterat 0xerxes0 tidslinje nedan (i fet stil):

Som jag ser det är det redan 00:30 som något har hänt eftersom Madsen utför en vansinnesmanöver och kör i riktning mot Sverige/Malmö. Att han kör in framför en lastbåt på detta sätt tyder mer på att han dumpade något som sen lastfartyget ska köra över. Om han nu velat smyga in i Sverige skulle han ju gått bakom lastbåten. Att han sen kört hela vägen ner till Kögö pekar på en avledningsmanöver, och nu har ju danska polisen börjat söka i svenska vatten.
Citat:
Två och en halv timme efter att besättningen på handelsfartyget såg Nautilus anmäldes farkosten försvunnen.
Det borde varit omkring 00:00 som de såg ubåten om den tidsangivelsen stämmer. Han var troligtvis på väg för att göra sig av med kroppen!
Citera
2017-08-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
För att dra in pengar till sina projekt krävs att han är karismatisk. Sur enstöring fungerar inte ett dugg. Och han har nog klart lättare att samarbeta när han pratar med investerare än när han ställer orimliga krav på medarbetare som han önskar skall jobba mer än 14-timmarsdagar.

Korrekt! De sidor av honom som lyfts fram i media just nu är ju en del i den vinklade svartmålning av misstänkt gärningsman, som nästan alltid äger rum i media vad gäller uppmärksammade brott. De levererar den demon pöbeln vill läsa om. Han skulle aldrig kunna ha rott så många projekt i land, och lyckats äska pengar om han inte hade haft någon form av utstrålning och vältalighet. En individ är mer komplex än att vara en ond surskalle i alla lägen.
Citera
2017-08-14, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Alltså det är ingen fritidsbåt vi talar om. Det finns ett fåtal platser där han på ett säkert sätt kunnat gå iland baserat på tidpunkt, hastighet och fartygets dimensioner. I princip samtliga är hamnar som är mer eller mindre övervakade med ett par undantag.

Hans SMS till kollegan motsäger dock en sådan plan. Om han ändå planerat att sänka båten skulle han inte bekymrat sig om att ställa in den planerade turen till Bornholm med kollegorna. Anledningen till SMSet är troligen att han ville försäkra sig om att de inte skulle möta honom i hamnen då ubåten är en brottsplats. .

Jag tror att han faktiskt inte ämnade att segla tillbaka till Danmark överhuvudtaget under tidpunkten han skickade sms:et - därav SMS:et - för att hans kolleger INTE skulle eftersöka båten på fredagen. Jag tror att han istället skulle " försvinna " helt från radarn så att säga och göra båten på något sätt omöjlig att tekniskt bevisa att det inte skett en olycka ombord som skulle kunna förklara hennes försvinnande. Något får honom att ändra sig - och sänker den istället i Kögebukt.
Senast redigerad av Din farsas tand 2017-08-14 kl. 16:01. Anledning: .
Citera
2017-08-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nä det tror jag inte på. Det rörde sig initialt om sjöräddning med där erforderliga resurser.
Han greps ju inte heller direkt utan filmades gåendes på stranden med poliser en bit därifrån. Det var först efter sjöförhöret som det blev åka av.

Det var ett relativt snabbt agerande vad gäller olika polisiära åtgärder sett till händelsens natur. Att påstå annat är ren okunskap.
Citera
2017-08-14, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Mina två cent:
Att få klaustrofobi i en liten ubåt under vattenytan är absolut inget ovanligt.
Gissar på att KW fick tokspel på grund av just klaustrofobi och i samband med det hände det en olycka ombord.
Kanske KW försökte öppna luckan vid färd under vattnet och PM tvingade stoppa henne?
Motsvarande har hänt på flygplan i luften. Passagerare som får panik och skall ut, till varje pris.

På en U-båt är det lätt hänt att halka och slå sig rejält.
PM får i sin tur panik över olyckan och dumpar KW till sjöss.
Och sänker sedan ubåten för att försvåra undersökningen.

Som befälhavare på ett fartyg har han ganska stora befogenheter.
Enl de fysiska lagarna går det inte att öppna en flygplansdörr i luften pga lufttrycket likaså är de svår i en ubåt att öppna luckor... Kanske har du hört talas om att om man kör ner i vatten med en bil så får man inte upp dörrarna pga trycket och för att komma ut får man veva ner sidorutan....
Citera
2017-08-14, 16:04
Medlem
stardust74s avatar
Ber om ursäkt om detta redan framkommit, hittar inte följande länk i tråden. Isländsk media hänvisar till denna artikel med spekulationer om att KW "blivit förd till Tyskland" - vadå förd? Och varför skulle hon ha blivit "förd" till exempelvis Tyskland?

https://www.bt.dk/krimi/medie-her-er-politiets-nye-teori-om-forsvundne-kim-i-ubaadsmysteriet
Citera
2017-08-14, 16:04
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Enl de fysiska lagarna går det inte att öppna en flygplansdörr i luften pga lufttrycket likaså är de svår i en ubåt att öppna luckor... Kanske har du hört talas om att om man kör ner i vatten med en bil så får man inte upp dörrarna pga trycket och för att komma ut får man veva ner sidorutan....

Fast vad har det med något att göra, det har ju fortfarande hänt att folk har försökt slita upp flygplansdörren i panik ändå.
Citera
2017-08-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Precis, det som alla misstänkte är bekräftat.
Nu ska PM även ha ändrat sin berättelse.

Mycket osannolikt att han inte är skyldig till KW:s försvinnande.

Frågan är vad som har hänt och var kroppen finns.
Jag tror att han oavsiktligt hade ihjäl henne efter att de bråkat om något.
Han har på något sätt dumpat kroppen i havet långt bort, han hade ju ca 12 timmar på sig.

Är det sant att man måste lägga till vid en brygga för att ta sig ur ubåten? Det skulle försvåra. Folk lägger ju märke till en ubåt. Men det kanske finns ödsliga bryggor på natten.

Äntligen en som på många timmar är öppen för annat än mord och sex!!! ( ursäkta om jag missade något undantag).

Sortering, möjliga dödsorsaker, även om det inte är helt fastställt, är det tyvärr mycket sannolikt att hon är död:

1. Mord/dråp, har varit det dominerande spåret.

2. Vållande till annans död, har förekommit i spekulationerna.

3. Olycka, har också förekommit.

4. Psykiskt sammanbrott av BO, , t.ex. i samband med U-läge, lanserade jag igår.

Vad gäller motiv från MGM, hänförs de i första hand till 1 och 2, kanske som sekundärt i 4.

För att komma vidare i analysen/spekulationerna, behövs det mer fakta, som finns, men inte publik. En sak jag funderat en del på är: hur såg färdplanen ut? det inkluderar rutt, typ av aktiviteter ( yt-/undervattensläge, slutdestination och tidpunkt). Inget av detta finns en klar och total bild av.

Som jag ser det, efter att ha plöjt de flesta sidor, går inget att utesluta i nuläget. Det är så lite publika fakta, att det inte ens går att göra sannolikhetsbedömningar.

Min poäng:

Många har bidragit med mycket intressanta tekniska generella fakta, ideer och teorier, som KAN passa, men utan mer fakta från hela händelseförloppet, blir det svårt att komma längre.

Kommer det att presenteras mer detaljer, tidpunkter för SMS, telefonsamtal, rutten, tekniska fynd i båten, från förhör mm, innan eventuellt åtal? Jag skulle svara nej, kanske någon mer detalj möjligtvis. Det som skulle publiceras, är om kroppen hittas, och den kommer sannolikt att kunna avfärda någon eller flera av de 4 varianterna ( den 5:te, att hon är i livet, någonstans, oräknad).

Bottom line, det går att spekulera vidare, och de flesta här tycker nog det är rätt intressant
Senast redigerad av Whyback 2017-08-14 kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in