Citat:
Ursprungligen postat av
greyhoundbus
Men det är också det som blir en del av hans fall att låta honom pladdra och släppa loss.
Att relatera Madsens beteende i rättssalen till RPU:ns psykiatriska utlåtande är naturligtvis mycket fascinerande och intressant att syssla med för oss i tråden och för ”experterna” som uttalar sig i media och för de som är inom professionen.
Men dessa våra subjektiva analyser av Madsens beteende i rättsalen ska och kommer inte att ligga till grund för domen, ”hans fall”, utan det är de samlade bevisen och indicierna tillsammans med vittnesmål och rättens expertis som ska utgöra underlaget för domstolens objektiva dömande av vad som står utom rimligt tvivel har bevisats hänt och vilket straff som skall utdömas i relation till vad som har hänt.
Kan vara lätt att glömma i all vår fascination av monstret.
Även när jag som nu läser t ex artikeln i expressen där diverse kriminologer och jurister mm titlar, uttalar sig om Madsens beteende, om hans härskartekniker och reaktioner, så ser jag ingen skillnad på vad dessa personer kommit fram till i sina analyser Madsens person som ”monster” , och som baserar sig på känslomässiga subjektiva uppfattningar, som vad flertalet kunniga och säkerligen titulerade personer här i tråden gör.
Och Ofta så har vi här redan diskuterat exakt samma som sedan kommer som expertutlåtanden i panelprogram , betalkanaler eller plusartiklar. Lite löjeväckande blir det allt.
Konstaterar bara att det ger mig mer att läsa insatta och belästa skribenters inlägg här, de länkar o annat intressant som man så generöst delar med sig, än ta del av svenska medias repriser på samma tema som tråden hunnit penetrera redan många gånger om.
Madsens härskartekniker var vi t ex ett par som snabbt reagerade på och kunde sammanfatta direkt efter rättegångensdagens slut och under kvällen.
Vi har i tråden olika ”expertis”, vilkas höga nivå många gånger överträffar ”expertisen” därute.