Citat:
Ursprungligen postat av
SaltedCaramel
Herregud, har du lustittat på filmen för att hitta det där?
Jag håller med dig, låter autistiskt. Du som verkar insatt, ser du några andra tecken på autism från denna filmen? Han verkar så aktiv...
Ja, det har jag 😐 Jag är tämligen nördig.
Nej, i denna film beter han sig ganska neutralt, och gnyendet kommer när han inte interagerar med andra, och är bortvänd, vilket kan noteras. Han har uppenbarligen lärt sig att lägga band på sin autistiska sida, vill inte visa den, men låter sig ändå filmas.
Jag ska rota fram en annan film åt dig, som är guld. Precis i början ser man också autistiska tendenser.
Tyvärr är debatten om autistiska våldsbrottslingar stendöd, trots att det finns flera möjliga exempel på hur tragiskt det kan bli. Jag tänker bla på David Sjöblom, Lasermannen och Schűrer. Dessa mördare har troligen autistiska inslag.
Madsens eventuella autism kommer inte att diskuteras, iaf inte i Sverige. Alla autister som inte är kriminella går i taket, vill inte bli stämplade, brottas med fördomar osv.
Frågan är för känslig.
Men visst är det viktigt att veta hur illa det kan gå, om en högfungerande autist drar alla nitlotter, har kass barndom, saknar särskilt stöd, tillåts kapsla in sig totalt osv.
Madsen är ansvarig för sina brott, men ett visst inslag av tragik finns det väl också.