2018-01-31, 00:17
Medlem
En stor del i att han valde ta denna risk är väl för att han var en risktagande person. Det var väl så han fick sina kickar och hans sjuka drift (vanligt hos socio/psyko-pater). Så tror inte han var säker på sin sak att lyckas med lögnerna.
Citera
2018-01-31, 01:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, artikeln är dagsfärsk men diskusssionen old news.
Jag litar på att åklagaren har på fötter när det formuleras att "Kim var vid liv när sticken utdelades".
Jag förutsätter att bevisen för det kommer framläggas på rättegången, att rättsmedicin kommer i detalj redögöra för hur blödningarna ser ut och hur de kommit fram till att sticken måste ha utdelats när offret var vid liv, bevis för sexualsadistisk tortyr på en levande kropp till skillnad mot hur långt man hade kommit vid tidigare utredning.

Det finns nu också som jag förutsätter bevis för att offret varit bundet, vilket indikerar att misshandeln, tortyren varit långdragen. Det återstår iofs att få redogjort för om hon var vid liv ellercinte när hon varit bunden, men det förutsätter jag att hon var som metod för att hållas inkapaciterad.

Att dödsorsaken inte kan 100 % klarläggas tror jag faktiskt inte har lika stor betydelse i helheten i detta mål som om det hade varit i ett annat.
Gärningsmannen är bekräftad, brottsplats bekräftad, styckningsplats bekräftad, dumpningsplats bekräftad.

Gärningsmannen har ljugit ett flertal gånger om händelseförlopp vilket är försvårande.
Jag förutsätter till detta att man har på fötter vad gäller bevis som ställer utom rimligt tvivel att gärningen var planerad. Verktygen, etc. Filmerna etc.
Planering , uppsåt, motiv, fastbunden, utdragen tortyr, skändning, misshandel, styckning och dumpning. Allt tillsammans tillräckliga bevis för förvaring i evighet amen.

Skulle annat framkomma under rättegången ang tvivel så är jag först att diskutera, men inte förrän då.
Jag håller med allt du skriver.
Citera
2018-01-31, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
En stor del i att han valde ta denna risk är väl för att han var en risktagande person. Det var väl så han fick sina kickar och hans sjuka drift (vanligt hos socio/psyko-pater). Så tror inte han var säker på sin sak att lyckas med lögnerna.

Har man ett totalt flackt känsloliv så behövs extra-extra-extra-allt för att känna något över huvud taget. Det är konstaterat. Psykopatens hjärna är inte utrustad med de känslokopplingarna.
Citera
2018-01-31, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Herregud, har du lustittat på filmen för att hitta det där?
Jag håller med dig, låter autistiskt. Du som verkar insatt, ser du några andra tecken på autism från denna filmen? Han verkar så aktiv...

Ja, det har jag 😐 Jag är tämligen nördig.

Nej, i denna film beter han sig ganska neutralt, och gnyendet kommer när han inte interagerar med andra, och är bortvänd, vilket kan noteras. Han har uppenbarligen lärt sig att lägga band på sin autistiska sida, vill inte visa den, men låter sig ändå filmas.

Jag ska rota fram en annan film åt dig, som är guld. Precis i början ser man också autistiska tendenser.

Tyvärr är debatten om autistiska våldsbrottslingar stendöd, trots att det finns flera möjliga exempel på hur tragiskt det kan bli. Jag tänker bla på David Sjöblom, Lasermannen och Schűrer. Dessa mördare har troligen autistiska inslag.

Madsens eventuella autism kommer inte att diskuteras, iaf inte i Sverige. Alla autister som inte är kriminella går i taket, vill inte bli stämplade, brottas med fördomar osv.

Frågan är för känslig.

Men visst är det viktigt att veta hur illa det kan gå, om en högfungerande autist drar alla nitlotter, har kass barndom, saknar särskilt stöd, tillåts kapsla in sig totalt osv.

Madsen är ansvarig för sina brott, men ett visst inslag av tragik finns det väl också.
Citera
2018-01-31, 08:32
Medlem
Den här har nog varit uppe förut.

Ännu en fjättrad docka i Madsens verkstad (far snabbt förbi: 00:27-00:30).
Citera
2018-01-31, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Herregud, har du lustittat på filmen för att hitta det där?
Jag håller med dig, låter autistiskt. Du som verkar insatt, ser du några andra tecken på autism från denna filmen? Han verkar så aktiv...

Autister kan vara hur aktiva som helst.

Jag hittade tyvärr inte den andra filmen. Konstigt. Det var bara en youtubefilm.

Madsen sticker upp ur en lucka och beter sig klart avvikande, men jag har svårt att beskriva.

Han pratar med nån långt bort, men ser ut att prata med sig själv. Absurt och ganska obehagligt.

Den filmen har diskuterats för flera veckor sedan.
Citera
2018-01-31, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Autister kan vara hur aktiva som helst.

Jag hittade tyvärr inte den andra filmen. Konstigt. Det var bara en youtubefilm.

Madsen sticker upp ur en lucka och beter sig klart avvikande, men jag har svårt att beskriva.

Han pratar med nån långt bort, men ser ut att prata med sig själv. Absurt och ganska obehagligt.

Den filmen har diskuterats för flera veckor sedan.

Nu ska vi inte diagnostisera PM, men jag är lika övertygad som på att han skulle få en diagnos inom AST, högfungerade. Det är tragiskt att han fått gå med detta funktionshinder, utan uppmärksamhet och hjälp, genom livet.....
Citera
2018-01-31, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nu ska vi inte diagnostisera PM, men jag är lika övertygad som på att han skulle få en diagnos inom AST, högfungerade. Det är tragiskt att han fått gå med detta funktionshinder, utan uppmärksamhet och hjälp, genom livet.....

Nej, det ska vi inte. Vi kan bara gissa. Men missar rättspsykiatrin detta handikapp, då tappar man ju allt förtroende.

Väldigt tragiskt är det, och det är svårt att fånga upp en sån här människa, särskilt i vuxen ålder.

Det ska bli intressant att se vad som händer med den omtalade huvudskadan också. Om PM skadade pannan, fick blödning i en frontallob, då kunde det bara gå fel. Svaret kanske kommer i samband med rättegången...

Två andra mördare som bör ligga i autistspektrat är Kemper och Dahmer, men dom har jag surrat om förut, utan att veta särskilt mkt.

Ämnet är väldigt intressant.
Citera
2018-01-31, 09:58
Medlem
Citat:
Jag litar på att åklagaren har på fötter när det formuleras att "Kim var vid liv när sticken utdelades".
Jag förutsätter att bevisen för det kommer framläggas på rättegången, att rättsmedicin kommer i detalj redögöra för hur blödningarna ser ut och hur de kommit fram till att sticken måste ha utdelats när offret var vid liv, bevis för sexualsadistisk tortyr på en levande kropp till skillnad mot hur långt man hade kommit vid tidigare utredning.

Det finns nu också som jag förutsätter bevis för att offret varit bundet, vilket indikerar att misshandeln, tortyren varit långdragen. Det återstår iofs att få redogjort för om hon var vid liv ellercinte när hon varit bunden, men det förutsätter jag att hon var som metod för att hållas inkapaciterad.

Att dödsorsaken inte kan 100 % klarläggas tror jag faktiskt inte har lika stor betydelse i helheten i detta mål som om det hade varit i ett annat.
Gärningsmannen är bekräftad, brottsplats bekräftad, styckningsplats bekräftad, dumpningsplats bekräftad.

Gärningsmannen har ljugit ett flertal gånger om händelseförlopp vilket är försvårande.
Jag förutsätter till detta att man har på fötter vad gäller bevis som ställer utom rimligt tvivel att gärningen var planerad. Verktygen, etc. Filmerna etc.
Planering , uppsåt, motiv, fastbunden, utdragen tortyr, skändning, misshandel, styckning och dumpning. Allt tillsammans tillräckliga bevis för förvaring i evighet amen.

Skulle annat framkomma under rättegången ang tvivel så är jag först att diskutera, men inte förrän då.

Mycket vettig, saklig och bra sammanfattning. Jag instämmer helt.
Citera
2018-01-31, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej, det ska vi inte. Vi kan bara gissa. Men missar rättspsykiatrin detta handikapp, då tappar man ju allt förtroende.

Väldigt tragiskt är det, och det är svårt att fånga upp en sån här människa, särskilt i vuxen ålder.

Det ska bli intressant att se vad som händer med den omtalade huvudskadan också. Om PM skadade pannan, fick blödning i en frontallob, då kunde det bara gå fel. Svaret kanske kommer i samband med rättegången...

Två andra mördare som bör ligga i autistspektrat är Kemper och Dahmer, men dom har jag surrat om förut, utan att veta särskilt mkt.

Ämnet är väldigt intressant.

Det är ingen direkt hemlighet att fängelser har en stark överrepresentation av personer med t.ex. Asperger och ADHD, det är inte heller en slump.

Idag fångas dessa individer upp i yngre åldrar i mycket högre utsträckning än förr, och får chans till anpassad skolgång, medicinering mm.
Citera
2018-01-31, 10:11
Medlem
Citat:

Ja det här med sticken o om hon levde eller inte har diskuterats i dansk media sedan misstanken lades fram den 14 november. I inlägg #40429 från 18 jan länkar jag till artikeln, som är från 171114, samma dag som misstanken lades fram. Där uttalar sig bl a Mette Grith Slage om precis det här.
Citera
2018-01-31, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är ingen direkt hemlighet att fängelser har en stark överrepresentation av personer med t.ex. Asperger och ADHD, det är inte heller en slump.

Idag fångas dessa individer upp i yngre åldrar i mycket högre utsträckning än förr, och får chans till anpassad skolgång, medicinering mm.

Ja, allt har blivit mycket bättre på senare år, men jag tror inte att problematiken är så känd för människor utanför psykiatri, kriminalvård och omsorg, och mkt finns kvar att göra.

Just PM får väl sägas vara ett riktigt särfall. Jag tror att han har lyckats kombinera en ganska grav autism med en omsorgsfullt hopsnickrad yta. Han är nog extrem på många sätt, och det är ju märkligt att han lyckats hålla sig flytande (förlåt) så länge.

Glappet mellan den lille, infantile Madsen och hans sociala fasad, är nog enormt.

Och om man kunde se brottet genom hans ögon, skulle man nog bli väldigt förvånad.

Han tolkar nog ingenting som vi andra, varken på känsloplanet eller det logiska planet.

Jag hoppas att han öppnar sig lite med tiden och att vi kan lära oss något av allt detta, trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in