2018-01-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är journalist men har även ett annat arbete. Jag brukar vara kritisk, men jag brukar även kunna lita på min människokännedom, och här går det ju tydligen inte..? Och nej, jag tycker absolut inte att kriminella är spännande; jag växte upp i ett hårt område och vill absolut inte ha långhåriga, skitiga, tatuerade, bidragsberoende sluskar med MC och knogjärn omkring mig igen. Inget kan vara mig mer främmande. Problemet med M är ju, att han inte är så, utan i stället trevlig, städad, kunnig, begåvad och hårt arbetande, och att det inte går att tro att han har gjort det han eventuellt har gjort. Han har inte den framtoningen alls.

Du måste vara landets sämsta journalist om du inte vid det här laget begripit att många "brottslingar" har just den framtoningen du beskriver att Madsen har (enligt dig).

Den framtoningen råder det däremot delade meningar om Madsen verkligen har, eller om det är du som har det rosa tolkningsfiltret påslaget.
Citera
2018-01-24, 00:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jag är journalist men har även ett annat arbete. Jag brukar vara kritisk, men jag brukar även kunna lita på min människokännedom, och här går det ju tydligen inte..? Och nej, jag tycker absolut inte att kriminella är spännande; jag växte upp i ett hårt område och vill absolut inte ha långhåriga, skitiga, tatuerade, bidragsberoende sluskar med MC och knogjärn omkring mig igen. Inget kan vara mig mer främmande. Problemet med M är ju, att han inte är så, utan i stället trevlig, städad, kunnig, begåvad och hårt arbetande, och att det inte går att tro att han har gjort det han eventuellt har gjort. Han har inte den framtoningen alls.

Det är väldigt svårt att faktiskt bedöma en hur en person är. Jag har hört till leda hur folk bedömer personer, och har minst lika ofta hört hur de senare har sagt ”Va??? Han/hon som verkade så genuint snäll alltid gav presenter till våra kattungar” Oftast har de rätt i positiv bemärkelse, men det beror på att de allra flesta faktiskt är helt normala, inte på att man har god människokännedom.

Jag är dock inte så cynisk som jag kanske låter här, men jag har jobbat med människor i hela mitt yrkesverksamma liv.
Citera
2018-01-24, 00:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Du måste vara landets sämsta journalist om du inte vid det här laget begripit att många "brottslingar" har just den framtoningen du beskriver att Madsen har (enligt dig).

Den framtoningen råder det däremot delade meningar om Madsen verkligen har, eller om det är du som har det rosa tolkningsfiltret påslaget.

Nej. Inte många. Inte i verkligheten - i deckare av typ "Agatha Christie" och filmer är det så, men i verkligheten arresterar polisen kriminella, med allt vad det innebär av kriminell livsstil och kriminell framtoning, och dessa visar sig också vara skyldiga. Verkligheten ser inte ut som i "Columbo", där den förslagne mördaren alltid var en vit, välbärgad, begåvad, välutbildad, kulturell, världsvan företagsledare/läkare/kompositör/filmregissör med de grå tinningarnas charm. Det händer i världen en gång på miljonen, om ens det...
Citera
2018-01-24, 00:19
Medlem
När man har en sådan extrem böjelse som PM, är offren inte slumpmässiga. Kim passade in i hans ”mall” på något sätt. Det kan ha varit kroppstyp, hårfärg och ålder. Eller bakgrund.
Citera
2018-01-24, 00:32
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Okej!
Men hur kan du avgöra huruvida Madsen är trevlig? Har du träffat honom? Pratat i telefon med honom? Har ni gemensamma bekanta? Han uppför sig säkert trevligt och är antagligen rätt social av sig. Jag skulle dock aldrig fälla en sådan kommentar om honom i och med jag bara sett bilder av honom och några korta videoklipp, och det säger egentligen ingenting. Man kan inte bedöma en person på det.

Givetvis är han såpass välfungerande att han begriper att det inte alltid är lämpligt att prata BDSM på parmiddagen, än mindre prata om ”tjusningen” med tortyr. (Om han nu är skyldig)
Citera
2018-01-24, 00:56
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nej, det är då inte samma pryl. Skruvdragare drivs väl med el som en borrmaskin och skruvmejsel ett enstaka verktyg med fast spets.

Går det att få tillgång till åtalet i skrift?

Är det fler (än ev jag) som tänkt gå på rättegången?
”Tänkt gå på rättegången”. Skulle inget hellre vilja, men det måste ju vara näst intill omöjligt att komma in. Hur många åhörare ryms? Vet du det?
Citera
2018-01-24, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har jag förstått för länge sen och förvånas över att så många fortsätter med det. Även du, tvärr.

Erkänner. Hen vet exakt vilka knappar att trycka på. Men nu är det slut. Jag kände på mig när torson dök, att det inte bådade gott alls. Men att det skulle bli så här Extremt Fasansfullt, det kunde jag aldrig ens föreställa mig.

Madsen vill ju bli känd och hamna i historieböckerna, och det sket sig på alla andra fronter, så ur den aspekten blir han ju med detta aldrig glömd.
Citera
2018-01-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Vill bara påpeka att jag redan den 5 september kommenterade att mordet kunde ha varit planlagt - och att jag då fick mycket skit för detta.
Men skrattar först som skrattar sist - jag hade faktiskt rätt i mitt kritiska tänkande.
Sorgligt nog - förstås för det gör det hela så mycket värre.
Jag tror också fortfarande att han mördat förut.

Här är inlägget som bevis så ni inte behöver leta:
2017-09-05, 23:07 #19711
Flashybits
Medlem
Reg: Aug 2012
Det är rätt skrämmande att vad som nu framkommit gör att möjligheten faktiskt finns att han planerade det hela.
I så fall ligger det ju nära till hands att han dödat förut - även om han bara var 15 år när den japanska kvinnan mördades - är det ju inte helt osannolikt att Madsen gjorde det.

Har också tänkt att han länge har planlagt brottet, men däremot inte själva mordoffret. Men nu råkade ju KW vara där och han tog tillfället i akt, det jävla svinet.

Osannolikt att PM har mördat förut, ja. Men inte i Skandinavien. Det har man redan kollat. Annars finns det ju många andra sätt för en sån som PM att skaffa sig ett offer : bara att gå ner på Istedgate där han ju bodde och plocka upp någon av de galanta damer som finns där. Men jag tror att han hellre ville ha en annan typ av kvinna som offer. Typ KW. Fick inte vara vem som helst.

Han har försökt locka ombord andra kvinnor på ubåten för en liten tripp, men de har avböjt.
Citera
2018-01-24, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
”Tänkt gå på rättegången”. Skulle inget hellre vilja, men det måste ju vara näst intill omöjligt att komma in. Hur många åhörare ryms? Vet du det?

Ge inte upp på förhand! Vore jag du skulle jag utrusta mig med liggunderlag och en dunsovsäck + en termos med kaffe. Keep up the spirit
Citera
2018-01-24, 01:05
Medlem
Det är inte så klart i detta hemska fall, som alla ( de flesta) tycks tro.....

Åklagarna har ingen klar dödsorsak, utan bygger troligtvis denna på (starka) indicier och kanske uteslutningsmetoden. Det kan gå, men det kan också misslyckas, resultatet kommer i april.

Mycket troligt har PM avslutat KW's liv på ett ganska fasansfullt sätt. Men rättsmaskineriet ska i slutändan ta ställning till "utom rimligt tvivel", innan en morddom kan fastställas.

Kan PM komma med fler versioner om vad som hände? Klart att han kan, och det skulle förvåna mig om han inte gjorde det.

Kan han ha någon trovärdighet kvar, efter ett antal anpassade förklaringar? Mitt svar är att han nog kan det, det mest djävulska han skulle kunna hitta på, är att KW ville vara med i hans "lek", och han inte ville avslöja det, för olyckan var att de höll på för länge med "leken", den gick över styr..........Vem ska motbevisa det, särskilt som åklagarsidan inte har en klar dödsorsak....?
Citera
2018-01-24, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är ett fel som är lätt att begå, att man utgår från sig själv och sin egen empati samt medkänsla. En psykopat som Madsen saknar helt enkelt fullständigt dom delarna av hjärnan som förknippas med mänsklighet.

De är som att plocka ut en del Empati/Medkänsla, en del Ånger/Skam/Skuld på köksbordet och ersätta med en del Manipulation/Narcissism. En psykopat.

Ja, så är det ju.
Men hade vi inte kunnat jämföra med hur vi själv känner och tycker gentemot en psykopats härjningar, då hade vi heller inte kunnat avgöra vad vi tycker är rätt eller fel - och vi hade då heller inte kunnat begripa varför vi har vissa lagar och regler och varför rättsstaten ser ut som den gör - och varför.
Citera
2018-01-24, 01:09
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Övertygad om att KWs artikel om BDSM triggat honom. Han har läst den om och om igen, tittat på bilder på henne och tillslut var nog lockelsen alldeles för stor.

Spekulerats i om det skulle vara hans första mord eller inte. Det har jag ingen kunskap om att bedöma. Dock har han förmodligen, i och med sitt intresse för BDSM, erfarenhet av att tillfoga andra människor smärta (om än under kontrollerade former) och uppleva hur 'offret' lider. Inte omöjligt att han, likt beskrivet i. KWs artikel, har sysslat med 'lekar' som involverar knivar, blod, kvävning etc. Den enda skillnaden är väl att det i ubåten inte fanns några 'safe words' (och att han var tvungen att stycka kroppen efteråt). Utifrån det perspektivet (och med den erfarenheten han hade) är det nog inte omöjligt att det var första gången. Steget var nog inte så stort som det ter sig för de som inte sysslar med den typen av lekar?
Ja, en av många intressanta länkar som Merwinna delat med sig av. En av få som verkligen bidragit till att göra tråden intressant. Sen måste man inte hålla med om allt, inte förbjudet att ha olika infallsvinklar, men tyvärr ylar många människor väldigt högt när de får yla i flock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in