Citat:
Ursprungligen postat av
T34Panzer
Den information som släppts har kommit från Jens Möller:
"Dansk polis har länge varit förtegen om rutten som Peter Madsen åkte med ubåten, dygnet då den svenska journalisten Kim Wall anmäldes försvunnen.
Polisen har varit mycket noggrann med att inte offentliggöra den precisa färdvägen – men kan nu avslöja: Peter Madsen styrde ubåten Nautilus ut från Öresund, och in i Køgebukten. Detta utan att någonsin vara intill, eller nära, land.
– Vi kan berätta att ubåten åkte från sydliga delar av Öresund, vidare till Køgebukten. Peter Madsens fartyg har varken varit intill land, eller i närheten av land, säger Jens Möller, chef vid mordenheten i Köpenhamn till Kvällsposten."
https://www.expressen.se/kvallsposte...-madsens-ubat/
Just precis, man har sagt att ubåten aldrig varit nära land. Vilket jag heller aldrig emotsagt. Det jag reagerade emot var uttalandet om att ingen annan hade besökt ubåten, eller hur det nu uttrycktes rent ordagrant.
Dock ska man vara väl medveten om, att uttalandet om att ubåten aldrig varit nära land, grundar sig på att PM inte kört omkring med u-båten i u-läge. För då skulle han faktiskt mycket väl kunna tagit sig nära land utan att det synts på någon radar.
Så, 100% säker kan inte ens Jens Möller vara på den punkten. Men jag säger dock inte emot, för jag är lika övertygad som JM att ubåten inte har varit nära land.
Inte heller tror jag att ubåten fått något besök, men på den punkten kan vi inte vara säkra, och jag har inte sett några uttalanden om det, särskilt inte från försvarsmakten.