2017-09-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag ser en del lite mörkare partier där fram. Men inte blod.

Du får lete litt til, det er ikke vanskelig å se.
Dessverre så har jeg ikke lenke til det zoomede bildet jeg har sett.
Citera
2017-09-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Som Leif G.W. Persson sier så viser styckningen at vi har med en herded person å gjøre.

Det betyr vel at Persson mener at han har drept før, selv om han ikke sier det direkte.

Hade GW menat att PM dräpt förut hade han nog sagt det rakt ut tror jag... Jag tror GW menar att PM verkar härdad pga att PM genomfört en styckning, dumpat kroppen, sänkt ubåten, hittat på lögner, inte brutit ihop och i övrigt sett "normal" ut trots brottet.
Citera
2017-09-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Såhär står det i artikeln du länkar till:

Förutom att det där är en "10-i-topp-clickbait-artikel" utan källhänvisningar så skriver de inte något om "slag mot huvudet", de skriver om mycket svåra skador i huvudet.

Här kommer en ännu slappare artikel.
Jag strävar inte efter att överbevisa dig, eftersom du helt uppenbart inte vill låta dig överbevisas, men jag tycker i alla fall att tanken att seriemord och andra våldsbeteenden kan ha en koppling till avvikelser i hjärnan, är intressant.
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/brain-scan-can-identify-serial-6641868
Citera
2017-09-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Som Leif G.W. Persson sier så viser styckningen at vi har med en herdet person å gjøre.

Det betyr vel at Persson mener at han har drept før, selv om han ikke sier det direkte.
Han säger att det är få som har psyke att stycka en människa. Ingen undermening. Madsen har ett härdat psyke.
Citera
2017-09-04, 20:45
Medlem
Citat:
Hade GW menat att PM dräpt förut hade han nog sagt det rakt ut tror jag... Jag tror GW menar att PM verkar härdad pga att PM genomfört en styckning, dumpat kroppen, sänkt ubåten, hittat på lögner, inte brutit ihop och i övrigt sett "normal" ut trots brottet.
Läste nånstans att GW inte nödvändigtvis tror att detta gjorts förr av Madsen.
Citera
2017-09-04, 20:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Det fetade..

Skall bli intressant att höra så småningom sinnesundersökningen,vad den ger. Peter är ju på "ett sätt" en drömmare som sätter sina planer i verket.

Nu slänger jag ut en "handske", lite längre även vad jag brukar göra, mer än vad jag egentligen är bekväm med..

Kan Peter ha "skapat" sin sanning, sin berättelse, dvs så i den grad att han tror på den själv vid denna tidspunkt nu när han är häktad ?
Citera
2017-09-04, 20:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Såhär står det i artikeln du länkar till:

Förutom att det där är en "10-i-topp-clickbait-artikel" utan källhänvisningar så skriver de inte något om "slag mot huvudet", de skriver om mycket svåra skador i huvudet.

Dessutom ska man, när det gäller den typen av uttalanden ta det med en stor nypa salt. Varför? Jo, de säger inget om vad som är orsak och verkan.

Många barn som tidigt uppvisar (utan huvudskador) våldsamt beteende o.s.v. löper mycket högre risk än andra att få huvudskador helt enkelt för att de är riskbenägna och har det beteende de har. För att kunna säga något med säkerhet måste man jämföra den gruppen med en i övrigt likadan grupp som inte har fått svåra huvudskador och följa den gruppen under 10-30 år. Annars är risken hög att man drar en felaktig slutsats (att huvudskada är en orsak till framtida brott) istället för det som troligen är korrekt (att det finns en medfödd riskbenägenhet, beteendeproblem, koncentrationsproblem och psykosociala problem som bidragit till en hög risk för fysiska skador)

...och någon sådan studie har jag inte sett. Men jag är öppen för att ändra åsikt om jag får se en.

Det är en blandning av autism, misshandel och övergrepp i barndomen och hjärnskador som man forskat fram gällande seriemördare.

Citat:
Among all the 239 eligible killers, 28.03% (N = 67) had definite, highly probable or possible ASD.

Among all the 239 eligible killers, 21.34% (N = 51) had had a definite or suspected head injury.

Out of the 106 killers with ASD and/or head injury 55% (N = 58) had experienced psychosocial stressors.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178914000305

Det fascinerar och helst i US där man nästan är besatt av seriemördare.
Citera
2017-09-04, 20:50
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Om det är så att PM är "personlighetsförändrad" sedan lång tid tillbaka så spelar det väl ingen större roll egentligen? Han är ju lika skyldig till det han gjort oavsett?

Det är ju lite som att argumentera för att "Lasermannen John Ausonius slog huvudet i en skåpdörr när han var 22 år gammal. Därför blev han mördare."

Svårigheten med neurofysiska trauman som ligger bakåt i tid är att man vet ju inte hur personen hade agerat i en viss situation om de INTE hade råkat ut för traumat för X år sedan.

Så egentligen är den diskussionen inte ens relevant, eftersom vi omöjligen kan veta eller avgöra vad som är orsak och verkan.

Han är självklart skyldig men det finns en möjlig förklaring till ett omänskligt dåd
Citera
2017-09-04, 20:51
Medlem
Det kan jo være at PM har fått medisiner mot hodeskaden som har gjort han "gal"

Medisiner kan ha alvorlige bivirkninger uten at vedkommende som tar den oppfatter det selv.
Citera
2017-09-04, 20:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hur har det gått? Har inte orkat läsa om det här ett antal dagar.
Han ville ha öppna dörrar när han omhäktas, tyckte jag jag såg (eller hur var det?) Vad har ni att säga om det?
Någon som kan sammanfatta med vad folk överlag tycker i tråden om detta?
Ni tror ändå inte på honom? Va?
Är det någon som har någon synpunkt om det här fallet kan bli löst?
Eller kommer fallet förbli olöst, som någon i media trodde.
Har ni fått någon känsla nu ni som engagerat er mycket, om det här fallet kanske blir löst ändå?
Det har bara funnits två personer i ubåten (PM kan förstås påstå annat) och en av de blir styckad och matad till fiskarna. Den överlevande personen försöker sen spela oskyldig och avslutar spektaklet med att sänka sin ubåt och göra tummen upp och påstå att den försvunne personen är ilandsatt vid liv kvällen innan. Det finns alltså bara en tänkbar gärningsperson och man vet nästan exakt när BO avled. Sammantaget så finns det enligt min åsikt inget rimligt tvivel om att KW har dödats med forsæt (uppsåt) och domen blir då Forsætligt drab (mord) med påföljd ända upp till livstid.

De som i svensk press spekulerar om att det ser svårt ut att döma för mord jämför med fall som inte är lika alls. Detta fallet är ganska likt LH-fallet i Blomberg och där blev det ju som bekant livstid för mord för GM. Detta är alltså inte likt tex LC-fallet där man inte vet när LC dog och alltså inte kan binda en gärningsperson till hennes död. I detta fallet vet man exakt vem som är den ende som kan ha dödat BO och där har ni den avgörande skillnaden mot andra fall där man tycker att det skulle ha varit fällande dom för mord.
Citera
2017-09-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Här kommer en ännu slappare artikel.
Jag strävar inte efter att överbevisa dig, eftersom du helt uppenbart inte vill låta dig överbevisas, men jag tycker i alla fall att tanken att seriemord och andra våldsbeteenden kan ha en koppling till avvikelser i hjärnan, är intressant.
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/brain-scan-can-identify-serial-6641868

Att seriemord har/kan ha en koppling till avvikelser i hjärnan är jag 100% enig med dig om.

Det jag inte är enig om är detta med skador (slag etc.) / dess inverkan. I sammanhanget kan nämnas att om vi ska prata om huvudskador och risk för våld håller jag (om vi pratar "skador" nära nutid) hjärntumör som en mer sannolik orsak till beteendeförändring än slag mot huvudet.

Ur rättsligt perspektiv har det mindre eller ingen betydelse. Vet ingen som sluppit undan en morddom för att de hävdat att de fått ett slag i huvudet vid ett tidigare tillfälle.
Citera
2017-09-04, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Certifiera? Du kan börja projektera din egen ubåt redan i kväll. Jag återkommer med svar på dina frågor om en stund. Sug på den här så länge...

Till och med i Sverige är det fritt fram att bygga sig en egen liten ubåt utan att myndigheterna stoppar näsan i blöt... men det borde bli en egen tråd under "Båtar och sjöliv" om någon känner sig hågad.

"Vänerns första ubåt sjösatt

Den hemmabyggda ubåten Harren gjorde flera dyk i helgen i vattnen utanför Mariestad.

För att köra en ubåt av den här storleken krävs inga särskilda tillstånd eller inspektioner. Av myndigheterna betraktas ubåten som en helt vanlig fritidsbåt av samma storlek."
https://www.nyteknik.se/fordon/vanerns-forsta-ubat-sjosatt-6867567

Relevans? Nautilus väger 40 ton och är 18 meter lång, det är ett fartyg, inte en fritidsbåt. I Sverige har vi säkerhetskrav på fartyg, Danmark lär ha något liknande. Sug på den här så länge.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/resenarsinformation/Sakerhetskrav-pa-batar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in