2017-08-26, 03:35
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Dels så har publikationer till stor del kastat ut sina fotografer och köper bilder eller låter journalisten själv ta foton om det är rent nyhetsreportage. Och i många fall kör man video för man vill låtsas vara TV-kanaler.

Dels så är detta inte ett reportage där KW är utsänd - utifrån den information som finns så skriver hon spekulativt med tanke att sedan sälja artikeln. Så som frilansare skulle hon då själv behöva hitta en frilansande fotograf som också var med spekulativt - eller själv behövt fronta kostnaden.
...och dels säger senaste uppgifterna att det funnits en fotograf med och att själva intervjun sannolikt gjordes någon timme innan de gick ut med ubåten. Att den skett i hans verkstad enligt vittnen.
Citera
2017-08-26, 03:43
Medlem
Drabssigtede Peter Madsens vilde og dødbringende ideer: Jeg vil begå kriminalitet af uhørte dimensioner

http://www.lokalavisen.dk/drabssigtede-peter-madsens-vilde-og-doedbringende-ideer-jeg-vil-begaa-kriminalitet-af-uhoerte-dimens ioner-/20170822/ARTIKLER/170829929/1265

https://www.sondagsavisen.dk/underholdning/kendte/2014-12-11-peter-vil-skyde-sig-selv-ud-i-rummet/

Mannen er gal
Senast redigerad av 3x3 2017-08-26 kl. 03:59.
Citera
2017-08-26, 04:46
Medlem
Citat:
Kuggrem löser problemet med slirande. Sedan är ju inte det här någon top-fuel dragracing-motor med behov av extrema kraftpåslag. Rem löser uppgiften, precis som våra vanliga bilmotorer har haft stor glädje av remmar i en bunt massa år.

Jo fast dessa remmar driver ju bara kamaxeln, generatorn, vattenpumpen, och i en del fall styrservo och AC, Inget större kraftbehov precis alltså. Kan ju inte annat än att hålla med att de annars är pålitliga osv. Märkligt dock att bara ha en rem, Man borde ju minst ha två, inte så kul att behöva byta ute på havet, man kan ju snabbt hamna i oberäkneliga situationer, då man måste ha styrfart. Att åtminstone klara av att hålla styrfart är A och O i sjöfart, allting annat är vansinne, det innebär att man förr eller senare går på grund eller något annat dumt.

Många ubåtar förr designades med minst dubbelpropellermontage, dvs minst två motorer, därför att en ubåt är extremt utsatt. Även om det strömningsmekaniskt inte är helt optimalt. Tex ett påseglat fiskenät kan ställa till med mycket svåra problem om man har ett enkelmontage. Man har ju heller inte plats med livbåtar eller tillräckligt med gummiflottar ombord. Finns ett antal böcker som väl beskriver de svåra förhållandena ombord på många ubåtar.

Citat:
Det man måste komma ihåg är att PM m fl inte har tillgång till kataloger att beställa (eller i vissa fall specialbeställa) sin utrustning. Man försöker hitta praktiska lösningar för små pengar.

De fartygsskrotar som finns idag ligger ju i 3dje Världen och där skulle han kunna köpa billiga grejer, men numera släpps ju inte utlänningar in där. Inte efter filmen Järnkråkorna i alla fall.

Citat:
Det största felet på remdriften är inte att det är remdrift, utan att det inte finns en bur som helt kapslar in den eftersom det går att promenera hela vägen fram till den. Lysande om någon använder en kamera för att ta bilder och då backar utan att hålla koll.

Exempel på oskyddade remdriften - från passagerare som just promenerar runt med sin mobiltelefon:
https://youtu.be/GzhVjrrSuek?t=13m4s

Annan bra bild av remdriften - syns tydligt att det är kuggrem:
https://youtu.be/GzhVjrrSuek?t=19m19s

Jo, det är mycket trångt och dumt byggt ser det ut som, Nackdelen med många miniubåtar att maskinrummet och batterirummet oundvikligt måste ta upp en stor del av skrovet, vilket i sin tur ger balans-, jämviktsproblem i uläge.

Tyskarnas WW2-ubåtar hade kombinerade bränsle- och barlast-tankar, dvs dieseloljan och barlastvattnet delade ibland i vissa designer på utrymmet. Plus att de var stora på så vis så fick man en hyfsad kompromiss emellan användbarhet, räckvidd, komfort mm. Många ubåtar hade också avfuktare, luftrenare för CO2 och dålig lukt (aktivt kol + kiselgur) Kiselgur blandades in därför att man ville göra filtren brandsäkra. Ibland blandade man in aktivt kol plus släckt kalk i samma kanistrar. Fanns olika lösningar. Finns mycket litteratur på området.

Jag tycker mig se en dålig design i de fönster som är monterade där, och de är monterade på insidan vilket är klart olämpligt om de ska tåla 47 bars tryck. De måste i så fall förspännas för 47 bars tryck för att de inte ska börja att läcka. Alla mera välbyggda ubåtar har sina fönster i omvänd montering med flänsen på utsidan. Att sen ha fyrkantiga fönster anses ännu värre eftersom hörnen alltid utgör svaga punkter.

Att ha utvändig montering anses mycket bättre eftersom förspänningstrycket på bultarna som håller flänsen och fflänsen bara behöver klämma lätt. Det gör också att packningen därinne får nyttig gymnastik för varje cykel av nedstigning och uppstigning. Och att det tätar bättre ju djupare de dyker.

Den invändiga monteringen innebär istället att flänsen tätar sämre ju djupare ubåten dyker. Och att fönstret nästan hela tiden är för hårt förspänd, och därmed är risken större för att packningarna blir för stela och spricker, eller utmattningssprickor i glaset pga vibrationer mm.

Jämför med hur man sätter fast fönstrena i flygplanen, de sätts mycket riktigt in inifrån insidan.

Dessutom ser inte rördelarna att vara säkra för 47 bars tryck, tycker jag i alla fall Och jag är ganska säker på att de inte trycktestats enligt alla konstens regler.

Citat:
Jag har 38 kHz ultraljudshögtalare som ger ett klart hörbart pip varje gång de slås på.
Hur som - hittar inte men finns något youtubeklipp där man tydligt hör pingljud i bakgrunden.

Hihi, du har alltså hörsel som en fladdermus alltså ? det pipet du hör är väl en form av överstyrning, precis när strömmen slås på. Vanliga stereo och konsumentelektronik brukar ha ett filter som tar bort detta pip-ljud eller brum precis när strömmen slås på.

Pingen som hörs i ubåtsfilmerna är bara ett pålagt ljud, antar jag. Inget som ekolodet eller sonaren själv sänder ut. Man kan ju översätta ekot ifrån ekolodet till en ping ja det går, men det är inte samma sak som att "pinget" finns i vattnet runt omkring. De allra äldsta hydrofonerna räknade om dopplereffekten ifrån sonaren hos ett annalkande fientligt fartyg som ett ping, som var högre eller lägre beroende hur nära det var.

En slags avancerad signalbehandling på den tiden (*). Pinget fanns då bara för att uppmärksamma befälet.
Man har ju inte sådant inne i tex flygplanen för att varna för ankommande trafik fastän det är samma teknik fast då med radar förstås istf ultraljud.

Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Det är dessutom en baggis att nöduppstiga från 30-40 meter för en besättning som tvingas överge ubåten. Nu verkar dock inte ubåten ha några lämpliga medel för besättningen att kunna göra detta.

Jag har skrivit det förut, att det här handlar mer om en glorifierad undervattenshiss då den inte kan föras framåt i vattnet med mindre än att man manuellt från utsidan ställer om rodren och dess marschfart under vatten är endast 2-3 knop och den saknar medel för undervattensnavigering.

Jag kan verkligen hålla med, 2-3 knop verkar vara värdelöst med tanke på att man inte har någon större manöverförmåga vid så låg hastighet.

Men detta kanske blir så poppis med Danmark och ubåtar att man köper in en riktig turistubåt. Man kan ju lägga en liten gravsten på bottnen där KW antas ha legat. Och turisterna betalar dyra pengar för att få se denna.

(*) Finns några artiklar om hur denna signalbehandling gick till, vet dock ej var. Enkelt uttryckt så kan man använda det uppmätta dopplerskiftet i Hz och räkna om det i ett hörbart kHz område, ett ping helt enkelt...
Citera
2017-08-26, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Jag tror att nyckeln till Walls död ligger i att Madsen dödade henne.

Samt att madsen har 'kriminella drömmar' vilket han levde ut och nu sitter han i fängelset.

Finns det många ouppklarade mord i danmark?
Senast redigerad av herrArmbandsur 2017-08-26 kl. 05:53.
Citera
2017-08-26, 06:59
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Hva er problemet, Wall er stykkat opp og dumpet på havet.

Dette er bare bullshit, noen ganger lurer jeg på om svensker er autister.

Det har du rätt i, det är oerhört svårt ibland att vara den enda som tillsynes inte har autism i Sverige.
Citera
2017-08-26, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Skärp dig för helvete

Då finns det alltså inga batteriladdare heller eftersom den store L-JPersson menar att batterier per definition inte är laddningsbara. Vad vill du visa med den länken? Jag sa ju att ackumulator också är ett korrekt ord och artikeln nämner både orden ackumulator och batteri.

Vill du ha andra källor så kan jag bjuda på ingenjörsbibeln Karlebo handbok, utgåva 13 från 1986, kapitel 18.3.5.5 på s. 1056-1059 där båda orden batteri och ackumulator används om laddningsbara sådana, t ex med ordet blybatteri som du väl vet alltid är laddningsbara.

Jag kan även namedroppa titeln på en doktorsavhandling från Chalmers: "Environmental Assessment of Battery Systems: Critical Issues for Established and Emerging Technologies" av CJ Rydh.

Jag har boken i min hand och den handlar till fullo om laddningsbara batterier. Jag kan lägga upp ett foto på sammanfattningssidan på svenska om du fortfarande inte får in terminologin i din tröga skalle.

Du skulle inte ha spelat märkvärdig med detta, ubåten är försedd med batterier men du får kalla dem ackumulatorer, båda orden är korrekta.
Man säger aldrig att man har en akumulator i en ficklampa eller radio.man kallar det batterier och vanliga batterier är inte uppladdningsbara.
Citera
2017-08-26, 07:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Skall du springa på den specifika pucken kanske du även borde nämna att hans idé om att bli jagad av polisen när han landar med luftfarkost på någon kyrka innefattade att han inte fick skada någon människa.
Jag gissar att han är lite för smart för att skriva ut i text att han drömmer om att mörda folk - om det är så. Att blotta sådana tankar skulle knappast ha lämnat samarbetspartners och sponsorföretag oberörda.
Citera
2017-08-26, 07:27
Medlem
Citat:
Men det är ju ingen som säger att hålet är för litet för att på upp en kvinna. Kan hon ta sig ner så räcker ju det som bevis för att det även går få upp henne också. Problemet ligger i att få upp henne när hon inte hjälper till själv - dvs när det är tungt arbete som krävs.
Men snälla den luckan är ju lågt belägen. På inget sätt är en styckning lättare och mer bekväm gentemot att dra upp henne med hjälp av sin egen kropp, hennes kläder, rep eller med hans egna kläder. Knyt runt kroppen ställ dig över luckan och dra i tex troskanten, hennes skärp/sätt runt ett skärp runt hennes midja/hans overall osv.

Förstår inte att du inte förstår detta. En styckning är ju inte ens jämförbart hur tungt och vidrigt det arbetet är jämfört med att dra upp kvinnan genom den främre luckan. Skära/såga av en människas huvud och andra kroppsdelar kan inte likställas eller ens jämföras mot att dra upp ett lik genom en lågt belägen lucka med redskap/kläder/kedjor som han tydligen hade med sig.

Dessutom hade han kunnat dra upp henne nerifrån med sin egen kropp. Haft henne på ryggen, axlarna, brandmannagreppet om det funkat en bit och sedan själv gått ut på ubåten genom det högre röret/tornet och gått ner till främre luckan.
Senast redigerad av Singoallaa 2017-08-26 kl. 07:40.
Citera
2017-08-26, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, det är inga som helst problem att få upp en 56 kg kvinnokropp genom luckan, t.ex. om hon går själv eller om man har en kran till hjälp. Men att få upp en lealös död 56 kg tung människokropp genom luckan, helt på egen hand, utan några hjälpmedel, är verkligen ingen enkel sak. Observera att det är en bra bit från golvet nere i ubåten upp till luckan också. Även om man har ett rep till hjälp är det inte enkelt, eftersom det inte finns några större möjligheter att göra fast repet uppe på däck, och man måste ta nytt grepp många gånger om man ska hissa upp något där.

Men trots ovanstående, så tillhör jag skaran som tror att styckningen inte hade med att få ut henne ur ubåten att göra. Det ska väldigt mycket till, innan man ens kommer på tanken att stycka kroppen, för att få ut den, än mer för att genomföra det hela, hela vägen till slut.
Okej jag ser det inte som ens i närheten lika svårt och vidrigt som en styckning. Hans kropp befann sig nog i någon slags adrenalinkick, då kan man dessutom i desperata lägen få oanade krafter. Hur många gånger har inte mammor och pappor räddat sina barn just genom att få någon superkraft.

Men oavsett detta så är det inte så svårt att med, som jag redan skrivit, olika redskap dra upp henne genom luckan. Hennes egna kläder som draghjälp, hans egen overall kan knytas runt henne, skärp, troskanten, kedjor (som han tydligen hade), rep osv. Det lättaste hade varit att för honom själv stå utanför på ubåten bredbent över luckan och dra upp, eller liggandes för att sedan få upp benen tex. Jag ser det inte som så svårt faktiskt. Människan är uppfinningsrik och gör det enklast för sig själv.
Citera
2017-08-26, 07:40
Medlem
TaxenSixtens avatar
En utförlig artikel om Kim Wall finns publicerad kl 6:00 på DN på nätet idag. Den är på engelska.
Citera
2017-08-26, 07:46
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
De som jobbade i hobby-ubåtsverkstaden strävade nog inte efter vad som "är helt normalt".
Livsstilen är åt hållet "extraordinärt" och "spektakulärt" och då gillar de att iscensätta scenerier som är effektfulla och ser även en humor i det.

Uppenbarligen så reagerar även fotografen på dockan eftersom den filmas gång på gång.
Citera
2017-08-26, 07:56
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Menar du https://m.youtube.com/watch?v=8edrzvHHkWg men verkar mest vara trailer.

Finns flera trailer-avsnitt, så det beror på vilket/vilka du menar. Vet du hur lång kompletta dokumentären är i originalversion?

Går att beställa här? http://www.kino.ee/eng/Websales/Movie/4090/?dt=27.01.2017 Vet dock inte om den finns tillgänglig längre, och ev. dubbning kan bli en (mindre) glad överrraskning.

Btw. Kan man överhuvudtaget redan få tillgång till den kompletta dokumentären redan nu? Enligt uppgift här kommer dokumentären på bio den 9 november: http://www.stimme.de/deutschland-welt/panorama/tlsch/kino/kino_ticker/Doumentarfilm-ueber-mordverdaechtigen-U-boot-bauer;art136711,3902383

Jag såg den på svt play för någon månad så nog går det att få tag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in