Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 23:11
  #1
Medlem
mjukmjukares avatar
Som rubriken säger.
Vad är sensommarmat efter grill och sommarmat och innan höstgrytor och rustik mat?
Glappet, vad är PK då?

´
Citera
2017-08-10, 23:36
  #2
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Som rubriken säger.
Vad är sensommarmat efter grill och sommarmat och innan höstgrytor och rustik mat?
Glappet, vad är PK då?

´

Jag brukar vara sugen på paj, kräftor, ugnsrostade grönsaker och mat med kål och köttfärs i under sensommaren.
Citera
2017-08-11, 03:14
  #3
Medlem
Venators avatar
Det är ju skördetid! Blomkål etc är som bäst nu. Rödbetor, kronärtskockor, och annat gott. Duva och vildand om man har jägare i bekantskapskretsen, eller en rådjurssadel, eller varför inte ripa om man är lyckligt lottad. Så hör givetvis kräftorna säsongen till och för för mig vore det en mycket misslyckad höst utan surströmmingsskiva.
Citera
2017-08-12, 01:08
  #4
Medlem
Venators avatar
Äpplepaj, hur kunde jag glömma äpplepaj.

En skiva toast med nystekta kantareller är väl också rätt ok?
Citera
2017-08-12, 06:32
  #5
Medlem
Sensommaren innebär att det är säsong för bär, svamp samt olika rotfrukter, frukter och grönsaker. Vissa svampar får man plocka själv, medan man kan köpa kantareller i butik (visserligen brukar det vara dyrt, men det är ett alternativ). Har man fruktträd eller känner någon med fruktträd så kanske man kan ordna frukt den vägen. Eller så köper man i butik. Men man kan ju använda till exempelvis hemlagad (eller fabrikstillagad, men det är inte riktigt samma sak) äpplemos till bland annat havregrynsgröten eller till fläskpannkaka. Men man kan variera maten på olika sätt, beroende på vad man väljer och vad man är sugen på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback