2017-08-10, 08:30
Medlem
parfaits avatar
Precis som rubriken lyder. Vidare är jag numera bosatt i ett annat EU-land och ska nästa vecka börja jobba hemifrån med teknisk support. Jobbet innebär en del merförsälj så utöver grundlönen kommer där också in en rörlig lön.

Här till kruxet: Under intervjun berättade HR-kvinnan att lönen kommer att sättas in oskattad på mitt konto (antingen svenska eller på det konto jag tecknat i landet jag bor i). Hon föreslog att jag skulle sätta in pengarna på det senare då detta land har avsevärt lägre inkomsskatt.

Min fråga här hur tusan jag går till väga? Ska jag räkna bort landets skatt inför varje månad och sedermera plocka bort denna summan om ifall att de skulle komma efter mig? Eller finns där några andra bättre alternativ?
Ansöka om en F-skattesedel och fakturera företaget jag arbetar för? Starta ett Western Union-konto och få pengarna insatta där men då automatisk få ett visst avdrag när jag väljer att ta ut pengarna (betrakta det som skatt)?

Frågorna är många och min efterfrågan på hjälp är stor. Tacksam för alla tips jag kan få!
Citera
2017-08-10, 08:35
Medlem
Mackan52s avatar
Lägga undan och deklarera korrekt är precis vad du ska göra (och vad man gjorde förr) kontakta Skatteverket (om du ska betala i Sverige) för korrekt rådgivning eller respektive lands (om du nu ska betala skatt till en annan stat)skattemyndighet för att få hjälp med den lokala lagstiftningen.
Citera
2017-08-10, 08:46
Medlem
parfaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Lägga undan och deklarera korrekt är precis vad du ska göra (och vad man gjorde förr) kontakta Skatteverket (om du ska betala i Sverige) för korrekt rådgivning eller respektive lands (om du nu ska betala skatt till en annan stat)skattemyndighet för att få hjälp med den lokala lagstiftningen.

Tack för snabbt svar!
Det lutar mot detta också. Måste ändå fråga, vad är för- och nackdelarna med att ange ett WU-konto?
Kan respektive land (Sverige eller det land jag bor i) märka detta? Eller är den överhängande nackdelen snarare att jag kan komma att betala mer i uttagsavgifter än vad inkomskatten här i landet drar av?
Citera
2017-08-10, 08:52
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parfait
Tack för snabbt svar!
Det lutar mot detta också. Måste ändå fråga, vad är för- och nackdelarna med att ange ett WU-konto?
Kan respektive land (Sverige eller det land jag bor i) märka detta? Eller är den överhängande nackdelen snarare att jag kan komma att betala mer i uttagsavgifter än vad inkomskatten här i landet drar av?

Har ingen erfarenhet av WU-konton. Det är nog bättre om du öppnar ett vanligt konto på din lokala bank och även har ett seperat sparkonto för skatten, sen får du räkna ut vad du ska lägga undan varje månad baserat på vad du får med enkel matte.
Citera
2017-08-10, 08:57
Medlem
Chronicals avatar
Jag arbetade såhär, och fick bruttolönen på kontot. Fick öppna ett skattekonto för överföring av skatt. Fan vad det kliade i fingrarna när man fick hela summan varje månad. Jag satte dock noga in alla pengar, med knytnäven i fickan som en hederlig svensk.
Citera
2017-08-10, 09:16
Medlem
Land du är bosatt i är du skatteresident l, alla fall om du tänker bo i land över 6 månader.

Så det landet lagstiftning gäller, så kan sluta du behöver betala in egna sociala avgifter eller tvingas starta ett företag för ska bli lagligt för din del.

Grunden inom EU är företag som anställer någon i annat EU land ska registrera sig som arbetgivare i landet och betala skatt och sociala avgifter korrekt.

Men får du betalt från ett bolag utanför EU kan dock inte landet tvinga bolaget följa EU lag eller lokal lag.
Citera
2017-08-10, 09:17
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar!

Klart dom kan upptäcka om du skattefuskar. Förstår inte ens varför du tänker hålla på med Western union. Det är väl bara att ta reda på hur du ska deklarera i det landet du bor i sätta igång?
Sverige har ingenting med saken att göra eftersom du inte bor där.
Citera
2017-08-10, 10:08
Medlem
parfaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Klart dom kan upptäcka om du skattefuskar. Förstår inte ens varför du tänker hålla på med Western union. Det är väl bara att ta reda på hur du ska deklarera i det landet du bor i sätta igång?
Sverige har ingenting med saken att göra eftersom du inte bor där.

Varför jag ska hålla på med Western Union? Det kan jag inte minnas ha satt i print? Det var ett alternativ jag övervägde utan större kännedom och bad om rådgivning. Ska du bara agera översittare kan du lika gärna skrocka vidare i den utslitna Ikea-stolen och scrolla över till nästa topic.
Tacksam för övriga svar. Rusar ner till mitt lokala bankkontor idag och ber om rådgivning alternativt startar ett skattekonto.
Citera
2017-08-10, 10:14
Medlem
Citat:
Varför jag ska hålla på med Western Union? Det kan jag inte minnas ha satt i print? Det var ett alternativ jag övervägde utan större kännedom och bad om rådgivning. Ska du bara agera översittare kan du lika gärna skrocka vidare i den utslitna Ikea-stolen och scrolla över till nästa topic.
Tacksam för övriga svar. Rusar ner till mitt lokala bankkontor idag och ber om rådgivning alternativt startar ett skattekonto.

Ja men varför övervägde du det?
Citera
2017-08-10, 13:38
Medlem
Studioworkss avatar
Hörde om en som jobbade på lyxfärjor i Asien.
Bruttolönen fick de efter avslutat 3-månaderspass direkt i handen, alltså inget skatteavdrag och i sedlar.
Alla européer hade midjeväska där de tryckte ner alla pengarna, kan inte tänka mig att någon skattade en krona när de kom hem. Varken i sitt hemland eller landet fartyget var flaggat i.
Men det är kanske inte tillämpligt här när du jobbar iland?
Citera
2017-08-10, 18:28
Medlem
parfaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Ja men varför övervägde du det?

För att jag vet att WU-konton tidigare inte behövde vara knutna till någon särskild person. En väns far som hade näringsförbud fortsatte att tjäna pengar via ett sånt konto som revisor trots att masen ville åt hans förvärvade pengarp. Säkert andra regler nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in