Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-09, 09:11
  #1
Medlem
Poechalis avatar
Har precis skördat chiliplantan på frukter.

Hur skulle ni göra?
Torka?
Frysa?
Hela eller bort med fröna?
Citera
2017-08-09, 09:27
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Hur stor blev skörden? Några färska måste du ju göra chili på direkt

Torka några och mal ner till krydda med fröerna i.
Citera
2017-08-09, 09:38
  #3
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Hur stor blev skörden? Några färska måste du ju göra chili på direkt

Torka några och mal ner till krydda med fröerna i.
Beror på vilken styrka de har. Själv torkar jag och tar bort fröna innan jag maler för fröna är bara starka och ger inte så mycket chili smak. Lägger man i grytor så tycker jag färska, torkade eller frysta går på ett ut men som tilltugg så är alltid färska att föredra före frysta och sist torkade.
Citera
2017-08-09, 09:47
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Beror på vilken styrka de har. Själv torkar jag och tar bort fröna innan jag maler för fröna är bara starka och ger inte så mycket chili smak. Lägger man i grytor så tycker jag färska, torkade eller frysta går på ett ut men som tilltugg så är alltid färska att föredra före frysta och sist torkade.

Jo TS får nog faktiskt ta och informera vad det är han har skördat. Svagare pepparfrukter (dutch) som en storstadsbohem eller spökpeppar som en galen vetenskapsman
Citera
2017-08-09, 09:55
  #5
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jo TS får nog faktiskt ta och informera vad det är han har skördat. Svagare pepparfrukter (dutch) som en storstadsbohem eller spökpeppar som en galen vetenskapsman
Jag måste erkänna att jag inte heller vet vad mina heter. Tar frön från de jag tycker smakar bra bara och är lite lagom starka sen är ju chili riktiga överlevare och några överlever alltid vintern så det blir rätt stor spridning på frukter med olika sorters plantor. skördar kanske ett halvår med lite hjälp av belysning december och januari.

Men som svar till TS, bäst är som regel färska sen frysta och sist torkade men som sagt lite beroende på vad man ska ha dom till.
Citera
2017-08-09, 09:55
  #6
Medlem
Poechalis avatar
Det blev ca 10 st, 7cm storlek.
Har provsmakat nu. Härligt heta utan att bara vara dunderstarka på ett sätt som tar bort smaken.
Bara den där chilismaken man så lätt blir "knarkare" på.

Tack för tipsen! Jag tror jag behåller fröna i.
Har inget bra att mala dem med så det blir frysning så kan jag göra ett par grytor under hösten och plocka ut det jag behöver.

Blir helt klart en liten gryta på färska snart först å främst.
Citera
2017-08-09, 11:48
  #7
Medlem
barkeepers avatar
Har du tillgång till grill kan du ju röka och torka dom i grillen. Inte lika bra som chipotle meco, men kanske på nivå med chipotle morita?
Citera
2017-08-09, 11:54
  #8
Medlem
krings avatar
Jag gillar att lägga in chili när jag har över:

Skiva tunt och behåll fröna i frukten. Koka upp lika delar vatten och 5% vinäger, salt, socker och kryddor (jag använder ofta svartpeppar, korianderfrö, sellerifrö, dillfrö). 12 g salt till 500 ml vätska totalt.
Lägg i chilin och låt sjuda i någon minut. Häll upp i rena glasburkar.

Grymt bra till tacos, varma mackor, chiligryta etc.

En annan inläggning jag provat är en indisk variant med malda senapsfrön. Googla "hari mirch ka achar". Rekommenderas!
Citera
2017-08-09, 12:12
  #9
Medlem
Som-Gjutens avatar
Torka dem
Citera
2017-08-09, 18:10
  #10
Medlem
Poechalis avatar
Ja, jisses vad många bra förslag!
Jag behöver en chiliplantage för att prova alla varianter.
Citera
2017-08-10, 01:20
  #11
Medlem
Andersdamaans avatar
Frugan odlar chili då hon som indiska mer eller mindre knarkar kryddstarka saker. Hennes favoritsort f.n är en habanero/bhut jolokia-hybrid och den är duktigt stark då den ligger någonstans runt 600000 scoville. Denna chili gillar hon att göra chutney på.

Ett enkelt recept:
800 g gul lök
3 röda paprikor
1 äpple
2-3 chilifrukter (Här använder hon sin hybrid eller renrasig Bhut Jolokia så du kan gott kruta på med fler chilifrukter om du vill)
2 msk olja
2,5 dl vitvinsvinäger
1 msk salt
1 msk paprikapulver
1 dl mörk sirap
Några grönpepparkorn
2 dl syltsocker

Skala och tärna lök, äpple, paprika och chili hyfsat fint (0,5 cm:s tärningar) och hetta upp oljan i en tjockbottnad kastrull.
Fräs hacket i ett par minuter och sänk sedan värmen till sjudningstemperatur. Tillsätt sedan resten av ingredienserna utom syltsockret och grönpepparkornen och sjud under lock i ca 20 minuter.
Tag sedan av locket och låt röran koka utan lock i ca 10 minuter.
Häll sedan i syltsockret och grönpepparkornen.
Låt sjuda i ca 3 minuter, och häll sedan upp chutneyn i steriliserade burkar för längsta förvaringstid.
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-08-10 kl. 01:22.
Citera
2017-08-10, 16:32
  #12
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Frugan odlar chili då hon som indiska mer eller mindre knarkar kryddstarka saker. Hennes favoritsort f.n är en habanero/bhut jolokia-hybrid och den är duktigt stark då den ligger någonstans runt 600000 scoville. Denna chili gillar hon att göra chutney på.

Ett enkelt recept:
800 g gul lök
3 röda paprikor
1 äpple
2-3 chilifrukter (Här använder hon sin hybrid eller renrasig Bhut Jolokia så du kan gott kruta på med fler chilifrukter om du vill)
2 msk olja
2,5 dl vitvinsvinäger
1 msk salt
1 msk paprikapulver
1 dl mörk sirap
Några grönpepparkorn
2 dl syltsocker

Skala och tärna lök, äpple, paprika och chili hyfsat fint (0,5 cm:s tärningar) och hetta upp oljan i en tjockbottnad kastrull.
Fräs hacket i ett par minuter och sänk sedan värmen till sjudningstemperatur. Tillsätt sedan resten av ingredienserna utom syltsockret och grönpepparkornen och sjud under lock i ca 20 minuter.
Tag sedan av locket och låt röran koka utan lock i ca 10 minuter.
Häll sedan i syltsockret och grönpepparkornen.
Låt sjuda i ca 3 minuter, och häll sedan upp chutneyn i steriliserade burkar för längsta förvaringstid.

Ser smaskens ut, jag ska testa direkt med habanero tänkte jag.
Stämmer mängden vinäger 2.5 dl?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback