Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 10:57
  #1
Medlem
Har ni köpt det? Brukar ni använda det?
Ibland när jag vill köpa avocado så är alla antingen omogna eller övermogna. Så nu provade jag fryst avocado. Det verkade praktiskt, såldes i tärningar. Men den hade väldigt kort hållbarhet. Man fick använda och äta upp den direkt när den hade tinat, annars blev den dålig. Redan efter ett par timmar (i kylskåp) märktes att den smakade sämre. Det som blev kvar till nästa dag gick inte att äta, det smakade väldigt beskt och härsket, bara att slänga.
Det verkar faktiskt som det börjar härskna även i frysen, så fort man öppnat förpackningen. Tärningarna låg i en vacuumpåse i kartongen så de verkar inte tåla luft alls. Jag använde inte allt första gången utan tog fram och tinade resten några dagar senare och då smakade de lite illa redan när de just tinat.
Händer det något med avocadon när den fryses eftersom den blir så känslig? Högt fettinnehåll gör att det härsknar förstår jag men den verkar ju ha kortare hållbarhet än färsk avocado som är lika fet.
Citera
2017-08-08, 11:00
  #2
Medlem
vtcs avatar
Jag använder inte frusen avokado, men om du ska ha den liggande i kylen kan du prova att förse dess yta med någon form av syra. Ett populärt trick för att undvika brun avokado är att pressa över lite citron.
Citera
2017-08-08, 13:58
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Den frysta avokadon är ingen höjdare enligt mig. Avslagen smak och märklig konsistens.
Jag vill minnas att jag såg ett videoklipp med Hajklegendaren Bengt Alsterlind där han fick avokado att snabbmogna genom att baka den litet i ugnen. Kan vara ett alternativ om man inte hittar någon mogen i frukthyllan.

Edit: Hittade klippet. Varning för Aftonbladetlänk med tillhörande reklam:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220369
Citera
2017-08-08, 14:26
  #4
Medlem
Meningslös produkt. Smaklöst och kostar som färsk avokado.
Citera
2017-08-13, 10:58
  #5
Medlem
the juntos avatar
Har ej testat men har svårt att tro att den är någon höjdare. Avokadon i salladsbarerna smakar ju kemiskt. Skulle bara använda den i smoothies eller liknande men brukar ha tur med avokados när jag köper dem färska så ser inget behov av produkten.

Har testat att baka avokados i folie, funkade ej. Stekte däremot hård avokado i smör, det smakade hyfsat - bättre än att slänga den.
Citera
2017-08-28, 21:56
  #6
Medlem
Avokado från frysdisken smakar riktigt illa. Vattnig konsistens och lite bitter unken smak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback