Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 00:54
  #1
Medlem
Länk Östersundsposten: http://www.op.se/blaljus/brott/deras...n-arbetstimmar

Familj i Jämtland fick sitt nya hus helt sönderslaget. De hade lagt ner tusentals timmar på att renovera.
Jag har aldrig hört talas om liknande brott tidigare, så det skulle vara intressant om polisen får träff på fingeravtryck och DNA. Vem/vilka orsakar sådan enorm förstörelse? Har någon hört om liknande brott tidigare?

Flera foton på förödelsen finns i artikeln.
Citera
2017-08-08, 08:29
  #2
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det finns sommarstugor och även jordkällare som haft besök av bärplockande ziganister, men förstörelsen har då mest bestått i likgiltighet och i användning. Här har knappast ziganister varit i aktion eftersom förstörelsen är avsiktlig.

Jag är ändå undrande inför om de lyckas få någon träff på DNA:t.
Citera
2017-08-08, 11:30
  #3
Medlem
Det är framförallt MENA pack som förstör endast för förstörandets skull.
Citera
2017-08-08, 12:17
  #4
Medlem
Att slå sönder i sommarstugor är en gammal välkänd svensk ungdomstradition. Jag minns själv hur nervösa vi var, mina föräldrar och jag, på 1950- och 60-talet inför vårens första besök till vår ensligt belägna kolonistuga, skulle vi finna den uppbruten? Och ibland var det så och dessutom förstörelse, inredningen sönderslagen, bajsat på golvet och annat svinaktigt. En annan kolonistugeägare, en gammal man vars största nöje var just stugan, fick sin stuga nerbränd.

Antar att en del ungdomar får självförtroende, åtminstone för stunden, av att känna att de har makten att göra andra ledsna, göra andra illa. Och därför ”är något”. Fast bättre det än att de misshandlar folk för att uppnå samma sak.

Hade det bara varit inbrott så skulle jag misstänkt östeuropeiska och sydamerikanska inbrottsligor. Och hade stugan använts för att sova i så hade jag trot på turisttiggare från Rumänien. Men nu var det ”bara” skadegörelse och då gissar jag på svenska ungdomar.
Citera
2017-08-08, 15:44
  #5
Medlem
Patetiskt, det är ett fönster som är sönderslaget, hur kan man skriva en artikel om ett trasigt fönster?
Citera
2017-08-08, 16:14
  #6
Medlem
Fotografierna i Östersunds Posten ger nog inte hela vidden av förstörelsen.

Du missade bilden på det sönderslagna vackra vitrinskåpet. Och eftersom husägaren säger ”Hela huset var totalt sönderslaget, alltihop” så kan man ana att resten av möblemanget också är sönderslaget.
Citera
2017-08-08, 23:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Patetiskt, det är ett fönster som är sönderslaget, hur kan man skriva en artikel om ett trasigt fönster?

Familjen har lagt ner tusentals timmar av renovering och allt är nu sönderslaget. Så det handlar inte om ett enda trasigt fönster.
Citera
2017-08-08, 23:21
  #8
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
Familjen har lagt ner tusentals timmar av renovering och allt är nu sönderslaget. Så det handlar inte om ett enda trasigt fönster.


Försäkringsbedrägeri. Smart som fan att få stugan nyrenoverad för vad en 5a kokain kostar plus att man slipper göra jobbet själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback