• 1
  • 2
2017-08-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Ett fall där jag har svårt att dra gränsen är om jag köper ett större parti av något men inte brukar alla objekt själv. Är det näringsverksamhet att sälja delar av ett sådant parti?

EDIT: T.ex. jag köper 50 flaskor schamp för att det blir billigare än att köpa 30 styckvis, men jag har egentligen bara plats för 40 och säljer 10 av det skälet.

Om du i inkopsogonblicket avser att salja varan vidare ar det naringsverksamhet som skall beskattas.
Om du i ditt fall koper 50 flaskor och vet redan nar du koper dessa att du kommer salja 10 ar det skattepliktig verksamhet.
Om du nar du kommer hem upptacker att du inte har plats for mer an 40 och saljer de extra flaskorna ar det skattefritt....

Sa fick jag forklarat for mig en gang for 100 ar sedan...
Citera
2017-08-14, 01:09
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Om du i inkopsogonblicket avser att salja varan vidare ar det naringsverksamhet som skall beskattas.
Om du i ditt fall koper 50 flaskor och vet redan nar du koper dessa att du kommer salja 10 ar det skattepliktig verksamhet.
Om du nar du kommer hem upptacker att du inte har plats for mer an 40 och saljer de extra flaskorna ar det skattefritt....

Sa fick jag forklarat for mig en gang for 100 ar sedan...

Bäst att sluta kolla platstillgång i förväg tror jag bestämt.
Citera
2017-08-14, 14:40
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Så 50.000kr gränsen per år gäller bara för vissa grejer? Men hur vet man vad för saker det gäller? Alltså inte tex guld eller bitcoins? Men en tavla är ok att sälja utan skatt om vinsten inte blir mer än 50.000kr på året? Varför är en tavla i så fall ok men inte guld etc?

Hur det är med tavlan beror på varför du köpte den och nu säljer den. Om du köpt den för att den är fin och du haft den på väggen i vardagsrummet men nu tröttnat på den kan du sälja utan att beskattas för det, men om du köpt den som spekulation, dvs att du tror dig kunna tjäna en slant på att sälja vidare den ska du skatta direkt på vinsten.
Citera
2017-08-18, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Hur det är med tavlan beror på varför du köpte den och nu säljer den. Om du köpt den för att den är fin och du haft den på väggen i vardagsrummet men nu tröttnat på den kan du sälja utan att beskattas för det, men om du köpt den som spekulation, dvs att du tror dig kunna tjäna en slant på att sälja vidare den ska du skatta direkt på vinsten.

Fast det låter ju helt galet. Ingen kan ju veta varför du köpt den så varför inte bara säga att man köpt den för att den är fin isåfall? Man vore ju en idiot om man i så fall säger att man köpt den för spekulation?

Hur går det föresten till när man väl ska betala skatt som privatperson? Hur "bokför" man det? Eller väntar man bara på deklarationen och sedan fyller i där all vinst man gjort på året och betalar in?
Citera
2017-08-18, 14:52
Medlem
[quote=elokat|61535921]Fast det låter ju helt galet. Ingen kan ju veta varför du köpt den så varför inte bara säga att man köpt den för att den är fin isåfall? Man vore ju en idiot om man i så fall säger att man köpt den för spekulation?

Helt ratt.
Saker som du knappast kan ha kopt i annat an spekulationssyfte/investering typ aktier bitcoins fonder ar det bara betala skatt fran forsta vinstkronan

Tavlor mobler begagnade dildos etc kan du gora dina 50k (eller igentligen hur mycket som helst anda till skv borjar bli nyfikna) utan att teoretiskt behova betala skatt. Se forsta stycket.
Och som alltid med skv ligger bevisbordan hos dig.
Dvs sager skv att du kopt och med vinst salt begagnade trosor i naringssyfte sa aligger det dig att bevisa att du inte alls kopt sagda trosor i vinst/spekulationssyfte utan faktiskt anvant dessa och sedan salt ditt losore...
Citera
2017-08-20, 00:07
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Fast det låter ju helt galet. Ingen kan ju veta varför du köpt den så varför inte bara säga att man köpt den för att den är fin isåfall? Man vore ju en idiot om man i så fall säger att man köpt den för spekulation?

Hur går det föresten till när man väl ska betala skatt som privatperson? Hur "bokför" man det? Eller väntar man bara på deklarationen och sedan fyller i där all vinst man gjort på året och betalar in?

Hur du moraliskt ser på det och att du har goda möjligheter att komma undan med det är lite utanför poängen. Att skattefuska är förhållandevis väldigt enkelt, och de flesta åker inte fast - tills de gör det. I just fallet med tavlan så spelar nog också tidsaspekten en viss roll. Köper du och säljer tätt inpå varandra får du svårt att hävda att du köpte den för att den var fin och inte för att det var ett kap du kunde tjäna snabba pengar på. Men det krävs ju att de kontrollerar dig för att det ska finnas en risk att det upptäcks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in