• 1
  • 2
2017-08-07, 12:42
Medlem
Jag har läst och hört att om man gör enskilda vinster som understiger 50.000kr så behöver man inte bry sig om skatt. Tex om man säljer ett par grejer på blocket eller tradera på ett år och vinsten för det inte inte överstiger 50.000kr. Om man överstiger 50.000kr så ska man dock betala 30% i vinstskatt på det.

https://www.blocket.se/security/skatteregler.htm?ca=11

Men hur går det till rent praktiskt? Måste man ändå göra någon slags pappersarbete eller deklaration på det även om man inte kommer upp i 50.000kr? Eller är allt under 50.000kr per år sådant man slipper hålla på o krånga med?
Citera
2017-08-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Jag har läst och hört att om man gör enskilda vinster som understiger 50.000kr så behöver man inte bry sig om skatt. Tex om man säljer ett par grejer på blocket eller tradera på ett år och vinsten för det inte inte överstiger 50.000kr. Om man överstiger 50.000kr så ska man dock betala 30% i vinstskatt på det.

https://www.blocket.se/security/skatteregler.htm?ca=11

Men hur går det till rent praktiskt? Måste man ändå göra någon slags pappersarbete eller deklaration på det även om man inte kommer upp i 50.000kr? Eller är allt under 50.000kr per år sådant man slipper hålla på o krånga med?

Du gör knappast vinst om du säljer gamla saker p blocket så jag ser inte riktigt vad problemet skulle vara, det behöver du inte deklarera.
Citera
2017-08-07, 14:09
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Du gör knappast vinst om du säljer gamla saker p blocket så jag ser inte riktigt vad problemet skulle vara, det behöver du inte deklarera.
Om jag som näringidkare säljer via Blocket så ska det skattas.
Det finns väl blanketter för det.
Citera
2017-08-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin

Men säg att man går med vinst. Skit i blocket, ta försäljning av Bitcoins eller guld istället. Dvs någon vinst man gör under året på en försälning av något.

Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Om jag som näringidkare säljer via Blocket så ska det skattas.
Det finns väl blanketter för det.

Man är inte näringsidkare om det sker någon enstaka gång. Men strunta i blocket. Säg att det är försäljning av Bitcoins eller Guld etc.

Hittade något skrivet här, men det står inget om man måste hålla på o strula med pappersarbete osv om man håller sig under gränsen: http://www.skatter.se/?q=node/903

"Vidare är kapitalvinster på försäljning av personliga tillgångar skattefria upp till ett belopp av 50,000 kr. per år. Därmed kan man i vart fall sälja för 66,666 kr. per år utan beskattning enligt följande kalkyl, eftersom 66,666 - 25 % av 66.666 = 50,000."
Senast redigerad av elokat 2017-08-07 kl. 16:04.
Citera
2017-08-08, 12:03
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Allt man säljer i vinstsyfte ska skattas från första kronan.
Citera
2017-08-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Allt man säljer i vinstsyfte ska skattas från första kronan.

Det är inte vad länkarna jag länkade till säger, du får gärna ge källor till detta
Citera
2017-08-12, 10:56
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Men säg att man går med vinst. Skit i blocket, ta försäljning av Bitcoins eller guld istället. Dvs någon vinst man gör under året på en försälning av något.

https://www.skatteverket.se/privat/s...6bae11b60.html
Citera
2017-08-12, 11:22
Medlem
Om du säljer av egen skit hemma du har och vinst är under 50k per år så det lungt, men om du börjar handla in saker på auktion eller köper in för sälja vidare är det näringsverksamhet och ska beskattas helt.

Guld beror vad det är för guld, om handlar om smycken du har hemma är det lungt. Men om handlar om investmentguld blir läget annorlunda.
Citera
2017-08-12, 15:12
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Det är inte vad länkarna jag länkade till säger, du får gärna ge källor till detta

Jag var kanske lite otydlig, syserror förklarade det bättre
Citera
2017-08-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Om du säljer av egen skit hemma du har och vinst är under 50k per år så det lungt, men om du börjar handla in saker på auktion eller köper in för sälja vidare är det näringsverksamhet och ska beskattas helt.

Guld beror vad det är för guld, om handlar om smycken du har hemma är det lungt. Men om handlar om investmentguld blir läget annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Jag var kanske lite otydlig, syserror förklarade det bättre

Så 50.000kr gränsen per år gäller bara för vissa grejer? Men hur vet man vad för saker det gäller? Alltså inte tex guld eller bitcoins? Men en tavla är ok att sälja utan skatt om vinsten inte blir mer än 50.000kr på året? Varför är en tavla i så fall ok men inte guld etc?
Citera
2017-08-13, 09:22
Medlem
Citat:
Så 50.000kr gränsen per år gäller bara för vissa grejer? Men hur vet man vad för saker det gäller? Alltså inte tex guld eller bitcoins? Men en tavla är ok att sälja utan skatt om vinsten inte blir mer än 50.000kr på året? Varför är en tavla i så fall ok men inte guld etc?

Om du ska ha svar på detaljnivå får du nog fråga skatteverket. De kommer antagligen inte heller ge några generella svar utan hänvisa till att bedömning görs från fall till fall.
Allmänt kan man säga att om du köper och säljer i vinstsyfte är det näringsverksamhet och beskattas från första kronan. Om du säljer sånt du innehaft i investeringssyfte, betalas reavinstbeskattning från första kronan. Begagnat lösöre som du innehaft och använt för eget bruk kan säljas med 50k-regeln, men hur ofta gör man vinst på sånt? Gränsen 50k finns väl bara för att inte man ska sätta i system att leva skattefritt.
Citera
2017-08-13, 21:57
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror

Ett fall där jag har svårt att dra gränsen är om jag köper ett större parti av något men inte brukar alla objekt själv. Är det näringsverksamhet att sälja delar av ett sådant parti?

EDIT: T.ex. jag köper 50 flaskor schamp för att det blir billigare än att köpa 30 styckvis, men jag har egentligen bara plats för 40 och säljer 10 av det skälet.
Senast redigerad av Ratoz 2017-08-13 kl. 22:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in