2017-08-07, 09:45
Medlem
Fridfullts avatar
Den 28:e augusti i år går en gammal trotjänare i graven då SVT lägger ner Gomorron Sverige och ersätter det med det nya programmet Morgonstudion. Sedan 1993 har Gomorron Sverige (förvisso under olika namn) haft ungefär samma upplägg, där morgonprogrammet tagit sin utgångspunkt i en soffmiljö med olika gäster, paneler och så vidare. Om några veckor blir det ändring på det då det nya programmet helt kommer att inrikta sig på nyhetsflödet.

Följande personer kommer vara programledare:

Karin Magnusson
André Pops
Carolina Neurath
Pelle Nilsson
Åsa Avdic (nyhetsankare)
Alexander Norén (nyhetsankare)

På SVT:s interntidning Vipåtv finns en artikel som beskriver programmet samt bilder på den nya studion.

Av det jag har sett och läst kommer det nya programformatet påminna om exempelvis Aftonbladet Morgon, en tes som stärks av att en av programledarna, Karin Magnusson, varit programledare på just Aftonbladet Morgon.

Programmet har på förhand kritiserats både för att man alltför tydligt riktar in sig på en ung publik och för att programledargruppen saknar mångfald.

• Är det rätt att begrava Gomorron Sverige till förmån för Morgonstudion?
  • Är kritiken mot målgrupp och mångfald befogad?
  • Blir programmet en flipp eller flopp?
Citera
2017-08-07, 12:08
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
• Nej, det hade lika gärna gått att vidareutveckla programmet. Självklart är det enklare att göra sig av med folk om man startar om från noll, men alla vet ju att perfektion bäst jagas med iteration och inte revolution.

• Jag tolkar kritiken mot en ung målgrupp mer som att man är orolig över att det nya programmet blir anti-intellektuellt och saknar djup och substans. Och ja, den kritiken är befogad. Pops, Neurath och Avdic är tillräckligt med mångfald till morgonkaffet.

• Det blir en flipp – helt enkelt därför att baslinjen gott och väl räcker till för att göra det till en flipp. De kommer dock inte att nå några yngre och på det viset är det förstås en flopp. Programmet kommer också enkelt att kunna framställas som en flopp i kvällspressen – om denna så önskar – genom att intervjua äldre personer som "Inte känner igen sig", "Inte vill se detta spektakel" och dylikt…
Citera
2017-08-07, 12:20
Medlem
Det enda de behöver förändra är att försöka vara objektiva och neutrala. Detta vore ett stort steg framåt och dessutom så kräver deras sändningstillstånd detta.
Citera
2017-08-07, 15:43
Medlem
mishimas avatar
Läste att deras olika "paneler" skulle försvinna. Det är i varje fall en förbättring.
Citera
2017-08-07, 16:11
Medlem
Kan tänka mig att även Rapport och övriga nyhetssändningar får ett nytt utseende ?
Citera
2017-08-07, 17:01
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Läste att deras olika "paneler" skulle försvinna. Det är i varje fall en förbättring.
Om det är en förbättring beror på vilka som framledes får synas i den nya Morgonstudion.
Citera
2017-08-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det enda de behöver förändra är att försöka vara objektiva och neutrala. Detta vore ett stort steg framåt och dessutom så kräver deras sändningstillstånd detta.

Håller med! Om SVT skulle vara objektiva och neutrala så skulle jag ev överväga att titta på den kanalen. Men eftersom så inte är fallet så bojkottar jag SVT och skiter fullständigt i att de väljer att skrota äldre människor till förmån för yngre.
Citera
2017-08-07, 17:19
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
  • Nu har vi ju inte hunnit se hur Morgonstudion är som program, men rent spontant tycker jag det vore synd att ersätta den lugna, gemytliga soffmiljön med ett mer rappt nyhetsprogram. De gånger jag tittar på morgon-TV föredrar jag det lite lugnare stuket. Förvisso finns ju fortfarande Nyhetsmorgon på TV4, men vem vet hur lång tid det dröjer innan de går i samma riktning.
  • Jag undrar om den yngre generationen verkligen är intresserade av att titta på TV på morgonen. Måhända kanske folk på väg till jobbet slänger ett öga på programmet när de sitter på bussen eller tåget, men både Aftonbladet och Expressen har ju korta nyhetsinslag som fyller den funktionen.

De som har tid och intresse av att titta på hela morgonprogrammet är ju troligtvis främst pensionärer, sjukskrivna, föräldralediga med flera. Frågan är då om de är mer intresserade av en ständig nyhetsrapportering eller om de föredrar lugnare samtal som man ser i exempelvis Gomorron Sverige, Nyhetsmorgon och Malou Efter tio.

Vad gäller kritiken mot avsaknaden av mångfald tycker jag den är obefogad. Programledarna är förstås handplockade utifrån sina kompetenser och kommer säkerligen passa den tänkta målgruppen. Jag har svårt att tro att SVT valt dessa personer utifrån hudfärg eller etnicitet. Givetvis ska det vara kompetensen som avgör vem som får ett jobb. Jag finner det lika diskriminerande att anställa en person utifrån kön eller etnicitet som att inte anställa en person på dessa grunder.
  • Eftersom SVT i stort sett alltid har höga tittarsiffror kommer Morgonstudion säkert locka en tillräckligt stor publik för att satsningen ska betraktas som lyckad. Både programformatet och programledarna har stor potential att attrahera en yngre publik som vanligtvis hämtar sina nyheter på webben. Jag kommer nog tillsammans med den äldre generationen dock att sakna den hemtrevliga känsla som Gomorron Sverige erbjuder.
Senast redigerad av Fridfullt 2017-08-07 kl. 17:21.
Citera
2017-08-07, 17:23
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Om det är en förbättring beror på vilka som framledes får synas i den nya Morgonstudion.

Tänkte mest på konceptet.
Citera
2017-08-28, 06:34
Medlem
Allt de gjort är väl att ta aftonbladets tv och flyttat till Svt. Ungefär samma dom de gjort med svt nyheter. Det är rätt tydligt att deras starkaste tittargrupp, 60+ inte är något att bry sig om.

Väldigt många unga kvinnor som reporterar på plats ifrån USA. Lite märkligt att de då berättar om vilka bilder de hittat i sitt instagramflöde. Hon kan väl lika gärna sitta i Sverige och titta på instagram.

Tror de kommer förlora den stora gruppen 60+ som tidigare tittat utan att locka särskilt många under 40.
Citera
2017-08-28, 06:38
Medlem
NygammalValss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Allt de gjort är väl att ta aftonbladets tv och flyttat till Svt. Ungefär samma dom de gjort med svt nyheter. Det är rätt tydligt att deras starkaste tittargrupp, 60+ inte är något att bry sig om.

Exakt. Det är Aftonbladet-TV rakt av.

Det här är det absolut sämsta jag sett på SVT någonsin. Chockerande låg nivå! Och sån här skit vill de ha våra licenspengar till.... Ofattbart.
Citera
2017-08-28, 06:46
Medlem
Alldeles för rörigt ocg för mycket skolklass som läser från webben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in