Citat:
Ursprungligen postat av
southparkshelley
existerar det någon som har tagit ut en examen som jobbar som politiker? Jag tror att om man har en fallenhet så blir man inte politiker. Man sadlar inte om för att bli politiker och om man blir politiker är det för att man insett att det man tagit examen inom är något man ändå inte kommer att klara av så man sadlar om till politiker för där man man vara sig själv, en lögnare och tjuv.
Några med examen finns det, men ingen med särskilt imponerande akademiskt CV - det håller jag med om. Men det betyder inte att det inte kan göra det i framtiden. Personligen skulle jag föredra betydligt mer välutbildade politiker än vad vi ser idag, därav frågan.
Säg att personen vill läsa för att få så bra/optimala verktyg som möjligt för att bli en BRA politiker. Personen är inte heller begränsad av CSN och liknande, utan har god tid på sig. Har även god tid på sig att vara en tid i arbetslivet efter studierna. Vad bör personen läsa för att enligt dig anses ha så bra verktyg från den akademiska världen som möjligt? Vilka utbildningar/ämnen ger mest förtroende/kompetens/"bäst" titlar för arbete på hög politisk nivå i Sverige?