• 1
  • 2
2017-08-07, 01:42
Medlem
Många svenska ministrar, partiledare och "toppolitiker" saknar akademisk utbildning idag. Kanske kan vi få se mer akademiskt utbildade politiker i framtiden i.o.m. att fler ungdomar överlag utbildar sig idag. Utifrån detta är min fråga vad ni anser att en person som är intresserad av att arbeta på en hög politisk nivå i Sverige borde läsa för ämnen/program vid universitetet som ungdom? (Givetvis kanske personen även bör aktivera sig i ungdomsförbund, kommunen etc under studietiden och även få vissa interna utbildningar där ; min fråga gäller dock enbart vad den bör läsa på akademisk nivå).

Hur ska en "optimal" politikers akademiska CV se ut, anser ni?

Yrkesexamen; Jurist? Civilekonom? Psykolog? Socionom? Lärare? Ingenjör? Annat?
Ämnesstudier; Statsvetenskap? Historia? Nationalekonomi? Kulturgeografi? Internationella relationer? Sociologi? Rättsvetenskap? Kriminologi? Psykologi? Retorik? IT? Annat?
Vilken nivå på ämnesstudier; lite av varje på kandidatnivå, lite av varje på kandidatnivå och upp till masternivå i ett eller två ämnen, upp till doktorsexamen i något ämne?

Yrkesexamen + Ämnesstudier; vilka krav på ämnesstudierna i så fall?

Utlandsstudier?

Språkstudier?
Senast redigerad av ambivalenss 2017-08-07 kl. 02:13.
Citera
2017-08-07, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivalenss
Många svenska ministrar, partiledare och "toppolitiker" saknar akademisk utbildning idag. Kanske kan vi få se mer akademiskt utbildade politiker i framtiden i.o.m. att fler ungdomar överlag utbildar sig idag. Utifrån detta är min fråga vad ni anser att en person som är intresserad av att arbeta på en hög politisk nivå i Sverige borde läsa för ämnen/program vid universitetet som ungdom? (Givetvis kanske personen även bör aktivera sig i ungdomsförbund, kommunen etc under studietiden och även få vissa interna utbildningar där ; min fråga gäller dock enbart vad den bör läsa på akademisk nivå).

Hur ska en "optimal" politikers akademiska CV se ut, anser ni?

Yrkesexamen; Jurist? Civilekonom? Psykolog? Socionom? Lärare?
Ämnesstudier; Statsvetenskap? Historia? Nationalekonomi? Kulturgeografi? Internationella relationer? Sociologi? Rättsvetenskap? Rättssociologi? Psykologi? Retorik?
Vilken nivå på ämnesstudier; lite av varje på kandidatnivå, lite av varje på kandidatnivå och upp till masternivå i ett eller två ämnen, upp till doktorsexamen i något ämne?

Yrkesexamen + Ämnesstudier; vilka krav på ämnesstudierna i så fall?

Utlandsstudier?

existerar det någon som har tagit ut en examen som jobbar som politiker? Jag tror att om man har en fallenhet så blir man inte politiker. Man sadlar inte om för att bli politiker och om man blir politiker är det för att man insett att det man tagit examen inom är något man ändå inte kommer att klara av så man sadlar om till politiker för där man man vara sig själv, en lögnare och tjuv.
Citera
2017-08-07, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av southparkshelley
existerar det någon som har tagit ut en examen som jobbar som politiker? Jag tror att om man har en fallenhet så blir man inte politiker. Man sadlar inte om för att bli politiker och om man blir politiker är det för att man insett att det man tagit examen inom är något man ändå inte kommer att klara av så man sadlar om till politiker för där man man vara sig själv, en lögnare och tjuv.

Några med examen finns det, men ingen med särskilt imponerande akademiskt CV - det håller jag med om. Men det betyder inte att det inte kan göra det i framtiden. Personligen skulle jag föredra betydligt mer välutbildade politiker än vad vi ser idag, därav frågan.

Säg att personen vill läsa för att få så bra/optimala verktyg som möjligt för att bli en BRA politiker. Personen är inte heller begränsad av CSN och liknande, utan har god tid på sig. Har även god tid på sig att vara en tid i arbetslivet efter studierna. Vad bör personen läsa för att enligt dig anses ha så bra verktyg från den akademiska världen som möjligt? Vilka utbildningar/ämnen ger mest förtroende/kompetens/"bäst" titlar för arbete på hög politisk nivå i Sverige?
Citera
2017-08-07, 01:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Ingenjör, matematiker, nationalekonom, historiker, jurist, i den ordningen, skulle jag säga.
Citera
2017-08-07, 01:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Några med examen finns det, men ingen med särskilt imponerande akademiskt CV - det håller jag med om. Men det betyder inte att det inte kan göra det i framtiden. Personligen skulle jag föredra betydligt mer välutbildade politiker än vad vi ser idag, därav frågan.

Säg att personen vill läsa för att få så bra/optimala verktyg som möjligt för att bli en BRA politiker. Personen är inte heller begränsad av CSN och liknande, utan har god tid på sig. Vad bör personen läsa för att enligt dig anses ha så bra verktyg från den akademiska världen som möjligt? Vilka utbildningar/ämnen ger mest förtroende/kompetens/"bäst" titlar för arbete på hög politisk nivå i Sverige?

Ingen ger jag dig mothugg på. Elisabeth Svantesson som var minister i den föra regeringen är väldigt kompetent, och hennes CV är väl ändå inget du kan snacka bort?
Citera
2017-08-07, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ingen ger jag dig mothugg på. Elisabeth Svantesson som var minister i den föra regeringen är väldigt kompetent, och hennes CV är väl ändå inget du kan snacka bort?

Med några få undantag då
Citera
2017-08-07, 02:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Med några få undantag då

Det kan jag ta i hand på.
Citera
2017-08-07, 02:44
Medlem
Av olika yrkesexamens är juristex. den bästa grunden. Komplettera med doktorsexamen i nationalekonomi. Sedan även ämnen som historia, psykologi, statsvetenskap, retorik på grundnivå. Fokusera mest på historia och psykologi. Läs 150% alla terminer så du inte pluggar alldeles för länge dock. Få höga betyg. Läs även på sommaren om det finns möjlighet. Försök även sommarjobba så du får se lite av arbetslivet även som ungdom. Läs vid bra lärosäten, t.ex. juristexamen vid UU, nationalekonomin vid HHS, övriga kurser vid UU, SU, FHS. Bor du i södra Sverige läs vid LU.

Du får med detta en bra bredd med allmänbildning i.o.m. juristexamen och historia, spetskompetens med doktorsexamen i nationalekonomi och så lite psykologistudier för att få in även en lite mer beteendevetenskaplig dimension. Kanske att du även bör läsa något inom IT. Har du allt detta kmr du sticka ut. Plugga även några av terminerna utomlands. T.ex. Tyskland, Frankrike, Kina. Lär dig dessa språk hyfsat flytande. Även engelskan ska givetvis vara flytande.
Senast redigerad av UpintheTrees 2017-08-07 kl. 02:47.
Citera
2017-08-07, 02:48
Medlem
kalkryggars avatar
En universitetsutbildning på 2 år kunde vara lämpligt. Den borde då bland annat innehålla:

År 1:
Juridik övergripande, statistik, ekonomi övergripande, analys, retorik. Samhälle/politik nationell och internationell. Året avslutas med ett stort arbete. Ett där man i grupper får anta höga politiska poster där man råkar ut för olika scenarion.

År 2:
Höstterminen ägnar man sig åt praktik. Man börjar med att arbeta någon månad som industriarbetare. Sen genomför man praktik på Arbetsförmedlingen, större mediahus (som politisk journalist), polisen och vården.

Vårterminen läser man om olika konflikter och konflikthantering. Avslutar med ett stort arbete där man skapar en hållbar politisk plan (partiprogram) för ett påhittat parti där man får argumentera genomtänkt för varje idé och visa att de kan samspela och hur man kan tänka sig att kompromissa med sina idéer vid förhandlingar med exempelvis andra partier.
Citera
2017-08-07, 03:00
Medlem
Yokoohs avatar
Pol.mag-programmet känns väl ytterst lämpligt?
Citera
2017-08-07, 16:24
Medlem
eradicos avatar
I många kommuner är fritidspolitikerna ganska ofta akademiker, så på en lokal nivå är det väldigt vanligt med att vara högutbildad och politiker.

Däremot så undrar jag lite hur ni tänker när ni säger att historia är så viktigt om man nu ska prata i utbildningstermer kring politik. Jag är själv utbildad historiker (fil mag) och f.d politiker. Kan lugnt säga att jag inte haft någon större nytta av mina historiestudier. Likaså att ni framhåller retorik, att hålla tal OS V är en ytterst liten del av allt en politiker gör.

Om man skulle kunna plugga till att bli politiker hade jag helst sett att det ingick ekonomi (det allra mesta i kommunpolitik handlar om budget), viss juridik (särskilt lagar om upphandling, bygglov och socialtjänstlagen) samt övergripande kunskap i förvaltning och offentlighetsprincipen.
Citera
2017-08-07, 17:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Det är bara i Sverige som man kan bli politiker utan utbildning. Verkligen rimligt att kunna bli finansminister utan att vara ekonom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in