2017-08-06, 21:31
Medlem
Jag har stött på några gånger där några bilister kör när det är grönt gubbe. är det omt, och inge passerar, så brukar vissa bilar köra. Är det tillåtet?

Första gången när jag la märke till det, blev jag chockad, och försökte signalera till föraren att det är grönt. Vi pratade inte, utan han visade med ansiktet att han inte brydde sig, och lite som om det var jag som gjorde fel.

Det blev grönt, och bilen körde precis när jag skulle gå, det fick mig att stanna upp, det vara någonstans där som jag signalerade till föraren att det är grönt för mig.

Men fler att ha lagt märke till att många bilar gör detsamma, att köra när det är grönt gubbe, samtidigt som det inte finns några fotgängare i närheten.

vad säger egentligen reglerna om det?

Tack för svar!
Citera
2017-08-06, 21:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag har stött på några gånger där några bilister kör när det är grönt gubbe. är det omt, och inge passerar, så brukar vissa bilar köra. Är det tillåtet?

Första gången när jag la märke till det, blev jag chockad, och försökte signalera till föraren att det är grönt. Vi pratade inte, utan han visade med ansiktet att han inte brydde sig, och lite som om det var jag som gjorde fel.

Det blev grönt, och bilen körde precis när jag skulle gå, det fick mig att stanna upp, det vara någonstans där som jag signalerade till föraren att det är grönt för mig.

Men fler att ha lagt märke till att många bilar gör detsamma, att köra när det är grönt gubbe, samtidigt som det inte finns några fotgängare i närheten.

vad säger egentligen reglerna om det?

Tack för svar!

Det brukar då vara så att det finns trafiksignaler också för bilarna. Givetvis är det ett regelbrott att köra mot rött ljus och det hör till ovanligheterna att gatukontoren riggat trafikljusen så att du och bilen får grönt samtidigt.
Citera
2017-08-06, 21:40
Medlem
Är det grönt för fotgängaren så är det ju oftast rött ljus för bilisten. Då begår bilisten lagbrott om h*n kör ändå.

Undantaget är väl om bilisten har grönt för att svänga höger - då kan det även vara grönt på övergångsstället efter svängen. Det är i så fall bilistens skyldighet att anpassa sig efter gående/cyklister, och stanna vid behov för att släppa över dessa. Är det tomt så är det dock fritt fram.
Citera
2017-08-06, 21:43
Medlem
Pastellfisks avatar
Nån annan kan säkert svara bättre på det men om det nu, mot förmodan, är så att det inte finns ett rödljus för bilarna när du har grönt borde det finnas en skylt för att markera övergångsställe och då ska bilföraren lämna företräde då skyltar gäller i avsaknad av ljus.

Om det är så att bilen svänger och därmed har grönt samtidigt som det är grön gubbe har bilföraren återigen väjningsplikt.
Citera
2017-08-06, 21:57
Medlem
miikoss avatar
Gåsignalen gäller ej för fordonsförare, utan det är vanligen en annan signal som gäller för de. Fordonssignaler, cykelsignaler eller kollektivtrafiksignaler.

Bara för att en signal visar grönt (eller kör), så betyder inte att alla andra visar rött (eller stopp).

Vanligaste konfigurationen är att all parallell trafik har körsignal samtidigt, medans korsande har stopp. Svänger man då med bilen så kommer man passera övergångstället som visar grönt för gående.

Fordonsförare ska låta de som går eller är på väg ut på övergångstället passera.

Det finns även fordonsignaler med pilar i. När en sådan visar grönt, så får inga konfliktzoner finnas. En grön pil betyder att all trafik som man kan komma i kontakt med har rött eller väjningsplikt. Man får då endast åka i den riktningen som pilen visar.
Citera
2017-08-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Gåsignalen gäller ej för fordonsförare, utan det är vanligen en annan signal som gäller för de. Fordonssignaler, cykelsignaler eller kollektivtrafiksignaler.

Bara för att en signal visar grönt (eller kör), så betyder inte att alla andra visar rött (eller stopp).

Vanligaste konfigurationen är att all parallell trafik har körsignal samtidigt, medans korsande har stopp. Svänger man då med bilen så kommer man passera övergångstället som visar grönt för gående.

Fordonsförare ska låta de som går eller är på väg ut på övergångstället passera.

Det finns även fordonsignaler med pilar i. När en sådan visar grönt, så får inga konfliktzoner finnas. En grön pil betyder att all trafik som man kan komma i kontakt med har rött eller väjningsplikt. Man får då endast åka i den riktningen som pilen visar.

Herr Miikos har helt rätt.

Min trafikskolelärare kallade "pil" för "egopilen". I alla andra situationer kan det finnas annan trafik som har grönt samtidigt och man ska vara uppmärksam.

Med pil så vet man som ovan att korsande trafik har rött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in