Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Nu är det tvärstopp i avloppet i köket. Har haft problem under en längre tid, men nu verkar det ha korkat igen totalt. Har provat både kaustiksoda (motsvarande) och sån där sugklocka flera gånger utan nämnvärt resultat.
Min idé nu är att kolla så att vattenlåset inte är igentäppt. Jag har dragit mig för att göra det för att det verkar lite jobbigt och att det är fullt med konstiga saker under diskbänken.
Det är två stycken diskhoar med varsit vattenlås som mynnar till "det stora röret" (ja jag är inte så hajj på det här). På ställraget sitter tre olika fyrkantiga skruvar (allt är i metall), två horisontella under de vardera två vattenlåset, samt ett vertikalt just där de går ihop.
Nu undrar jag följande: Behövs något specialverktyg för att få upp skruvarna? Har tillgång till shiftnyckel (tyvärr inga fasta...), rörtång, hammare mm. Och vilket lås ska jag ge mig på? Eller vilket ska jag absolut INTE skruva ut?
Bor i en bostadsrätt.
Det är som jag fattat din beskrivning,ett gammalt gjutjärnsrörsavlopp ?
Otur ,för dessa kan var rent jäkliga att få väck renspluggarna på.
nåväl ett försök skadar inte ,så här gör du:
Ställ en hink under vadera vattenlås ,sedan tar du den största skiftnyckel du har och försöker lossa dem fyrkantiga skruvarna(brukar vara av mässing) som sitter horisontellt ,dessa är renspropparna ,kan som sagt sitta så in i he-ve-e pga fastbeckade ,det är viktigt att du ställer in skiftnycklen exakt så det inte glappar ,och fyrkansmuttern blir runddragen ,blir den det ,eller du inte får loss den återstår endast att använda rörtången och försöka få väck dem ,när du fått loss dem kör du in en bit ståltråd där du gjort en liten krok i ena änden ,i renshållet och pillar ut skiten.
Den tredje rensskruven som sitter där dem går ihop lossar du sist ,och rensar där inne ,denna tredje renskruvs hål används också för att köra ner en s.k rensfjäder ner i huvudstammen om det visar sig att det inte är stopp i vatten låsen ,rensfjädrar finns att köpa på en järnhandel,byggvaruhus.
Lycka till