2017-08-06, 19:16
Medlem
kajolas avatar
Skall såklart gräva lite mer i detta med kontakt med Skatteverket mm men jag tänkte lyssna med oraklet Flashback.

Om jag (och familjen) skulle flytta till ett annat EU-land (i detta fall Polen) men jag behåller min anställning i et svenskt företag, hur beskattas jag då? Jag arbetar idag på distans 3 dagar i veckan och 2 dagar fysiskt på huvudkontoret som är placerat i en annan stad än där jag arbetar.

Å ena sidan skulle man kunna tolka reglerna att "Du arbetar på svenskt företag, då arbetar du i Sverige även om du fysiskt befinner dig i Polen"

Man skulle också kunna säga att jag inte har en väsentlig anknytning till Sverige och då gäller SINK-skatt. I alla fall avsevärt mycket lägre än "vanlig" inkomstskatt. Dock tycker jag det låter lite mysko att man inte har väsentlig anknytning när man arbetar på svenskt företag.

Inser att det finns många "ifs and buts" men är det någon som har några inledande tankar?

*edit, detta kanske skulle ha postats i forumdel Arbetsliv och arbetsmarknad inser jag nu*

https://www.skatteverket.se/privat/s...080002583.html
Citera
2017-08-06, 19:58
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Det där beror på Polens skattesystem, om du kan dra av din SINK-skatt i polen, bor man i Finland och arbetar i Sverige går det, men bor man i Sverige och arbetar i Finland går det inte då Sverige givetvis vill ha skatt en gång till och alltihop.
(Förlåt att de är de enda länder jag skattekrigat i. )

Ett lätt exempel att inte ha väsentlig anknytning är att jobba på en båt till exempel, jag tror större delen av de som har SINK är just sjömän.
Citera
2017-08-06, 20:25
Medlem
kajolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det där beror på Polens skattesystem, om du kan dra av din SINK-skatt i polen, bor man i Finland och arbetar i Sverige går det, men bor man i Sverige och arbetar i Finland går det inte då Sverige givetvis vill ha skatt en gång till och alltihop.
(Förlåt att de är de enda länder jag skattekrigat i. )

Ett lätt exempel att inte ha väsentlig anknytning är att jobba på en båt till exempel, jag tror större delen av de som har SINK är just sjömän.

Jo, det låter rimligt. Är dock landkrabba och även om man betalar svensk skatt så är ju svensk lön värd rätt mycket mer i Polen
Citera
2017-08-10, 23:15
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Kan du inte vara skriven i Sverige, skatta där,för du drar sen dra av arbetsresorna till Polen i deklarationen?
Citera
2017-08-11, 08:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajola
Skall såklart gräva lite mer i detta med kontakt med Skatteverket mm men jag tänkte lyssna med oraklet Flashback.

Om jag (och familjen) skulle flytta till ett annat EU-land (i detta fall Polen) men jag behåller min anställning i et svenskt företag, hur beskattas jag då? Jag arbetar idag på distans 3 dagar i veckan och 2 dagar fysiskt på huvudkontoret som är placerat i en annan stad än där jag arbetar.

Å ena sidan skulle man kunna tolka reglerna att "Du arbetar på svenskt företag, då arbetar du i Sverige även om du fysiskt befinner dig i Polen"

Man skulle också kunna säga att jag inte har en väsentlig anknytning till Sverige och då gäller SINK-skatt. I alla fall avsevärt mycket lägre än "vanlig" inkomstskatt. Dock tycker jag det låter lite mysko att man inte har väsentlig anknytning när man arbetar på svenskt företag.

Inser att det finns många "ifs and buts" men är det någon som har några inledande tankar?

*edit, detta kanske skulle ha postats i forumdel Arbetsliv och arbetsmarknad inser jag nu*

https://www.skatteverket.se/privat/s...080002583.html
SINK kommer bara i fråga för skattepliktiga ersättningar från Sverige som exempelvis pension och avgångsvederlag. Om du bor och arbetar i annat EU-land mer än 6 månader per år så är du skattskyldig i det landet och inte i Sverige. Undantag är om du är tillfälligt utstationerad. I ditt fall arbetar du 2 dagar i veckan i Sverige om jag förstått det rätt. Då kan du anses vara en gränsgångare och betalar då skatt i Sverige. Polens skatt är ungefär som den svenska under svensk brytpunkt för statlig skatt. SINK blir det nog inte tal om i detta fallet.

Viss förklaring kanske denna länk kan ge, där står det även om rätt till sjukvård m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in