Skall såklart gräva lite mer i detta med kontakt med Skatteverket mm men jag tänkte lyssna med oraklet Flashback.
Om jag (och familjen) skulle flytta till ett annat EU-land (i detta fall Polen) men jag behåller min anställning i et svenskt företag, hur beskattas jag då? Jag arbetar idag på distans 3 dagar i veckan och 2 dagar fysiskt på huvudkontoret som är placerat i en annan stad än där jag arbetar.
Å ena sidan skulle man kunna tolka reglerna att "Du arbetar på svenskt företag, då arbetar du i Sverige även om du fysiskt befinner dig i Polen"
Man skulle också kunna säga att jag inte har en väsentlig anknytning till Sverige och då gäller SINK-skatt. I alla fall avsevärt mycket lägre än "vanlig" inkomstskatt. Dock tycker jag det låter lite mysko att man inte har väsentlig anknytning när man arbetar på svenskt företag.
Inser att det finns många "ifs and buts" men är det någon som har några inledande tankar?
*edit, detta kanske skulle ha postats i forumdel Arbetsliv och arbetsmarknad inser jag nu*
https://www.skatteverket.se/privat/s...080002583.html