2017-08-06, 09:32
Medlem
Hej!

Jag hade för ca 2 månader sedan min första tjänsteresa och har lite funderingar kring ev. skatteavdrag i samband med detta. Jag har läst skatteverkets broschyr men skulle gärna vilja ha lite förtydliganden/bekräftelse på att jag uppfattat det rätt.

Jag arbetar normalt sett hemifrån (administration) men åkte 3 dagar för att besöka huvudkontoret i Malmö. Tiderna dessa dagar var så att det räknas som tre heldagar.

Jag fick självklart resa och boende betalt av företaget, och även luncherna samt frukost (ingick i boendet). Jag har inte fått något traktamente av företaget utan tänkte göra avdraget själv. Stämmer det att jag kommer kunna "få" 418 kr (tagit schablon 3*220 och sen minus 2 frukostar (44) och 3 luncher (77))?

Broschyren: https://www.skatteverket.se/download...-utgava-27.pdf
Citera
2017-08-06, 09:43
Medlem
note-its avatar
Hallå där, ligg lite lågt. Dom där måltiderna du nämner är skattepliktiga.
Du har mao förbrukat traktamentet redan. Om det nu finns kvar för resa inrikes. Det är jag osäker på.
Citera
2017-08-06, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Hallå där, ligg lite lågt. Dom där måltiderna du nämner är skattepliktiga.
Du har mao förbrukat traktamentet redan. Om det nu finns kvar för resa inrikes. Det är jag osäker på.
Nu ska vi se om jag förstår dig rätt. Du menar att jag visserligen kan få avdrag med 220 - 44 - 77, men att jag samtidigt och ökar min skatt (eller inkomst?) med 90 (hotellfrukost räknas ej som kostförmån)? Det blir ett netto på hela 9kr ...
Citera
2017-08-06, 09:57
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveBJobs
Nu ska vi se om jag förstår dig rätt. Du menar att jag visserligen kan få avdrag med 220 - 44 - 77, men att jag samtidigt och ökar min skatt (eller inkomst?) med 90 (hotellfrukost räknas ej som kostförmån)? Det blir ett netto på hela 9kr ...
I alla fall så får du utbetalt traktamente av din arbetsgivare om du har rätt till det.
De avdrag du funderar på slopades väl någon gång på 80-talet har jag för mig. Inget jag gör när hag reser i jobbet. Det finns liksom inga avdrag då man får allt betalt av jobbet.
Citera
2017-08-06, 10:02
Medlem
Citat:
I alla fall så får du utbetalt traktamente av din arbetsgivare om du har rätt till det.
De avdrag du funderar på slopades väl någon gång på 80-talet har jag för mig. Inget jag gör när hag reser i jobbet. Det finns liksom inga avdrag då man får allt betalt av jobbet.
Jag tycker att det är ganska tydligt i broschyren, men jag kan ha missförstått. Där finns i alla fall en en rubrik "Inget utbetalt dagtraktamente" där det står att man kan göra avdrag.

Jag fick ju lov att ordna middagarna på egen hand och hade inte möjlighet att laga dessa, så merkostnader har jag haft. Jag tolkar dock reglerna som att man inte behöver redovisa några kvitton så länge man inte vill ha mer än schablon, så länge man kan styrka med datum och syfte.
Senast redigerad av SteveBJobs 2017-08-06 kl. 10:20.
Citera
2017-08-06, 10:33
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveBJobs
Jag tycker att det är ganska tydligt i broschyren, men jag kan ha missförstått. Där finns i alla fall en en rubrik "Inget utbetalt dagtraktamente" där det står att man kan göra avdrag.

Jag fick ju lov att ordna middagarna på egen hand och hade inte möjlighet att laga dessa, så merkostnader har jag haft. Jag tolkar dock reglerna som att man inte behöver redovisa några kvitton så länge man inte vill ha mer än schablon, så länge man kan styrka med datum och syfte.
Göra avdrag utan kvitton? Du är inte vettig människa.
Seriöst, du måste ha kvitton för avdrag. Det kommer efterfrågas.
Citera
2017-08-06, 10:39
Medlem
Citat:
Göra avdrag utan kvitton? Du är inte vettig människa.
Seriöst, du måste ha kvitton för avdrag. Det kommer efterfrågas.
Skatteverket skriver följande:

"om du gör sannolikt att du har haft
ökade utgifter för måltider och småutgifter. Du bör därför
kunna visa vilken eller vilka orter du har besökt vid vilka
datum, tider för avresa och hemkomst samt resans syfte."

Då kan knappast kvitton för specifika måltider krävas, eller?
Citera
2017-08-06, 12:36
Medlem
_killahs avatar
Skatteverket begär väldigt sällan kvitton på små utgifter.
De begär ju för fan inte ens kvitton när man drar av resor till och från jobbet för upp emot 60000:-
varför skulle de be TS om kvitton på 2 Big Mac menyer på Mcdonald's för 150:-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in