• 1
  • 2
2017-08-04, 23:10
Medlem
FullMetallJackas avatar
Om jag sparar 8000 kr i månaden under ett år så har jag 96 000 kr, vad är det lättaste och säkraste sättet att få dessa pengar att växa? Hur mycket kan man tjäna på saker som "ränta på ränta"? Om vi bortser från alla andra summor, om jag kör ränta på ränta med dessa 100 000 kronor, hur mycket kommer de garanterat vara värda om 25 år? Alltså, om man räknar lågt, vad kan jag förvänta mig?

Jag har noll koll på hur det funkar att få pengar att växa, jag är bara bra på att spara, vad kan jag åstadkomma genom att bara spara?
Citera
2017-08-04, 23:16
Medlem
neurobotics avatar
Om du följer med börsen så har du kring 7,5 miljoner om 25 år. Det baseras på ränta-på-ränta och den genomsnittliga utvecklingen på börsen, 8%(över lång tid).
Citera
2017-08-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Om jag sparar 8000 kr i månaden under ett år så har jag 96 000 kr, vad är det lättaste och säkraste sättet att få dessa pengar att växa? Hur mycket kan man tjäna på saker som "ränta på ränta"? Om vi bortser från alla andra summor, om jag kör ränta på ränta med dessa 100 000 kronor, hur mycket kommer de garanterat vara värda om 25 år? Alltså, om man räknar lågt, vad kan jag förvänta mig?

Jag har noll koll på hur det funkar att få pengar att växa, jag är bara bra på att spara, vad kan jag åstadkomma genom att bara spara?

Vad jobbar du som?
Citera
2017-08-04, 23:23
Medlem
carnegie corp bond 5.9 procent 1 år låg risk
Citera
2017-08-05, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Om du följer med börsen så har du kring 7,5 miljoner om 25 år. Det baseras på ränta-på-ränta och den genomsnittliga utvecklingen på börsen, 8%(över lång tid).

Man ska dock inte förringa inflationen över en så lång period. Om man räknar med 4-5% får man i min mening ett säkrare inflationsjusterat mått.
Citera
2017-08-05, 10:52
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Så vad är haken förutom att man inte får röra pengarna? Låter ju för bra för att vara sant om vi snackar om låg risk, dock är ju slutsumman nog lite mindre p.g.a. inflation som nån sa, men det låter ju bra även om vi skulle överdriva och subtrahera bort ett par miljoner från det beloppet.

Hur pass svårt är det för lekman att komma upp i dessa summor?
Citera
2017-08-05, 10:57
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTF1337
Vad jobbar du som?
Inget märkvärdigt, vanligt okvalificerat jobb, får 22k innan skatt så jag har inga problem att spara 8000 bara jag har disciplin, har inga barn, ingen bil, inga husdjur, etc. så räknar man på 1700 efter skatt har jag 9000 att leva på, det är ungefär vad studenter får ut och de klarar sig ju. Givetvis blir det knapert när man räknar in hyra, räkningar och mat, men jag får ett par laxar att leka med varje månad i alla fall.
Citera
2017-08-05, 11:06
Medlem
neurobotics avatar
Inflation, visst. Nu har det dock inte varit någon sådan i Sverige på många år men visst kanske man skall ha med den. Nu vill Sverige ha en inflation på 2%, varken mer eller mindre.

Men räkna lågt då, 8% snittavkastning över tid minus inflation 3% (högt räknat), 5% kvar sedan tar vi bort 1% i sämre utveckling över tid så är vi nere på 4% i avkastning över tid.

4% på de sparmål du har blir dryga 4 miljoner, mer än väl tillräckligt för att slippa jobba till 85 som nog du måste.

Citat:
Så vad är haken förutom att man inte får röra pengarna? Låter ju för bra för att vara sant om vi snackar om låg risk, dock är ju slutsumman nog lite mindre p.g.a. inflation som nån sa, men det låter ju bra även om vi skulle överdriva och subtrahera bort ett par miljoner från det beloppet.

Haken är att det är svårt (mentalt) att spara de summor du nämner över tid. Sedan kanske inte ditt liv ser ut som det gör nu om 6 år då det kanske är omöjligt för dig att spara 8000 SEK/månad av olika anledningar.

Snittavkastningen når du enklast via indexfonder som följer börsutvecklingen över tid. Så det enda du egentligen behöver göra är att fokusera på att sätta av de 8k i månaden du avser att göra i indexfonder, om du vill upp i dessa summor. Sedan luta dig tillbaka med is i magen eftersom din resa med 4% inte kommer vara en svag kurva uppåt utan kommer nog vara upp och ner.
Citera
2017-08-05, 11:13
Medlem
Avskalats avatar
Citat:

Disciplin är det folk brister i. 25 år är lång tid.
Citera
2017-08-05, 12:48
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Inget märkvärdigt, vanligt okvalificerat jobb, får 22k innan skatt så jag har inga problem att spara 8000 bara jag har disciplin, har inga barn, ingen bil, inga husdjur, etc. så räknar man på 1700 efter skatt har jag 9000 att leva på, det är ungefär vad studenter får ut och de klarar sig ju. Givetvis blir det knapert när man räknar in hyra, räkningar och mat, men jag får ett par laxar att leka med varje månad i alla fall.

Snyggt! Om du sparat halva din inkomst kommer du kunna ta pension (om du vill) och leva på avkastningen om ~17 år. Förutsatt att du fortsätter leva på 9kkr/månad (inflationsjusterat) hela tiden.

Det svåra är att hantera livet samt börsens svängningar. Om du skaffar barn är det lätt att veritabla digsjälv att du behöver dra ner på sparandet. Du kan bli arbetslös osv. Sen behövs du investera på börsen som går väldigt mycket upp och ner på kort sikt (men alltid upp på lång sikt). Om du sparar ihop din första miljon, sen rasar det ner 100kkr över natten. Pallar du det eller paniksäljer du? Om du varje vecka i ett halv år efter den första natten loggar in och ser att det sjunker 10kkr/vecka, orkar du bara ligga kvar utan att känna att du vill sälja av och rädda det du har kvar?
Citera
2017-08-05, 13:06
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Det svåra är att hantera livet samt börsens svängningar. Om du skaffar barn är det lätt att veritabla digsjälv att du behöver dra ner på sparandet. Du kan bli arbetslös osv. Sen behövs du investera på börsen som går väldigt mycket upp och ner på kort sikt (men alltid upp på lång sikt). Om du sparar ihop din första miljon, sen rasar det ner 100kkr över natten. Pallar du det eller paniksäljer du? Om du varje vecka i ett halv år efter den första natten loggar in och ser att det sjunker 10kkr/vecka, orkar du bara ligga kvar utan att känna att du vill sälja av och rädda det du har kvar?

Stort +1 på detta, det kan uppstå väldigt blandade känslor kring svängningarna som nybörjare. Jag kommer själv ihåg när jag började på börsen, jag pungade in en halv mille direkt. Upp som en sol 10k första månaden, hur bra som helst tänkte jag. Sedan började nedgången som gick över slutet av 2015 till början av 2016. Gick väl back totalt mitt första år och gjorde lite dåliga paniksälj, men man fick se det som läropengar.

Så mitt tips är att i början lägger du in lite mindre pengar och "lär dig" börsen. Bli lite van hur det fungerar med courtage, fluktationer och så vidare. Sedan kan du öka på månadsintaget och låta bli att titta alldeles för ofta, det ger ingenting ändå.
Citera
2017-08-05, 17:34
Medlem
Är civilekonom och har sparat i hela mitt liv är nu snart pensionär. Har nog varit på de flesta sparformer inkl spek i optioner och andra hävstångsprodukter. När jag började spara efter högskolan 1980 var läget helt annorlunda mot idag. Då var det hög inflation och hög reglerad ränta vilket gav en negativ realränta. Nu låg inflation och låg ränta vilket också ger en negativ realränta för säkra papper. Min poäng är läget kommer att ändras på så lång tid som 25 år och det därför inte går att ge råd om hur pengar kommer att växa.
Principen är dock att på 25 år fördubblas pengarna med 3procent årlig real förräntning. Med erfarenheter jag har idag och vetskapen att det är svårt att sia speciellt om framtiden skulle jag starta ett månatligt sparande i en gratisfond som Avanza Zero. Viktigt att den är gratis då förräntningen urholkas vid förvaltningsavgifter också viktigt att det är månatligt sparande då ingen vet när börsen stiger eller sjunker.
Allmänt gäller att det på lång sikt är billigare med rörlig ränta och elpris och likaså billigare att äga bostad och bil jmf med att hyra. Därmed inte sagt att jag idag skulle köpa bostad för 5 - 10 Msek idag. Sedan bostadsmaknaden och OMX uppfanns så har det aldrig stigit så mycket och länge som nu. Följdaktligen skulle jag invänta en korrektion innan jag investerade större engångsbelopp i bostad eller aktier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in