Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-04, 13:50
  #1
Medlem
Hej

Jag har alltid haft drömmen om att bo i USA. Jag är väldigt sugen på att flytta till USA för att studera och spela fotboll (soccer). Jag känner att jag har tröttnat lite på fotbollen, men det skulle verkligen va en nytändning med att flytta till USA och spela.

Det jag dock undrar är vad jag har för chanser på att komma in på en bra skola med 100% scholarship, som är rätt stor och på ett ställe som det är rätt varmt väder på.

Jag har just nu kontrakt med en allsvensk klubb, men har inte spelat än match ännu. Så jag har möjligheten att bryta upp den, och det kan jag tänka mig.Jag har också varit på flera så kallade pojklandslagsläger och spelat några ungdomslandskamper för Sverige dock bara vänskapsmatcher.

Kan någon rekommendera bra skolor?
Är det lätt att bli antagen?
Hur mycket behöver jag betala ur egen ficka?
Faciliteter och proffsighet + Nivån på collegefotbollen?
Mina betyg är okej, men dock går jag yrkesprogram på gymnasiet, går det?
Är det värt det?

Om ni har varit i USA för att bara plugga skulle de va bra med lite tips, men ett extra + om ni också utövade nån sport och hur ni bar er åt för att komma till USA.

Ställ gärna frågor så kan jag svara så ni får veta mer.
Tack på förhand för svar!

#England Is My City
Citera
2017-08-04, 14:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
Hej

Jag har alltid haft drömmen om att bo i USA. Jag är väldigt sugen på att flytta till USA för att studera och spela fotboll (soccer). Jag känner att jag har tröttnat lite på fotbollen, men det skulle verkligen va en nytändning med att flytta till USA och spela.

Det jag dock undrar är vad jag har för chanser på att komma in på en bra skola med 100% scholarship, som är rätt stor och på ett ställe som det är rätt varmt väder på.

Jag har just nu kontrakt med en allsvensk klubb, men har inte spelat än match ännu. Så jag har möjligheten att bryta upp den, och det kan jag tänka mig.Jag har också varit på flera så kallade pojklandslagsläger och spelat några ungdomslandskamper för Sverige dock bara vänskapsmatcher.

Kan någon rekommendera bra skolor?
Är det lätt att bli antagen?
Hur mycket behöver jag betala ur egen ficka?
Faciliteter och proffsighet + Nivån på collegefotbollen?
Mina betyg är okej, men dock går jag yrkesprogram på gymnasiet, går det?
Är det värt det?

Om ni har varit i USA för att bara plugga skulle de va bra med lite tips, men ett extra + om ni också utövade nån sport och hur ni bar er åt för att komma till USA.

Ställ gärna frågor så kan jag svara så ni får veta mer.
Tack på förhand för svar!

#England Is My City

Du har ingen chans att få spela collegefotboll i USA då NCAAs regler sätter stopp för det. Om du har kontrakt med en svensk Allsvensk klubb räknas du som proffsspelare och kan inte få stipendier av NCAA. Läs NCAAs regler som jag tror tar upp detta.
Citera
2017-08-04, 14:48
  #3
Medlem
Korders avatar
Trådämnet är väl snarare kopplat till utbildningsforumet än fotbollsforumet, kan jag tycka. Får nog ut mer av att posta detta där.

Vad gäller NCAA-reglerna så har mattep74 delvis rätt. Att du har kontrakt med en allsvensk klubb KAN vara ett problem. Allt beror på ditten och datten. Vad du ska göra är att begära "amateurism certification" där de då bl.a. går igenom ditt kontrakt samt att man får besvara diverse skit. Huruvida du kan kvalificieras som amatör eller inte är omöjligt att svara på utan att känna till dina kontraktsdetaljer etc. Föregår säkerligen en hel del skit under bordet också så att du har möjlighet att komma in även om du har ett betalt kontrakt, förutsatt att det inte är alltför högprofilerat.

Det är en hel del farande med det där och collegeansökningar i allmänhet, så lättast är väl att du börjar googla & läsa.
Citera
2017-08-04, 14:48
  #4
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Du har ingen chans att få spela collegefotboll i USA då NCAAs regler sätter stopp för det. Om du har kontrakt med en svensk Allsvensk klubb räknas du som proffsspelare och kan inte få stipendier av NCAA. Läs NCAAs regler som jag tror tar upp detta.
Detta stämmer, men det går att mörka. Vet folk som tagit sig till NCAA trots att de varit avlönade tidigare.

TS: Meritmässigt borde du ha mycket goda möjligheter. Ta kontakt med någon organisation t ex Bluechip Education och boka in ett kostnadsfritt infomöte.

Lycka till!
Citera
2017-08-04, 16:01
  #5
Medlem
Även fast jag skulle bryta upp mitt kontrakt?? För jag har ju inte spelat någon match på proffesionell nivå, förutom ungdomsfotboll och U21
Citera
2017-08-04, 16:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Du har ingen chans att få spela collegefotboll i USA då NCAAs regler sätter stopp för det. Om du har kontrakt med en svensk Allsvensk klubb räknas du som proffsspelare och kan inte få stipendier av NCAA. Läs NCAAs regler som jag tror tar upp detta.

Även fast jag skulle kunna bryta upp mitt kontrakt helt? Jag har ju som sagt aldrig spelat en match på proffs nivå
Citera
2017-08-04, 17:34
  #7
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
Även fast jag skulle kunna bryta upp mitt kontrakt helt? Jag har ju som sagt aldrig spelat en match på proffs nivå
Ta kontakt med en organisation som jobbar med dessa frågor på heltid, t ex Bluechip eller College Scholarships USA:

http://www.collegescholarshipsusa.com/se

http://www.bluechip.nu

Jag vet att de har skickat över spelare tidigare som haft kontrakt med allsvenska lag. Båda företagen erbjuder kostnadsfri rådgivning vad jag vet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback