2017-08-04, 13:50
Medlem
Hej

Jag har alltid haft drmmen om att bo i USA. Jag r vldigt sugen p att flytta till USA fr att studera och spela fotboll (soccer). Jag knner att jag har trttnat lite p fotbollen, men det skulle verkligen va en nytndning med att flytta till USA och spela.

Det jag dock undrar r vad jag har fr chanser p att komma in p en bra skola med 100% scholarship, som r rtt stor och p ett stlle som det r rtt varmt vder p.

Jag har just nu kontrakt med en allsvensk klubb, men har inte spelat n match nnu. S jag har mjligheten att bryta upp den, och det kan jag tnka mig.Jag har ocks varit p flera s kallade pojklandslagslger och spelat ngra ungdomslandskamper fr Sverige dock bara vnskapsmatcher.

Kan ngon rekommendera bra skolor?
r det ltt att bli antagen?
Hur mycket behver jag betala ur egen ficka?
Faciliteter och proffsighet + Nivn p collegefotbollen?
Mina betyg r okej, men dock gr jag yrkesprogram p gymnasiet, gr det?
r det vrt det?

Om ni har varit i USA fr att bara plugga skulle de va bra med lite tips, men ett extra + om ni ocks utvade nn sport och hur ni bar er t fr att komma till USA.

Stll grna frgor s kan jag svara s ni fr veta mer.
Tack p frhand fr svar!

#England Is My City
Citera
2017-08-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
Hej

Jag har alltid haft drmmen om att bo i USA. Jag r vldigt sugen p att flytta till USA fr att studera och spela fotboll (soccer). Jag knner att jag har trttnat lite p fotbollen, men det skulle verkligen va en nytndning med att flytta till USA och spela.

Det jag dock undrar r vad jag har fr chanser p att komma in p en bra skola med 100% scholarship, som r rtt stor och p ett stlle som det r rtt varmt vder p.

Jag har just nu kontrakt med en allsvensk klubb, men har inte spelat n match nnu. S jag har mjligheten att bryta upp den, och det kan jag tnka mig.Jag har ocks varit p flera s kallade pojklandslagslger och spelat ngra ungdomslandskamper fr Sverige dock bara vnskapsmatcher.

Kan ngon rekommendera bra skolor?
r det ltt att bli antagen?
Hur mycket behver jag betala ur egen ficka?
Faciliteter och proffsighet + Nivn p collegefotbollen?
Mina betyg r okej, men dock gr jag yrkesprogram p gymnasiet, gr det?
r det vrt det?

Om ni har varit i USA fr att bara plugga skulle de va bra med lite tips, men ett extra + om ni ocks utvade nn sport och hur ni bar er t fr att komma till USA.

Stll grna frgor s kan jag svara s ni fr veta mer.
Tack p frhand fr svar!

#England Is My City

Du har ingen chans att f spela collegefotboll i USA d NCAAs regler stter stopp fr det. Om du har kontrakt med en svensk Allsvensk klubb rknas du som proffsspelare och kan inte f stipendier av NCAA. Ls NCAAs regler som jag tror tar upp detta.
Citera
2017-08-04, 14:48
Medlem
Korders avatar
Trdmnet r vl snarare kopplat till utbildningsforumet n fotbollsforumet, kan jag tycka. Fr nog ut mer av att posta detta dr.

Vad gller NCAA-reglerna s har mattep74 delvis rtt. Att du har kontrakt med en allsvensk klubb KAN vara ett problem. Allt beror p ditten och datten. Vad du ska gra r att begra "amateurism certification" dr de d bl.a. gr igenom ditt kontrakt samt att man fr besvara diverse skit. Huruvida du kan kvalificieras som amatr eller inte r omjligt att svara p utan att knna till dina kontraktsdetaljer etc. Fregr skerligen en hel del skit under bordet ocks s att du har mjlighet att komma in ven om du har ett betalt kontrakt, frutsatt att det inte r alltfr hgprofilerat.

Det r en hel del farande med det dr och collegeanskningar i allmnhet, s lttast r vl att du brjar googla & lsa.
Citera
2017-08-04, 14:48
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Du har ingen chans att f spela collegefotboll i USA d NCAAs regler stter stopp fr det. Om du har kontrakt med en svensk Allsvensk klubb rknas du som proffsspelare och kan inte f stipendier av NCAA. Ls NCAAs regler som jag tror tar upp detta.
Detta stmmer, men det gr att mrka. Vet folk som tagit sig till NCAA trots att de varit avlnade tidigare.

TS: Meritmssigt borde du ha mycket goda mjligheter. Ta kontakt med ngon organisation t ex Bluechip Education och boka in ett kostnadsfritt infomte.

Lycka till!
Citera
2017-08-04, 16:01
Medlem
ven fast jag skulle bryta upp mitt kontrakt?? Fr jag har ju inte spelat ngon match p proffesionell niv, frutom ungdomsfotboll och U21
Citera
2017-08-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74

ven fast jag skulle kunna bryta upp mitt kontrakt helt? Jag har ju som sagt aldrig spelat en match p proffs niv
Citera
2017-08-04, 17:34
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
ven fast jag skulle kunna bryta upp mitt kontrakt helt? Jag har ju som sagt aldrig spelat en match p proffs niv
Ta kontakt med en organisation som jobbar med dessa frgor p heltid, t ex Bluechip eller College Scholarships USA:

http://www.collegescholarshipsusa.com/se

http://www.bluechip.nu

Jag vet att de har skickat ver spelare tidigare som haft kontrakt med allsvenska lag. Bda fretagen erbjuder kostnadsfri rdgivning vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in