2017-08-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Från expressen:

Kan väl knappast ha varit en isbjörn iaf.

.

Varför inte ? Det är väl en av världens farligaste djur har jag för mig.
Citera
2017-08-04, 12:48
Medlem
jackflashs avatar
Var där för några veckor sedan. Om hänget är rätt placerat på Aftonbladets karta är det inte isbjörn. Någon typ av brunbjörn.

Lite lustigt att sist jag kom hem från Kolmården så dödades en vargskötare dagen efter jag kommit hem. Jinx...
Citera
2017-08-04, 12:48
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Varför inte ? Det är väl en av världens farligaste djur har jag för mig.
Ja, precis, och stora är dom. Det är väl inte många som överlevt en isbjörnsattack, en tanig tonåring i en djurpark är knappast någon match för en björn som är så fokuserad att han tar sig in i ett annat hägn för att gå till attack.
Citera
2017-08-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Var där för några veckor sedan. Om hänget är rätt placerat på Aftonbladets karta är det inte isbjörn. Någon typ av brunbjörn.

Lite lustigt att sist jag kom hem från Kolmården så dödades en vargskötare dagen efter jag kommit hem. Jinx...

Du får ju sluta åka på djurparker , går ju inte det där
Citera
2017-08-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Ja, precis, och stora är dom. Det är väl inte många som överlevt en isbjörnsattack, en tanig tonåring i en djurpark är knappast någon match för en björn som är så fokuserad att han tar sig in i ett annat hägn för att gå till attack.

Grejen med isbjörnar är ju att dom inte är i närheten av så mycket människor heller , brunbjörnar är ju ändå mer van , människor är ju klampar i skogen rätt ofta , inte så mycket folk på Antarktis och så där , så dom har inte samma respekt för människor .
För nog är grizzlybjörn som en isbjörn ? Det är ju en större variant av brunbjörn , inte så många dödsfall av grizzly attacker heller.
Citera
2017-08-04, 12:55
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Hittade på svt:

Citat:
– Någonting har gått snett när skötaren gått in i inhägnaden, och björnen har på något sätt lyckats ta sig in. Det är en ung brunbjörn, säger han.

Enligt Sven Brunberg, chef för parken, ska olyckan ha inträffat under en aktivitet där besökare får följa med djurskötare in till en speciell inhägnad. En familj var med i inhägnaden när skötaren attackerades men familjen ska inte ha skadats.
Citera
2017-08-04, 13:05
Medlem
Ramaskriets avatar
Citat:
Grejen med isbjörnar är ju att dom inte är i närheten av så mycket människor heller , brunbjörnar är ju ändå mer van , människor är ju klampar i skogen rätt ofta , inte så mycket folk på Antarktis och så där
Det finns inga isbjörnar på Antarktis. En liten regel att komma ihåg är att isbjörnar lever kring nordpolen och pingviner på sydpolen. Dessa möter aldrig varandra.

Tragisk historia för övrigt. Med tanke på offrets unga ålder kanske det rör sig om en orutinerad sommarjobbare?
Citera
2017-08-04, 13:05
Medlem
I och för sig förstår jag inte riktigt vad björnen gjort, det är ju vilda djur så man vet ju om det kan hända,nu är det här ett speciellt fall,men om vi säger en jägare blir attackerad av en björn i skogen, varför ska björnen bli skjuten då? jag förstår inte riktigt , är väl jägaren som klampar in på björnens marker ,inte tvärtom ,det är ju ett vilt djur.
det är det ju än vem som blir attackerad i en skog förstås.
kanske börja skjuta vithajar för att folk är och dyker i haven .
Citera
2017-08-04, 13:11
Medlem
Tok-Franss avatar
Dom har väll kamtjatka-björn där.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kamchatka_brown_bear

"It is a very large bear"
Edit: 650 kilo

Edit 2: tydligen kodiak-björn jag tänkte på.
700 kilo istället.

Var dom i det hängnet förstår jag om skötare är död nu.
Senast redigerad av Tok-Frans 2017-08-04 kl. 13:19.
Citera
2017-08-04, 13:18
Medlem
Citat:
Men björnar är ofarlig om man ej är jägare fick jag berättat i en annan tråd
Oerhört tragisk händelse , lär väl ha varit nå fel på björnen antar jag , känns inte som naturligt beteende gräva sig ur inhägnaden , är det inte betong och grejs?

Han var nog jägare skall du se
Citera
2017-08-04, 13:20
Medlem
Citat:
Men björnar är ofarlig om man ej är jägare fick jag berättat i en annan tråd
Oerhört tragisk händelse , lär väl ha varit nå fel på björnen antar jag , känns inte som naturligt beteende gräva sig ur inhägnaden , är det inte betong och grejs?

Alla djur på en djurpark är normalt betydligt farligare än i vilt tillstånd. Dels har de mist sin respekt för människan. Dels är i princip alla djurparksdjur mer eller mindre mentalt störda eftersom så mycket inte är som det är i deras naturliga miljö. De flesta djur flyr människan i det vilda. Ett undantag är isbjörnen som på grund av detta anses som ett av världens farligaste djur.
Citera
2017-08-04, 13:32
Medlem
godboys avatar
Förövare: Brunbjörn.

Eftersom presskonferens skall äga rum kl 14 så misstänker jag dessvärre att skötaren avlidit av sina skador. Det verkar inte som den skadade avförts från platsen som jag förstår det som.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/bj%...adad-1.4504179
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in