2017-08-03, 18:01
  #1
Bannlyst
När Riksbanken den 16 september 1992 höjde styrräntan till 500 procent, så tjänade många pengar på det. Hur gjorde man? eller rättare sagt vilka instrument handlade man med.

fonder och aktier ökade?
Citera
2017-08-03, 18:37
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Nu är det så jäkla längesedan men jag har för mig att man kunde låsa pengar på ett bankkonto med 25% ränta i ett år. Det var ju bara en puckel, sen föll det tillbaka.
Citera
2017-08-03, 20:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
När Riksbanken den 16 september 1992 höjde styrräntan till 500 procent, så tjänade många pengar på det. Hur gjorde man? eller rättare sagt vilka instrument handlade man med.

fonder och aktier ökade?

Riksbanken höjde räntan till 500% för att säkra att kronans fasta växelkurs höll sig. Det slutande inte bra, i slutändan fick man ge upp den drömmen och kronans värde föll 25% väldigt snabbt.

Så där har du det, 25% värdeminskning på kronan - sen är det bara kolla transmissionsmekanismen och så förstår du vilka branscher det gick bättre för och vilka det gick sämre för. De flesta branscher gick det betydligt sämre för och arbetslösheten steg från några få procent till 8-10%.
Citera
2017-08-04, 00:47
  #4
Medlem
Bucketshops avatar
Vet inte hur välutvecklad den derivatmarknad för svenska räntor var i början av 90 talet var men rimligtvis borde du kunnat tjäna ordentligt på fx och ränteswappar om du förutspådde höjningen.

Allt annat rörde sig såklart men de borde vara de "cleanaste" sätten att ha tjänat pengar på höjningen.
Citera
2017-08-04, 10:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vet inte hur välutvecklad den derivatmarknad för svenska räntor var i början av 90 talet var men rimligtvis borde du kunnat tjäna ordentligt på fx och ränteswappar om du förutspådde höjningen.

Allt annat rörde sig såklart men de borde vara de "cleanaste" sätten att ha tjänat pengar på höjningen.

Det finns liksom inget sätt att tjäna pengar med 500% ränta. Allt blir stiltje
Citera
2017-08-04, 11:16
  #6
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Det finns liksom inget sätt att tjäna pengar med 500% ränta. Allt blir stiltje

Nja, det finns det men framför allt finns det sätt att tjäna pengar i en 500%-räntemiljö. Det är ju inte bara räntan som rör sig i ett sådant läge utan valutakursen, bostadspriser och aktiekurserna i valutaområdet, Sverige i det här fallet, lär ju röra på sig rejält.

Om du bara sitter med likvider som ska placeras på sparkonto, inhemska aktier etc så är det nog svårt. Ränteintäkt vägs upp mot urholkad köpkraft t.ex.

Kan du däremot flytta pengarna till annan valuta, ta korta positioner mot index, eller sätta pengarna utomlands för att sedan ta tillbaka dem så kan du nog öka din köpkraft rejält på hemmaplan.
Citera
2017-08-04, 12:07
  #7
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Det finns liksom inget sätt att tjäna pengar med 500% ränta. Allt blir stiltje
Va? Så om jag sitter på en ränteswap där jag betalar fast ränta mot att få rörlig ränta, hur kan jag inte tjäna pengar om räntan plötsligt blir 500%?
Citera
2017-08-04, 13:36
  #8
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Va? Så om jag sitter på en ränteswap där jag betalar fast ränta mot att få rörlig ränta, hur kan jag inte tjäna pengar om räntan plötsligt blir 500%?

Klockrent exempel på en produkt som kan ge rejäl avkastning i en sådan situation men finns det att tillgå för vanliga dödliga, som kanske investerar från några hundratusen till några miljoner? Tänker mig att det är rätt hög tröskel för dessa produkter, och en snabb googling säger att i vart fall en del har golv 10 miljoner SEK. Men jag ska villigt erkänna att jag inte är särskilt insatt i ränteswap.
Citera
2017-08-04, 23:04
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vet inte hur välutvecklad den derivatmarknad för svenska räntor var i början av 90 talet var men rimligtvis borde du kunnat tjäna ordentligt på fx och ränteswappar om du förutspådde höjningen.

Allt annat rörde sig såklart men de borde vara de "cleanaste" sätten att ha tjänat pengar på höjningen.

Tack så mycket.

Jag det var det "renaste" sättet ja ville få reda på. Så alltså är det valuta och ränteswappar. Dock undrar jag om vanliga privatpersoner har tillgång till en sådan marknad?
Citera
2017-08-04, 23:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Tack så mycket.

Jag det var det "renaste" sättet ja ville få reda på. Så alltså är det valuta och ränteswappar. Dock undrar jag om vanliga privatpersoner har tillgång till en sådan marknad?

Sverige är lite efterblivet när det gäller valmöjligheter för privatpersoner. Vi är fortfarande i fasen att man ska köpa HM B och ligga lång i 10 år.

Det finns räntederivat på OMX som följer 2y, 5y, 10y svensk statsobligation och man kan köpa de på termin. Jag vet inte hur det fungerar för privatpersoner men i USA så är det enkelt att ta tillvara på eventuell räntehöjning genom att korta /ZB, /ZT eller TLT (20y+ bond) eller köpa TBT (som är 3x invers av TLT).

http://www.nasdaqomxnordic.com/optioner

Här är en länk till räntegrejer på OMX.
Citera
2017-08-05, 00:57
  #11
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Sverige är lite efterblivet när det gäller valmöjligheter för privatpersoner. Vi är fortfarande i fasen att man ska köpa HM B och ligga lång i 10 år.

Det finns räntederivat på OMX som följer 2y, 5y, 10y svensk statsobligation och man kan köpa de på termin. Jag vet inte hur det fungerar för privatpersoner men i USA så är det enkelt att ta tillvara på eventuell räntehöjning genom att korta /ZB, /ZT eller TLT (20y+ bond) eller köpa TBT (som är 3x invers av TLT).

http://www.nasdaqomxnordic.com/optioner

Här är en länk till räntegrejer på OMX.
Svenska ränteterminer är ingen höjdare tyvärr. Visste inte ens att det fanns en två och femåring. Bara tioåringen och den handlas ju knappt.

Och vad är dessa koder, RIC koder? Aldrig hört någon använda något annat än Bloombergkoder så är nyfiken vad detta är.
Citera
2017-08-05, 10:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Svenska ränteterminer är ingen höjdare tyvärr. Visste inte ens att det fanns en två och femåring. Bara tioåringen och den handlas ju knappt.

Och vad är dessa koder, RIC koder? Aldrig hört någon använda något annat än Bloombergkoder så är nyfiken vad detta är.


Japp Sverige har så dålig likviditet att en vanlig dödlig har det svårt att ens ta tillvara på en spekulation i höjning/sänkning av ränta. Allt går ut på att ligga passiv OMX eller att köpa skitprodukter (warranter, mini-futures) som utställaren tjänar pengar på.

Jag har ingen aning om vad alla koder betyder, jag sökte en dag på räntepapper och verktyg som man kunde använda för att handla dem eftersom jag har gjort det i USA med mina låtsaspengar. Detta var vad jag fick fram och det verkar inte vara stor omsättning.

Samma problem gäller när man vill spekulera i råvaror i Sverige. Helt omöjligt (?) att exponera sig mot svenskt vete eller raps eller liknande.
__________________
Senast redigerad av gObbo 2017-08-05 kl. 10:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in