Citat:
Ursprungligen postat av
EnSjukJaevel
Får kolla undertill när jag kommer hem. Allt jag vet är att Rega Rp1 saknar jordkabel.
Nu har ju jag riktigt old school, men rimligen borde det väl vara samma idag. Du har två RCA kontakter som ska kopplas in, sedan en tunn jordkabel från skivspelaren också som ska kopplas in i jordanslutning för skivspelaren i förstärkaren. Detta är bara en tunn kabel som skruvas åt och detta sitter direkt under själva kontaktanslutningen för skivspelaren på förstärkaren. Nu säger du visserligen att du inte har något tunn jordkabel från skivspelaren.
Andra problem när det gäller skivspelare är kontakter som inte är av bra kvalite, alltså på det nya du köpt. Bäst ska det vara med guldplätterat.
Det kan vara oxidskikt som är vanligt speciellt till skivspelare, det avhjälpes med lite 5-56
Längden spelare ju givetvis in på kabeln och ju längre desto värre kan det tyvärr bli.
Sedan placeringen på skivspelaren, står den stabilt, är det någon typ av rundgång, står den för nära högtalare, prova att stäng igen locket för själva skivspelaren när du spelar och hör om det stänger ute oljud
Det är alltså till att experimentera med lite av varje och det kan vara rätt klurigt ibland att hitta rätt.