2017-08-03, 08:50
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Hejsan,

Fick problem med min anläggning igår när jag hade kopplat om litegrann.

Detta har jag:
Vinylspelare Rega RP1 (inköpt runt 2010)
Förstärkare Denon PMA-500AE (inköpt runt 2009)

Har alltid haft den inkopplad direkt till förstärkarens Phono-ingång med rca-kabeln som ingår i vinylspelaren (ca 1 meter).

Men efter lite ommöblering så blev jag tvungen att flytta vinylspelaren längre bort från förstärkaren. Hittade en RCA-skarvsladd på 5 meter (billig Kjell & Co modell) som precis räckte fram till förstärkaren.

Föga förvånande blev ljudet inte bra. Eller ljudet är väl okej, men pipet/brummande som ligger ovanpå musiken är väldigt störigt.

Kan man göra något åt detta? Är tyvärr inte speciellt insatt i hemelektronik. Men har googlat lite och hittat allt från externa RIAA-förstärkare till att kontrollera jorden. Har aldrig behövt göra något åt jordningen innan. Kan man byta rca-kabeln som sitter fast i vinylspelaren, så jag slipper skarvsladden.

Tackar på förhand.
Citera
2017-08-03, 08:57
Medlem
Utsignalen från en vinylspelare utan inbyggt riaa-steg är väldigt svag. Det låter inte så konstigt att en lång kabel av dålig kvalitet får mycket brus då. Jag har svårt att tro att kablar för tiotusentals kronor gör någon väsentlig skillnad i de flesta fall, men jag tror att du skulle kunna tjäna på en kabel några prisnivåer uppåt. Skarvar är något man bör undvika. En separat riaa-förstärkare skulle också kunna hjälpa, men jag ser det heller inte som otänkbart att jorden är problemet. Börja med att testa jorden. Det borde vara enklast och billigast att avhjälpa.
Citera
2017-08-03, 09:37
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Utsignalen från en vinylspelare utan inbyggt riaa-steg är väldigt svag. Det låter inte så konstigt att en lång kabel av dålig kvalitet får mycket brus då. Jag har svårt att tro att kablar för tiotusentals kronor gör någon väsentlig skillnad i de flesta fall, men jag tror att du skulle kunna tjäna på en kabel några prisnivåer uppåt. Skarvar är något man bör undvika. En separat riaa-förstärkare skulle också kunna hjälpa, men jag ser det heller inte som otänkbart att jorden är problemet. Börja med att testa jorden. Det borde vara enklast och billigast att avhjälpa.

Okej, och nu kommer mitt klockrena svar; hur testar man jorden?
Citera
2017-08-03, 09:42
Medlem
"Testa jorden" säger någon i kommentar ovan, men det förklaras inte hur detta praktiskt åstadkomms. I verkligheten kan det innebära att skivspelarens jordanslutning kopplas till jord och att förstärkaren på något sätt även jordas till samma jord är mitt tips. Annars flytta förstärkaren till samma plats som skivspelaren och dra långa högtalarkablar istället, billig och praktisk lösning som funkar i många fall.

Om detta inte funkar fråga någon butik eller liknande som häller på med PA-ljud på heltid, de brukar ha bra koll på system som avviker från det normala betrffande långa avstånd o.s.v.
Citera
2017-08-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSjukJaevel
Okej, och nu kommer mitt klockrena svar; hur testar man jorden?
Förstärkare brukar ha en jordutgång för vinylspelare. Har du kopplat vinylspelaren till den?
Citera
2017-08-03, 10:09
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Citat:
Förstärkare brukar ha en jordutgång för vinylspelare. Har du kopplat vinylspelaren till den?

Nej, det har jag inte gjort! Det får jag testa. Men då behöver jag en separat jordkabel? Var bör jag koppla den på vinylspelaren?
Citera
2017-08-03, 10:17
Medlem
Citat:
Nej, det har jag inte gjort! Det får jag testa. Men då behöver jag en separat jordkabel? Var bör jag koppla den på vinylspelaren?
Det borde finnas en sådan utgång på spelaren.
Citera
2017-08-03, 11:37
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Citat:
Det borde finnas en sådan utgång på spelaren.

Får kolla undertill när jag kommer hem. Allt jag vet är att Rega Rp1 saknar jordkabel.
Citera
2017-08-03, 12:11
Medlem
Citat:
Får kolla undertill när jag kommer hem. Allt jag vet är att Rega Rp1 saknar jordkabel.
Nu har ju jag riktigt old school, men rimligen borde det väl vara samma idag. Du har två RCA kontakter som ska kopplas in, sedan en tunn jordkabel från skivspelaren också som ska kopplas in i jordanslutning för skivspelaren i förstärkaren. Detta är bara en tunn kabel som skruvas åt och detta sitter direkt under själva kontaktanslutningen för skivspelaren på förstärkaren. Nu säger du visserligen att du inte har något tunn jordkabel från skivspelaren.
Andra problem när det gäller skivspelare är kontakter som inte är av bra kvalite, alltså på det nya du köpt. Bäst ska det vara med guldplätterat.
Det kan vara oxidskikt som är vanligt speciellt till skivspelare, det avhjälpes med lite 5-56
Längden spelare ju givetvis in på kabeln och ju längre desto värre kan det tyvärr bli.
Sedan placeringen på skivspelaren, står den stabilt, är det någon typ av rundgång, står den för nära högtalare, prova att stäng igen locket för själva skivspelaren när du spelar och hör om det stänger ute oljud
Det är alltså till att experimentera med lite av varje och det kan vara rätt klurigt ibland att hitta rätt.
Senast redigerad av torkel2 2017-08-03 kl. 12:15.
Citera
2017-08-03, 14:56
Medlem
Waterlilys avatar
Brum uppstår ofta då man har jordslingor. Dvs jordanslutningen mellan två apparater är gjorda på fler ställen en ett.

En test du kan göra är att isolera den ena honkontaktens jord på förstärkaren med en bit tejp så att skivspelaren endast har en jordanslutning till förstärkaren.

I och med att kabellängden ökar så ökar också en eventuell jordslinga som då lättare plockar upp signaler från luften som låter som brum.

Vänligen Näckrosen.
Citera
2017-08-03, 19:15
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Brum uppstår ofta då man har jordslingor. Dvs jordanslutningen mellan två apparater är gjorda på fler ställen en ett.

En test du kan göra är att isolera den ena honkontaktens jord på förstärkaren med en bit tejp så att skivspelaren endast har en jordanslutning till förstärkaren.

I och med att kabellängden ökar så ökar också en eventuell jordslinga som då lättare plockar upp signaler från luften som låter som brum.

Vänligen Näckrosen.

Tackar för tips! Dock så testade jag detta och "brummet" fanns kvar. Lite osäker på hur jag ska fortsätta nu. Får väl gå till HI-FI-butiken och fråga dem.

För att förtydliga; jag har ingen jordkabel på min Rega RP1, dock så har jag en utgång för "GND" på min Denon.

Eftersom jag är nybörjare på detta, så testade jag att sätta en kabel mellan förstärkaren och spelaren och fästa den på metallskruven under spelaren. Ingen skillnad.

Antar väl att jag får flytta förstärkaren till spelaren och dra högtalarsladd istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in