Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 18:15
  #1
Medlem
Xenicides avatar
Anledningen till att jag skapade denna frågan var att jag sökte på google om vänsterhänta kan spela högerhänt gitarr. "can a left handed play right handed guitar?".
Dem flesta "svaren" handlar om vänsterhänta ska spela höger eller vänstergitarr.

Det jag vill veta är om jag som vänsterhänt köper en vänsterhänt gitarr, kan jag då spela nästan lika bra på en höger gitar?

Jag hittade en "fender" som är en sån billig gitarr man hittar i matvaro affärer.

Och sen hittade jag en gitarr som ser ut som en gibson. (Avion Greg Bennet design)

Sen hittade jag en form jag inte vet vad den heter (https://www.blocket.se/kalmar/Vanste....htm?ca=18&w=1)

Problemet är att även om jag är vänsterhänt så är jag upplärd (skolan)
att spela högerhänta instrumment.

Men den ser bra ut och har två double-coils istället tre single coils.


För mig lutar det åt att köpa den vänsterhänta gitarren, men bara om jag kan spela "nästan" lika bra på en högergitarr.
Citera
2017-08-02, 18:51
  #2
Medlem
Det är ytterst få som orkar lära sig både och, vilket gör det lite svårt att jämföra. Man kan absolut lära sig bra även åt fel håll, men jag tvivlar på att det någonsin kommer kännas 100% bra.

En medelväg kan vara att ta en vanlig högerhänt gitarr, men vända på den. Då får du strängarna åt fel håll, men det finns kända musiker som spelar så också. Dick Dale är ett exempel. https://www.youtube.com/watch?v=lRH_70_Foow
Citera
2017-08-02, 18:56
  #3
Medlem
vigiers avatar
Blocketannonsen visar en Gibson SG-kopia och är du vänsterhänt rekommenderar jag absolut en vänsterhänt gitarr. Varför krångla till det liksom?
Citera
2017-08-02, 19:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigier
Blocketannonsen visar en Gibson SG-kopia och är du vänsterhänt rekommenderar jag absolut en vänsterhänt gitarr. Varför krångla till det liksom?
Ett ganska tungt skäl att lära sig spela på högerhänta gitarrer är att de gånger du inte har med dig en egen gura utan ska låna någon annans är det i 99.9% av fallen en högerhänt gitarr.
Citera
2017-08-02, 19:03
  #5
Medlem
Z2361s avatar
Om du redan kan spela åt ett håll så fortsätt med det. Du är troligen värdelös åt andra hållet.

Det bästa du kan göra för att veta är annars att ta dig till en musikaffär och testa. Förövrigt är gitarren på blocket en SG, märket ser ut att vara harley benton och isåfall får du en helt ny för samma pris... Angående de billigaste stratakopiorna så tycker jag man skall akta sig.
Citera
2017-08-02, 21:51
  #6
Medlem
Jag är själv vänsterhänt och jag kör med en högerhänt gitarr, spelat i 3-4 månader nu och går hur bra som helst; skulle inte ens kunna tänka mig en vänsterhänt gitarr.
Citera
2017-08-02, 22:12
  #7
Medlem
praxes avatar
Är man vänsterhänt ska man spela vänsterhänt gitarr. Ett kasst alternativ är att spela högergitarrer upp och ner.

Det går bra i början att spela på en högerhänt, men bra kommer man inte bli. Vill man spela fingerplock och sånt så funkar det inte att plocka med höger hand, man behöver sin bästa hand till det.

Är man vänsterhänt har man kass takt i höger hand också. Rytmen sitter mycket bättre i vänster hand så då blir det bättre att spela vänstergitarr med.

Jag är vänsterhänt och spelar bara vänstergitarrer. Skall jag någonstans där jag känner att det vore viktigt att spela gitarr då tar jag med min egen. Tror ni gravt överskattar hur ofta scenariot uppstår där man helt plötsligt behöver spela någon annans gitarr. 99,999% av tiden spelar man ju på sitt egna instrument.
Citera
2017-08-02, 22:22
  #8
Medlem
Xenicides avatar
Jag hade hoppats på att om jag lärde mig spela en låt på en vänster gitarr, att jag skulle kunna spela samma låt på en höger gitarr.

Jag tvivlar på att jag skulle hitta en gitarr under 2000 i en instrument butik.
Jag hittade samma gitarr men höger för 2200, men med samma värdelösa förstärkare jag redan har. (Jag köpte en billig strata kopia för 1000kr men halsen var sned)

Jag var helt inne på att skaffa en 3 single coil förut, men nu bryr jag mig inte så mycket.
(Fast en double, single, double känns som det ultimata)

Den andra jag skrev om innan så är denna nära samma pris,
https://www.blocket.se/kalmar/Elgita....htm?ca=18&w=1

Och den billigaste var denna: https://www.blocket.se/kalmar/Elgita....htm?ca=18&w=1
Citera
2017-08-02, 23:23
  #9
Medlem
Xenicides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Är man vänsterhänt ska man spela vänsterhänt gitarr. Ett kasst alternativ är att spela högergitarrer upp och ner.

Det går bra i början att spela på en högerhänt, men bra kommer man inte bli. Vill man spela fingerplock och sånt så funkar det inte att plocka med höger hand, man behöver sin bästa hand till det.

Är man vänsterhänt har man kass takt i höger hand också. Rytmen sitter mycket bättre i vänster hand så då blir det bättre att spela vänstergitarr med.

Jag är vänsterhänt och spelar bara vänstergitarrer. Skall jag någonstans där jag känner att det vore viktigt att spela gitarr då tar jag med min egen. Tror ni gravt överskattar hur ofta scenariot uppstår där man helt plötsligt behöver spela någon annans gitarr. 99,999% av tiden spelar man ju på sitt egna instrument.

"Jag är vänsterhänt och spelar bara vänstergitarrer". Så du är en förlorare som inte kan spela gitarr? Och du tar med dig egen gitarr?
Jag är också vänsterhänt men jag vil lära mig ALLA instrument, och ja det innebär höger eller vänster.
Citera
2017-08-03, 08:19
  #10
Medlem
Jag är vänsterhänt och spelar på vänster gitarrer. Kan inte tänka mig att byta. Nackdelen är att urvalet är mindre och vänstermodeller brukar också vara lite dyrare.

Man ser ibland folk som vänder på strängarna, kolla gamla bilder på Hendrix och en modernare variant är Eric Gales. Jag tror dock inte att det bara är att vända rätt av. Stallet är väl inte helt symmetriskt och intoneringen måste ju fixas till så klart. Det blir också konstigt att komma åt gitarrens mickswitch och volymkotroller. Svajen blir ju fel också..

Jag skulle aldrig köpa en högergitarr som vänsterhänt. Har man redan en gitarr och vill börja lira kanske det kan vara okej att vända på strängarna och prova lite.
Citera
2017-08-03, 11:52
  #11
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenicide
"Jag är vänsterhänt och spelar bara vänstergitarrer". Så du är en förlorare som inte kan spela gitarr? Och du tar med dig egen gitarr?
Jag är också vänsterhänt men jag vil lära mig ALLA instrument, och ja det innebär höger eller vänster.

Förlorare kan du vara själv, knäppstyre. Detta var bland det sjukaste inlägg jag läst. Jag tar med mig min gitarr om jag vill spela. Hur svårt kan det vara
Citera
2017-08-03, 11:59
  #12
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Förlorare kan du vara själv, knäppstyre. Detta var bland det sjukaste inlägg jag läst. Jag tar med mig min gitarr om jag vill spela. Hur svårt kan det vara

Precis. Va fan ska du spela på någon annans gitarr för? Ska du repa, spela med folk eller köra själv så kör du för fan på din egna jävla gitarr.

Eller är du tönten som envisas att spela på alla andras gitarrer på fester utan att du kan spela gitarren själv?

Skaffa dig själv en vänsterhänt gitarr ifall du är vänsterhänt. Allt annat kommer bara bli fel och du kommer aldrig bli duktig på att spela ifall du kör högerhänt när du är vänsterhänt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback