• 1
  • 2
2017-08-02, 14:37
Medlem
Har ett månadssparande på Avanza Zero (aktie- och fondkonto) som har pågått under några år, idag finns det knappa 80 kkr där.
Börjat så smått intressera mig för det ekonomiska och tänkte försöka bli något bättre på att förvalta mina pengar.
Men nu har jag fått ett par frågor på huvudet:
* Ska jag sälja av mitt innehav på Aktie- och fondkontot och flytta över det till ISK?
* Sluta månadsspara på Aktie- och fondkontot, behålla innehavet, och lägga de månadspengarna på fonder/aktier i ISK?
* Eller finns det någon annan vettig lösning?

Tack på förhand!
Citera
2017-08-02, 15:33
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiom
Har ett månadssparande på Avanza Zero (aktie- och fondkonto) som har pågått under några år, idag finns det knappa 80 kkr där.
Börjat så smått intressera mig för det ekonomiska och tänkte försöka bli något bättre på att förvalta mina pengar.
Men nu har jag fått ett par frågor på huvudet:
* Ska jag sälja av mitt innehav på Aktie- och fondkontot och flytta över det till ISK?
* Sluta månadsspara på Aktie- och fondkontot, behålla innehavet, och lägga de månadspengarna på fonder/aktier i ISK?
* Eller finns det någon annan vettig lösning?

Tack på förhand!

Det fetade alternativet är bäst tycker jag, givet att du vill behålla aktierna du har på ditt aktiekonto och att de har gått upp. Det är onödigt att sälja av dem och betala skatt om du ändå vill behålla aktierna. I så fall är det bättre att flytta över pengarna den dagen du ändå vill sälja de aktierna.

ISK är ju ingen höjdare i tider med börsnedgång, men räknar man med börsnedgång är man å andra sidan likvid..
Citera
2017-08-03, 10:08
Medlem
Abolishs avatar
Jag skulle ryckt plåstret direkt om jag vore du, ju längre du väntar desto högre blir skatten om man utgår från att aktier rör sig uppåt på lång sikt.

Enda anledning jag ser att du inte skulle sälja nu är om du är student och riskerar att tappa CSN eller om det tar dig över gränsen för högre skatt (och att du kommer gå ner i lön inom en snar framtid).
Citera
2017-08-03, 13:04
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
eller om det tar dig över gränsen för högre skatt (och att du kommer gå ner i lön inom en snar framtid).

Nu tror jag att du gör det onödigt svårt. Inkomst av tjänst är en sak.
Inkomst av kapital är en annan sak.

Skulle TS realisera en vinst på aktier/fonder så innebär det en reavinstbeskattning om 30%.

Det är ointressant vad man får ut i inkomstslaget tjänst.
Citera
2017-08-03, 13:15
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Nu tror jag att du gör det onödigt svårt. Inkomst av tjänst är en sak.
Inkomst av kapital är en annan sak.

Skulle TS realisera en vinst på aktier/fonder så innebär det en reavinstbeskattning om 30%.

Det är ointressant vad man får ut i inkomstslaget tjänst.

Då måste jag ha missuppfattat, men visst är det väl så att CSN kan göra en återbetalningsskyldig om man säljer aktier/fonder från ett VP-konto om man når över CSNs gräns?
Citera
2017-08-03, 13:32
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Då måste jag ha missuppfattat, men visst är det väl så att CSN kan göra en återbetalningsskyldig om man säljer aktier/fonder från ett VP-konto om man når över CSNs gräns?

Vet inte exakt hur det fungerar med CSN, men absolut kan intäkt av fond- och aktieförsäljning påverka möjligheten att få ut CSN.

Vet ej hur det är med återbetalningsskyldigheten dock.
Hittade det här på CSNs hemsida;
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...inkomst-1.2567

Edit; enligt länken:
"Vad händer om du tjänat för mycket?
Om du har haft högre inkomster än fribeloppet och det du tidigare skrivit i ansökan, kommer du att få betala tillbaka den del av studiemedlen som betalats ut för mycket. Det kallas återkrav."
Citera
2017-08-03, 13:53
Medlem
Tackar för feedbacken!

Kommer inte ha några problem med CSN, var länge sedan det var aktuellt
Inser när jag börjar titta igenom det ekonomiska att jag har "gamla" aktier som gått back 10 kkr, kanske det är läge att sälja dem för att kvitta vinsten från Avanza och sen flytta in pengarna på ett ISK.
Citera
2017-08-03, 14:02
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Vet inte exakt hur det fungerar med CSN, men absolut kan intäkt av fond- och aktieförsäljning påverka möjligheten att få ut CSN.

Vet ej hur det är med återbetalningsskyldigheten dock.
Hittade det här på CSNs hemsida;
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...inkomst-1.2567

Edit; enligt länken:
"Vad händer om du tjänat för mycket?
Om du har haft högre inkomster än fribeloppet och det du tidigare skrivit i ansökan, kommer du att få betala tillbaka den del av studiemedlen som betalats ut för mycket. Det kallas återkrav."

Tack, du har rätt. Jag fick dock fram att IPS samt tjänstepension räknas som lön, så i de fall får man vara lite uppmärksam.

Citat:
Tackar för feedbacken!

Kommer inte ha några problem med CSN, var länge sedan det var aktuellt
Inser när jag börjar titta igenom det ekonomiska att jag har "gamla" aktier som gått back 10 kkr, kanske det är läge att sälja dem för att kvitta vinsten från Avanza och sen flytta in pengarna på ett ISK.

Låter som en alldeles ypperlig idé!
Citera
2017-08-04, 09:35
Medlem
Sen är ju den stora frågan om man ska påbörja nytt sparande i fonder och aktier just nu, med tanke på hur högt värderat börsen är just nu.
Fast det kanske bara är att gå in med ett månadssparande som får puttra en 10-20 år
Citera
2017-08-04, 11:25
Medlem
PaulPaljetts avatar
Jag gjorde det för inte så länge sedan. Jag ryckte plåstret helt. Dvs sålde allt på aktiekontot och köpte samma/annat för pengarna på ISK.
Citera
2017-08-04, 13:46
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Sen är ju den stora frågan om man ska påbörja nytt sparande i fonder och aktier just nu, med tanke på hur högt värderat börsen är just nu.
Fast det kanske bara är att gå in med ett månadssparande som får puttra en 10-20 år

På sikt förväntas aktier ge en bra avkastning. Och är din tidshorisont på 10-20 år så bör du kunna investera pengarna och "sitta lugnt" i båten om börsen skulle gå nedåt inom ett antal år. Behöver du använda pengarna i närtid så kanske det är fel läge att placera sina pengar.

Det är dock upp till den gemene mannen att själv ta beslutet.

Känner man sig osäker så kan man alltid bygga sin portfölj med värdepapper och räntebärande papper, så får man en något begränsad avkastningsmöjlighet. Men också en något begränsad risk.
Citera
2017-08-04, 14:46
Medlem
Citat:
På sikt förväntas aktier ge en bra avkastning. Och är din tidshorisont på 10-20 år så bör du kunna investera pengarna och "sitta lugnt" i båten om börsen skulle gå nedåt inom ett antal år. Behöver du använda pengarna i närtid så kanske det är fel läge att placera sina pengar.

Det är dock upp till den gemene mannen att själv ta beslutet.

Känner man sig osäker så kan man alltid bygga sin portfölj med värdepapper och räntebärande papper, så får man en något begränsad avkastningsmöjlighet. Men också en något begränsad risk.

Känner dock att jag inte har tillräckligt kunskaper än för att kunna göra några bra investeringar i enskilda aktier än (får öva mer). Bollar med tanken att bygga ett fungerande månadssparande med en bra och bred fondportfölj som får bli grunden. När det funkar kanske aktier kommer på tal igen.
Tanken är iaf att pengarna inte ska röras till annat bara få växa till sig under åren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in