• 1
  • 2
2017-08-02, 07:20
Medlem
Jag och min man har sålt bostäder med vinst, en för fem år sedan och en nyligen. Vi har pengar att betala reavinstskatten med för båda, det handlar om ca 1,5 miljoner i vinst efter avdrag totalt. Men vi blir inte kloka på det hela.

Vinsten från första försäljningen är ca 400 tusen och är uppskjuten och kostar oss småslantar per år i skatt. Som vi har förstått det kan vi ompröva deklarationer och betala den på ett tidigare år så att säga. Vi har även förstått att vinsten räknas som inkomst om vi återför den, vilket betyder att vi kommer betala högre skatt? Vi ligger båda på gränsen för statlig inkomstskatt (kommer under den med avdrag för resor till arbete, vab etc). Så vi är rädda för att en återföring av 200' var gör att vi får skatta brutalt, eller fungerar det inte så?

Och om vi bestämmer oss för att betala hela den nya reavinstskatten, när ska betalningen ske nästa år? Vi behöver ju placera pengarna tills dess på t.ex. ett sparkonto som är låst för högre ränta.

Tacksam för input.
Citera
2017-08-02, 07:56
Medlem
RostigHinks avatar
Reavinstskatten ligger under inkomstslaget kapital så det påverkar inte skatten i inkomstslaget tjänst. Troligen kan omprövning av årets deklaration fungera och då får ni i samband med det ompröva 2012 års deklaration. Ni får tillbaka c:a 0,5% av uppskovsbeloppet per år men får betala kostnadsräntan på den skatt som då skulle betalats 2013. I år är kostnadsräntan 1,25% och är inte avdragsgill så ni får räkna ut om det lönar sig. Jag tror att det är kostnadsräntan för varje år som ska räknas. Beviljas omprövningen så kommer skatteverket att sätta en sista betalningsdag, normalt 30 dagar från beslut och inte i februari året efter.

Den andra reavinstskatten ska vara betald 12 februari nästa år om ditt skattekonto saknar mer än 30000 när reavinstskatten räknats ut.

Länk till Skatteverket om omprövning

Tabell kostnadsränta tidigare år, kolumn "Låg kostnadsränta"

Så som jag tolkar det hela, jag är inte en skatteexpert.
Citera
2017-08-02, 07:59
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Jag och min man har sålt bostäder med vinst, en för fem år sedan och en nyligen. Vi har pengar att betala reavinstskatten med för båda, det handlar om ca 1,5 miljoner i vinst efter avdrag totalt. Men vi blir inte kloka på det hela.

Vinsten från första försäljningen är ca 400 tusen och är uppskjuten och kostar oss småslantar per år i skatt. Som vi har förstått det kan vi ompröva deklarationer och betala den på ett tidigare år så att säga. Vi har även förstått att vinsten räknas som inkomst om vi återför den, vilket betyder att vi kommer betala högre skatt? Vi ligger båda på gränsen för statlig inkomstskatt (kommer under den med avdrag för resor till arbete, vab etc). Så vi är rädda för att en återföring av 200' var gör att vi får skatta brutalt, eller fungerar det inte så?

Du skall betala in 22 skatt på schablonbeloppet.

Citat från skv.
Citat:
Tänk också på att det återförda uppskovsbeloppet räknas som en inkomst som du har haft under året innan du deklarerar. Det innebär att du kan vara tvungen att göra en skatteinbetalning för att undvika kostnadsränta på ditt skattekonto. Schablonintäkten, 1,67 procent av uppskovsbeloppet, påverkas inte det år då du deklarerar återföringen, utan beräknas på det uppskovsbelopp som du hade innan den frivilliga återföringen. Detta beror på att schablonintäkten beräknas på det uppskovsbelopp som du har kvar vid ingången av inkomståret. Skatten på schablonintäkten är 30 procent.

Som jag tolkar detta är att du även får betala skatt för Schablonintäkten, som är 1,67 procent av uppskovsbeloppet, även det år då du deklarerar och betalar in uppskovsbeloppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
när ska betalningen ske nästa år?

Februari
Senast redigerad av Xer0 2017-08-02 kl. 08:04.
Citera
2017-08-02, 09:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Reavinstskatten ligger under inkomstslaget kapital så det påverkar inte skatten i inkomstslaget tjänst. Troligen kan omprövning av årets deklaration fungera och då får ni i samband med det ompröva 2012 års deklaration. Ni får tillbaka c:a 0,5% av uppskovsbeloppet per år men får betala kostnadsräntan på den skatt som då skulle betalats 2013. I år är kostnadsräntan 1,25% och är inte avdragsgill så ni får räkna ut om det lönar sig. Jag tror att det är kostnadsräntan för varje år som ska räknas. Beviljas omprövningen så kommer skatteverket att sätta en sista betalningsdag, normalt 30 dagar från beslut och inte i februari året efter.

Den andra reavinstskatten ska vara betald 12 februari nästa år om ditt skattekonto saknar mer än 30000 när reavinstskatten räknats ut.

Länk till Skatteverket om omprövning

Tabell kostnadsränta tidigare år, kolumn "Låg kostnadsränta"

Så som jag tolkar det hela, jag är inte en skatteexpert.
För att komplettera mig själv så är alltså skatten man betalar 22% av det återförda uppskovsbeloppet.
Citera
2017-08-02, 10:54
Medlem
Är det någon som känner till hur reavinstskatten beräknas när man inte
känner till lägenhetens inköpspris utan bara känner till lägenhetens försäljningspris?
Citera
2017-08-02, 11:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Är det någon som känner till hur reavinstskatten beräknas när man inte
känner till lägenhetens inköpspris utan bara känner till lägenhetens försäljningspris?

Jag antar att lägenheten är köpt för många herrans år sedan om ni inte vet vad den köptes för?

Citat:
Om du har anskaffat bostadsrätten före 1974 finns möjlighet att beräkna bostadsrättens inköpspris schablonmässigt. Inköpspriset kan då beräknas till 150 procent av bostadsrättens andel av bostadsrättsföreningens behållna förmögenhet den 1 januari 1974. Om du använder detta värde som inköpspris så kan du inte göra avdrag för några förbättringskostnader före denna tidpunkt.

https://www.skatteverket.se/privat/f...800033855.html
Citera
2017-09-25, 14:38
Medlem
Rubriken var väldigt allmän så jag lånar denna tråden för lite tankesmedja

För snart 5 år sedan köpte jag ett sommarhus i skärgården, som stigit i värde med 100% (Ja, på riktigt).
Jag har för avsikt att om ett par år (5 till kanske) köpa något mycket trevligare men också dyrare hus.

Om jag skulle sälja huset idag har jag räknat ut att skatten blir runt 400 000. Om jag skulle sälja idag får jag också dra av ca 200 000 för förbättringar, så 200 000 kvar i skatt. Jag utgår från att priserna kommer fortsätta uppåt även om det inte är något man kan veta, så skatten lär bli ännu mer i framtiden.

Är det värt att flytta till något likvärdigt nu bara för att placera om pengarna och nolla skatten, och därmed åka på en mindre smäll i framtiden? Alltså flytta över pengarna till en fastighet med samma värde.
Om man tar hänsyn även till omkostnader som mäklararvode osv. Tror ni jag har något att vinna på en sådan affär eller är det bara överanalysering?
Citera
2017-09-25, 16:54
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valkopipurri
Är det värt att flytta till något likvärdigt nu bara för att placera om pengarna och nolla skatten, och därmed åka på en mindre smäll i framtiden? Alltså flytta över pengarna till en fastighet med samma värde.
Om man tar hänsyn även till omkostnader som mäklararvode osv. Tror ni jag har något att vinna på en sådan affär eller är det bara överanalysering?

Beror väl på om det nya objektet har större potential att öka i värde än vad din stuga har, men som även överstiger de extra mäklararvodena som uppstår. Annars är det bara mäklaren som tjänar något på det.
Citera
2017-09-25, 17:33
Medlem
Citat:
Rubriken var väldigt allmän så jag lånar denna tråden för lite tankesmedja

För snart 5 år sedan köpte jag ett sommarhus i skärgården, som stigit i värde med 100% (Ja, på riktigt).
Jag har för avsikt att om ett par år (5 till kanske) köpa något mycket trevligare men också dyrare hus.

Om jag skulle sälja huset idag har jag räknat ut att skatten blir runt 400 000. Om jag skulle sälja idag får jag också dra av ca 200 000 för förbättringar, så 200 000 kvar i skatt. Jag utgår från att priserna kommer fortsätta uppåt även om det inte är något man kan veta, så skatten lär bli ännu mer i framtiden.

Det sålda huset måste ha varit din bostad en viss tid innan försäljning för att du ska få uppskov med vinstskatt.
Citera
2017-09-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det sålda huset måste ha varit din bostad en viss tid innan försäljning för att du ska få uppskov med vinstskatt.
Och om du drar av 200 tkr så minskar skatten med 44 tkr, inte 200 tkr.
Citera
2017-09-26, 13:23
Medlem
Ska inte begära uppskov, tänker betala skatten direkt. Hur räknar man ut hur mycket man får dra av för förbättringar?
Citera
2017-09-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ska inte begära uppskov, tänker betala skatten direkt. Hur räknar man ut hur mycket man får dra av för förbättringar?

Du drar av på vinsten (dvs vinsten blir 200000kr lägre), inte skatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in