Varje gång jag varit i Prag t ex så bor jag alltid på hostel. Oftast väljer jag fyra-bädds-rum men det fungerar också med sex bäddar. Perfekt sätt att träffa lite andra människor och ofta hänger man med några av dessa minst en kväll iaf!
Priset är ju klart en fördel - men oavsett skulle jag aldrig vilja bo i ett singelrum. Sjukt tråkigt om man sticker iväg på en resa ju! Och du får även bra kontakt med andra på ditt hostel om du bara vill men de i samma rum blir man lite extra bundis med alltid.
Kan ju hända att någon snarkar men jag har inte upplevt det som något problem precis - är det någon som snarkar är det nog jag om man varit ute och druckit öl och liknande. Men de som vill sova extra skönt använder öronproppar.
Sovsal har jag dock inte testat på men tror jag någon enstaka gång bott i åtta-bädds-rum. Minns inte riktigt. Rekommenderar att bo med andra helt klart och de flesta hostel har varit helt perfekta utifrån det jag söker iaf! Men det gäller ju att göra research först och inte bara ta något. Jag kan lägga timmar på att läsa recensioner och allt! Avstånd och pris och betyg är ju det som avgör till sist! Beroende på tid så tar jag gärna två olika hostel också på samma resa