• 1
  • 2
2017-08-01, 23:46
Medlem
Hur kan ni bo på vandrarhem tillsammans med många andra?

Det finns vissa vandrarhem där man har 1 säng bland 4-10 andra i rummet... Ni känner inte dem, så hur sover ni i ett vandrarhem? Man vet aldrig vad som kan hända, kanske någon snarkar osv?
Citera
2017-08-01, 23:53
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Det är väl ofta priset som avgör samt att det kan vara trevligt ibland att snacka lite med någon, illafall är det så personligen, på billiga hostels/vandrarhem, utomlands då ska tilläggas. Det är dessutom nästan alltid någon som snarkar om det är i t.ex. ett 16-bäddsrum, men ofta delar dom ut öronproppar när man checkar in på en del hostels/vandrarhem. Skulle dock aldrig ta in på hostel/vandrarhem i Sverige, då de dels inte är billiga här och dels ofta tenderar att vara regelrätta flyktingmottagningar.
Citera
2017-08-02, 00:05
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Hur kan ni bo på vandrarhem tillsammans med många andra?

Det finns vissa vandrarhem där man har 1 säng bland 4-10 andra i rummet... Ni känner inte dem, så hur sover ni i ett vandrarhem? Man vet aldrig vad som kan hända, kanske någon snarkar osv?

Exakt du kan inte veta om någon snarkar, medtag öronproppar. Min erfarenhet av att sova på vandrarhem i sovsal har varit positiv. Jag gick och lade mig tidigare än dom andra, kanske vid 22:30. Dom som lade sig senare vid 24:00 och även vid 02:00 gjorde sitt bästa för att vara tysta. Jag gick sedan upp vid kanske 08:00 eller 09:00. Det var så många hade redan gått vid det laget, så jag var kvar relativt själv och tog på mig kläderna och gick och åt frukost.

En sak jag kommer ihåg var en australiensare eller amerikan som på morgonen sömnig upprepade orden: fuck, fuck, fuck fuck, när han kom på han vaknade och samtidigt insåg det var morgon.
Citera
2017-08-02, 00:14
Medlem
Du vet att du kan boka ett rum på vandrarhem? Du måste inte välja bädd i sovsal...
Citera
2017-08-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du vet att du kan boka ett rum på vandrarhem? Du måste inte välja bädd i sovsal...
Vilka andra alternativ finns det om man ska till Norge? Man kan inte söka jobb från Sverige pga de vill ha intervju först i Norge och inte ens där är det säkert ifall man får jobbet.

Bättre att vara på plats först.
Citera
2017-08-02, 00:24
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Vilka andra alternativ finns det om man ska till Norge? Man kan inte söka jobb från Sverige pga de vill ha intervju först i Norge och inte ens där är det säkert ifall man får jobbet.

Bättre att vara på plats först.
Tänk på att många vandrarhem har en maxgräns för hur många nätter du får boka. Fem dygn är ganska vanligt.
Citera
2017-08-02, 00:50
Medlem
10/10 fall är det priset som avgör. sen så kan dom som är utåtriktade och social som dessutom reser ensamma tycka det är trevligt att lära känna nya människor.
det är inget för mig. verkar vara tusen gånger snuskigare än hotell. tror ej det passar alla, beror på vem man är helt enkelt.
kör på airbnb /hyr rum elr lägenhet
Citera
2017-08-02, 01:20
Medlem
Varje gång jag varit i Prag t ex så bor jag alltid på hostel. Oftast väljer jag fyra-bädds-rum men det fungerar också med sex bäddar. Perfekt sätt att träffa lite andra människor och ofta hänger man med några av dessa minst en kväll iaf!

Priset är ju klart en fördel - men oavsett skulle jag aldrig vilja bo i ett singelrum. Sjukt tråkigt om man sticker iväg på en resa ju! Och du får även bra kontakt med andra på ditt hostel om du bara vill men de i samma rum blir man lite extra bundis med alltid.

Kan ju hända att någon snarkar men jag har inte upplevt det som något problem precis - är det någon som snarkar är det nog jag om man varit ute och druckit öl och liknande. Men de som vill sova extra skönt använder öronproppar.

Sovsal har jag dock inte testat på men tror jag någon enstaka gång bott i åtta-bädds-rum. Minns inte riktigt. Rekommenderar att bo med andra helt klart och de flesta hostel har varit helt perfekta utifrån det jag söker iaf! Men det gäller ju att göra research först och inte bara ta något. Jag kan lägga timmar på att läsa recensioner och allt! Avstånd och pris och betyg är ju det som avgör till sist! Beroende på tid så tar jag gärna två olika hostel också på samma resa
Citera
2017-08-02, 01:58
Medlem
Det märks att folk inte gör lumpen längre. Där var det trevligt på torsdagar. Om någon snarkar, fiser eller annat så spelar det ju ingen roll om man känner den eller ej. Man kan stoppa proppar i öronen ivf. Har delat en trång båthytt med tre andra där alla var okända för varandra. Så länge vi sov var det inga problem men på morgonen var det trångt, men det hade det varit med vänner också. Allt handlar om pengar och ibland har man inte råd med eget boende!
Citera
2017-08-02, 02:05
Medlem
Leviathan99s avatar
Jag hade inget emot att bo på sunkiga hostels och vandrarhem när man var runt 20, men idag runt 15 år senare skulle jag inte göra det... antar att man blir bekväm (och tråkig) med åren.
Citera
2017-08-02, 03:09
Medlem
75190255508s avatar
Jag har på senare tid gjort en hel del research angående vandrarhem (poängen var att jag skulle starta upp ett med en vän, men planerna gick i kras), och visst är det ofta priset som lockar, men också den sociala biten. På många ställen är det vanligt att man inte bara sover tillsammans utan även äter, dricker och umgås. Backpackers (parasiter) är väldigt vanliga men också unga par.

Sedan brukar de också ha privata rum för de som inte kan sova med främlingar, eller behöver egentid.

Finner du inget av det attraktivt så har du nog inget annat val än hotell.
Citera
2017-08-02, 03:23
Medlem
Leviathan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Jag har på senare tid gjort en hel del research angående vandrarhem (poängen var att jag skulle starta upp ett med en vän, men planerna gick i kras), och visst är det ofta priset som lockar, men också den sociala biten. På många ställen är det vanligt att man inte bara sover tillsammans utan även äter, dricker och umgås. Backpackers (parasiter) är väldigt vanliga men också unga par.

Sedan brukar de också ha privata rum för de som inte kan sova med främlingar, eller behöver egentid.

Finner du inget av det attraktivt så har du nog inget annat val än hotell.

Det skulle ju kunna bli en ganska lukrativ business nu i flyktingvågens spår när Migrationsverket upphört med outsourcingen från privata aktörer.
Tyvärr är väl många av dessa fastigheter saftigt nedgångna o slitna nu efter att asylbedragarna har camperat i dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in