• 1
  • 2
2006-01-08, 05:30
Medlem
Realizes avatar
Jag skulle behöva tips och hjälp på ämnet KPML(r) - nuvarande KP - och deras syn på homosexualitet genom tiderna. Kanske speciellt från soc.nu's äldre debattörer. Vad vi vet är ju att man idag har relationer med länder där homosexualitet inte står speciellt högt i kurs, och att flera r-are och RKU-are inte direkt är de största hejaklacksledarna för gayrörelsen. Homosexualitet illegaliserades ju också under Stalin.

Men jag letar efter mer fakta. Till exempel:

*Det ska finnas en broschyr från 70-talet där KPML(r) försöker gå till angrepp mot homosexualitet genom Lenin-citat om moral, bl.a. Någon som vet nåt?

*Vad finns det för substans bakom det ofta upprepade påståendet att Frank Baude, KPML(r):s tidigare ordförande, ska ha sagt att homosexualitet är en "småborgerlig perversion"?

*Vet någon mer om påståendet att KPML(r)-avdelningar (eventuellt i Göteborg) på 80-talet ska ha använt affischer med texten "Rösta inte på bögpartiet" eller liknande om VPK?

All info om ämnet mottages tacksamt. Tack på förhand.
Citera
2006-01-08, 12:15
Medlem
Ankdammsmans avatar
Vet inte hur seriöst ditt inlägg är, men jag kan inte låta bli att bjuda på det klassiska citatet där Frank Baude kallar en meningsmotsåndare för "en gruppsexman från Malmfältens hippiekretsar, vars enda princip är principlösheten".

För övrigt så hoppas jag att detta patetiska kommunistparti en gång för alla förpassas till den svenska debattens skräphög istället för att fortsätta bjudas in till bibliotek och TV-soffor, men det är väl en diskussion som egentligen hör hemma i politikforumet.
Citera
2006-01-08, 15:46
Medlem
Sillberts avatar
P3 Homo hade en genomgång av gayrörelsens historia i Sverige. Någon gång på 70-talet hade det gjorts en undersökning av de politiska partiernas inställning till homosexualitet. Frank Baude svarade något enormt roligt i stil med "Riktiga arbetare knullar inte varandra i röven!". Jag minns att jag skrattade så att jag höll på att köra av vägen är jag hörde detta...
Citera
2006-01-08, 16:13
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realize
*Vet någon mer om påståendet att KPML(r)-avdelningar (eventuellt i Göteborg) på 80-talet ska ha använt affischer med texten "Rösta inte på bögpartiet" eller liknande om VPK?

All info om ämnet mottages tacksamt. Tack på förhand.

En debatt inom partiet på 80-talet hade sin upprinnelse i att en av deledande (r)arna i Göterborgs barn visade sig vara en anhänagere av homofileriet, denna lömska uppfinning av den njutningslystna medeklassen. Citat av Lenin, Marx och andra profeter användes ungefär som Åke Green och KG Hammar använder bibelcitat i samma fråga.
Citera
2006-01-08, 20:27
Medlem
Broder Tucks avatar
Hör med RFSL i Göteborg, där lär det ju finnas lite äldre folk som har en del skoj att berätta. Det mesta är ju av anekdotnatur i alla fall. Säkert hittar du ett och annat i gamla nummer av Proletären också.
Citera
2006-01-08, 20:38
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broder Tuck
Hör med RFSL i Göteborg, där lär det ju finnas lite äldre folk som har en del skoj att berätta. Det mesta är ju av anekdotnatur i alla fall. Säkert hittar du ett och annat i gamla nummer av Proletären också.

När han ändå har RFSL på tråden, så kan han passa på att fråga om barnporrsannonserna som dom hade i sin tidning Revolt hade på 70-talet..
Citera
2006-01-09, 06:57
Medlem
Realizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
P3 Homo hade en genomgång av gayrörelsens historia i Sverige. Någon gång på 70-talet hade det gjorts en undersökning av de politiska partiernas inställning till homosexualitet. Frank Baude svarade något enormt roligt i stil med "Riktiga arbetare knullar inte varandra i röven!". Jag minns att jag skrattade så att jag höll på att köra av vägen är jag hörde detta...
Kunde inte hitta det reportaget. Finns det digitaliserat?
Citera
2006-01-11, 18:00
Medlem
Jag har ett exemplar av r:arnas gamla studentförbunds tidning, där en kårdebatt refereraras. VPK:arna på kåren ville donera pengar till RFSL, medan R:arna hellre ville ge dem till FNL. Riktigt lustig debatt faktiskt.
Har digitaliserat den på datorn hemma och bifogar den när jag kommer hem.
Citera
2006-01-11, 23:53
Medlem
jokers avatar
Läs Frank Baudes memoarer, han tar upp den här grejen där.

Två påstådda Baudecitat som jag lagt på minnet, minns altså inte vartifrån jag fått dem:

"VPK, ett parti för bögar och vegetarianer"

"En arbetare som knullar en annan arbetare i röven, det är väl ändå ingen riktig arbetare"
Citera
2006-01-12, 01:43
Medlem
jag har iofs för mej att citatet lyder "Vänsterpartiet är för bögar och allergiker".

KPML(r) var riktiga stolpskott. Numera verkar dom rätt reko, förutom deras onanerande över centralism och sovjet.
Citera
2006-01-12, 18:07
Medlem
Allright: Här är iallafall artikeln ur klassolidaritet. SKS(ml):s gamla organ.

Citat:
För Sveda och Verk
VPK och Clarte Mot Pengar Till FNL!

Återigen har VPK och Clarte redovisat vad deras s k solidaritet innebär. Vid senaste kårfullmäktigemötet vid Umeå studentkår
motionerade VPK om 500 kr i bidrag till RFSL (Riksföreningen för sexuellt likaberättigande) för "sveda och verk" på grund av KFML(r):s
analys av de homosexuella!
Denna löjeväckande motion föranledde SKS(ml):s fraktion att som motförslag ställa vårt ständiga krav om materiellt stöd till FNL.
Denna gång i form av 5000 kr inför 20 december, då mötet hölls den 18 december. Detta agerande skapade förvirring i motståndarlägret,
men förslagen ställdes mot varandra genom fraktionens agerande.
En första röstning medelst acklamation genomfördes där VPK, clarte, sossarna samt RMF:s representant klart och tydligt ställde sig
på RFSL:s sida. Endast SKS(ml) stödde FNL.
För att klart dokumentera detta faktum krävde vi votering medelst namnupprop samt att resultatet skulle protokollföras.
Då blev det kaos i salen. De fega småborgarna ville självfallet inte att deras agerande skulle dokumenteras och började gapa och skrika.
Trotskisten, den mest förvirrade och uppbragte, menade att detta var typiskt KFML(r)-agerande och att vårt syfte var att avslöja dem!
Motståndarsidan konsolidiserade sig och rev upp propositionsordningen. Nu ställdes de enskilda förslagen mot avslag.
VPK:s behandlades först och hela församlingen förutom SKS(ml) stödde RFSL. När så vår motion om 5000 kr till FNL kom upp röstade VPK
och Clarte emot den. Ett stöd från dessa s k kommunister hade faktiskt betytt att det kämpande vietnamesiska folket hade erhållit 5000 kr.
Om det nu är så att någon VPK- och SKP-sympatisör som tror att detta är ett enstaka misstag från någon enskild medlemm i dessa organisationer
så bedrar dom sig. Ty i VPK:s fullmäktigefraktion ingår bl a en av deras två representanter i kommunfullmäktige, Gunilla Jönsson samt andra lenande
VPK:are i Umeå såsom Sven Jönsson och Henrik Kjellman. VPK:s fraktion kan alltså inte bli starkare. Detsamma gäller Clartefraktionen där hela
ledargarnityret sitter.
SKS(ml):s kårfullmäktigefraktion, Umeå

Citera
2006-01-13, 04:35
Medlem
På artikeln låter det mer som ett antingen/eller läge just då.

Vi har X-pengar. Vilka ska få dom?
Jag hade också gett cash till FNL i det läget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in