2017-08-01, 14:42
Medlem
Hej,
använder Avanza för mitt privata pensionssparande där jag månadssparar i deras framtidsportfölj.
Har sedan tidigare lite andra sparformer via olika arbetsgivare.

"AMF Avtalspension SAF-LO Traditionell försäkring" tillhör den jag kan flytta till Avanza, som vad jag förstått själv kan placera. Jag hade tänkt mig spridning i olika indexfonder eller dylikt. Har cirka 30 år kvar till pensionsåldern.

Synpunkter på detta?
Citera
2017-08-01, 15:03
Citat:
Ursprungligen postat av spektrakel
Hej,
använder Avanza för mitt privata pensionssparande där jag månadssparar i deras framtidsportfölj.
Har sedan tidigare lite andra sparformer via olika arbetsgivare.

"AMF Avtalspension SAF-LO Traditionell försäkring" tillhör den jag kan flytta till Avanza, som vad jag förstått själv kan placera. Jag hade tänkt mig spridning i olika indexfonder eller dylikt. Har cirka 30 år kvar till pensionsåldern.

Synpunkter på detta?
flyttade själv om mina till ränte fonder . hoppar in om nått år när skutan börja vända
Citera
2017-08-01, 15:24
Medlem
Hade själv min tjänstepension hos Avanza sålänge det var möjligt och hade jag kunnat hade jag valt dom utan att tveka.

Avanza erbjuder helt klart flest fonder om man jämför med andra. Swedbank t.ex favoritiserar helt klart sina egna fonder liksom Folksam som erbjuder knappt 20fonder att välja mellan.
Citera
2017-08-02, 08:44
Medlem
Abolishs avatar
Jag trodde inte att kollektivavtalade tjänstepensioner gick att flytta alls, men om du kan flytta din så gör absolut det.

Sedan är det kanske 30 år kvar till att du börjar ta ut din pension, så horisonten är nog snarare 40-50 år vilket betyder att 100 % aktier (eller aktiefonder, typ Avanza Zero) är det självklara valet.
Citera
2017-08-02, 09:19
Medlem
RostigHinks avatar
Det går att flytta dels mellan traditionell och fond, dels till någon av de utförare som Fora upphandlat för SAF-LO. Avanza är inte med där.

Med 30 år kvar skulle jag byta till fondförvaltning.
Citera
2017-08-05, 13:05
Medlem
Jag tycker hela pensionssystemet är rörigt. Har nog papper från ett 10-15tal olika företag som på olika sätt är involverade i min pension.

"AMF Avtalspension SAF-LO Traditionell försäkring" är någon äldre tjänstepension. Har inte lyckats få uppgift om just vilket företag det var som betalade in det. Men det är en statisk summa där nu.

Enligt uppgift från Avanza kan jag flytta den, vilket borde betyda att jag kan sätta de pengarna i Avanza zero istället t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in