Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-07-31, 12:12
Medlem
BlondBimbos avatar
Jag undrar hur säkert det är idag 2017 att låta Firefox spara password? Jag har hört att det under många år varit väldigt tveksamt med säkerheten men rimligen borde säkerheten ha höjts under åren som gått.

Åsikter och kommentarer?
Citera
2017-07-31, 12:18
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Jag undrar hur säkert det är idag 2017 att låta Firefox spara password? Jag har hört att det under många år varit väldigt tveksamt med säkerheten men rimligen borde säkerheten ha höjts under åren som gått.

Åsikter och kommentarer?

Fortfarande tveksamt, kör en separat lösenordshanterare istället, t.ex 1Password eller LastPass
Citera
2017-07-31, 12:34
Medlem
Denoms avatar
Beror på vad du försöker skydda dig mot.
Citera
2017-07-31, 12:41
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Fortfarande tveksamt, kör en separat lösenordshanterare istället, t.ex 1Password eller LastPass
Jag använde ROBOFORM för flera år sedan men så blev det stul en gång när jag uppdaterade från Win XP till Win 7. Inga passwords gick till spillo men jag fick manuellt sitta och kopiera över alla passwords till rena textfiler.
Citera
2017-07-31, 12:45
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Beror på vad du försöker skydda dig mot.
Eftersom jag är den enda som använder datorn så är det ingen risk att någon kommer åt mina passwords den vägen. Inbrott och stöld av själva datorn är ju svårt att förhindra så största risken eller snarare det jag är mest rädd för är att någon "utifrån" kan komma in i min dator och komma åt mina passwords. En internetuppkopplad dator är ju alltid utsatt.
Citera
2017-07-31, 12:50
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Eftersom jag är den enda som använder datorn så är det ingen risk att någon kommer åt mina passwords den vägen. Inbrott och stöld av själva datorn är ju svårt att förhindra så största risken eller snarare det jag är mest rädd för är att någon "utifrån" kan komma in i min dator och komma åt mina passwords. En internetuppkopplad dator är ju alltid utsatt.
Förvara krypterat på telefonen är ett alternativ annars.
Citera
2017-07-31, 13:01
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Förvara krypterat på telefonen är ett alternativ annars.
Jag föredrar faktiskt stationär dator och laptop så mobilen är inget alternativ för mig, tyvärr.
Citera
2017-07-31, 13:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det "ska" vara säkert om du använder ett huvudlösenord.
Citera
2017-07-31, 13:18
Medlem
Citat:
Jag föredrar faktiskt stationär dator och laptop så mobilen är inget alternativ för mig, tyvärr.
Köp gammal begagnad telefon som du använder utan SIM-kort och WiFi och bara som minnesbank. Nackdelen är att du måste manuellt knappa alla lösenord när de skall användas. Men en key logger i datorn kan som mest plocka de lösenord du knappar och kan inte plocka ett master-lösenord som ger access till hela din lösenordslista.

För de ställen som supportar det kan du då även använda Google Authenticate eller liknande för 2-faktor autentisering där telefonen bjuder på nödvändig engångskod - så även om keylogger stjäl lösenordet du knappar in så kan skurk inte återupprepa.
Citera
2017-07-31, 13:57
Medlem
whoracles avatar
KeeFox adds free, secure and easy to use password management features to Firefox which save you time and keep your private data more secure.

http://keefox.org/
Citera
2017-07-31, 14:26
Medlem
Citat:
Vad skulle ha blivit säkrare?

Menar du att dagens användare har mycket bättre koll på vad som körs i deras datorer och telefoner (och varför)?

Hotens antal, kunnande och motivation kan nog iaf ha ökat.
Citera
2017-07-31, 14:43
Medlem
Om du inte riskerar att få intrång direkt i din dator är risken låg. Enda som skulle kunna inträffa är då att Firefox släpps med ett enormt säkerhetshål där man kan få tillgång till krypterade lösenord som sparats. Det skulle vara större problem i världen än dina lösenord.

Däremot som någon skriver ovan, rekommenderas att använda speciella lösningar till detta såsom LastPass.
En av de bästa fördelarna med det är att du kan då komma åt dina lösenord cross-plattform och de är inte enbart längre länkade med din webläsare. Du kanske behöver dem på din mobil osv osv.
Du behöver sen bara 1 master password du memorerar och behöver bara ange det som autentisering när det behövs.
Väldigt säkra lösningar som används flitigt på större IT företag med högt säkerhetstänk. Du behöver alltså inte vara rädd att du som privatperson riskerar något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in