• 1
  • 2
2017-07-30, 15:11
Medlem
Hallo!

Jag har en ny hoj och nyss tagit lappen. Har inga problem med att köra när det är torrt och fint men så fort vägen är våt vågar jag inte längre lita på greppet.
Jag förstår att detta är något jag måste lära mig och lära känna min cykel och att det kommer med erfarenhet men jag tänkte kolla med "grabbarna på forat" innan jag åker ut och käkar asfalt.

Hur mycket försiktigare tar ni det i kurvor när det är vått? Vågar ni lägga ner cykeln eller är det inte att tänka på? Jag kom i kanske 50 mot en rondell och bromsade ganska försiktigt med bakbromsen och hjulet låste. Ska det va så eller är mina däck för gamla och hårda?
Jag inbillar(?) mig att cykeln känns wobblig och ostabil även i den svagaste kurvan om jag lägger cykeln ens lite så så fort det är vått kör jag alltid med stor marginal och bromsar ner i god tid för att sedan åka så upprätt som möjligt i kurvan. Hur kul är det då...

Aja, ni förstå kanske vad jag är ute efter. Kan ni beskriva ert körsätt på torrt kontra vått underlag?

/// M
Citera
2017-07-30, 15:49
Medlem
Jag skulle nog undvika kraftiga bromsningar/gaspådrag i kurvorna annars ska det inte va några större problem. Undvik att köra med gamla däck också de blir mycket sämre i regn med åldern
Citera
2017-07-30, 16:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Greppet är MYCKET sämre vid vått väglag. Så du gör helt rätt i att vara försiktig då!
Citera
2017-07-30, 16:21
Medlem
Jag kör inte motorcykel om det regnar eller när vägarna är blöta. Om det ändå skulle komma en skur när jag är ute och kör så tar jag det försiktigt. Inga snabba inbromsningar, tar det försiktigt i rondeller och kurvor osv.. Ingen överhastighet och lägre hastighet på motorvägar.
Citera
2017-07-30, 18:03
Medlem
gniff754s avatar
Kolla hur gamla däck du har om du har en äldre hoj, det kan göra en hel del. Själv har jag pendlat en del med MC och kört i alla väder. Regn är normalt inget problem, men jag tar det försiktigare i kurvor, speciellt om det är nyasfalterat. De vita markeringarna på vägarna kan bli rätt hala, så undvik gärna pilarna om du behöver bromsa innan en korsning.
Citera
2017-07-30, 21:15
Medlem
supremanics avatar
Är också ganska försiktig när det är blött. Kör så sällan när det är dåligt väder dessutom så man får sällan tillfälle att lära känna hur hojen beter sig då. Det är dock väldigt mycket halare när det är blött så att vara försiktig är inte fel. Rondeller kan även bli jättehala då det kan vara diesel och oljespill i dem som blir värre när det kommer vatten på.
Citera
2017-07-30, 21:33
Medlem
Om man har däck som inte blivit alldeles kassa och gamla, eller köpt ett par som helt enkelt inte presterar i regn, så tycker jag att greppet på asfalt inte blir så otroligt mycket sämre i regn, men det blir en väldig skillnad på vägmarkeringar (som övergångsställen och "filpilar"), svettig asfalt där bindemedlet flutit upp, lera och jord på vägen, dieselspill och kanske värst av allt för att det är så lömskt, på våren när det inte regnat på ett tag och all pollen på vägarna blir som tvål när det väl regnar.

Jag har provat många olika däck genom åren och visst är det stor skillnad på hur de presterar i regn. Över lag är de bättre idag än för 20-30 år sedan, men man kan fortfarande råka ut för däck som fungerar utmärkt när det är torrt och som är kassa i regn. Framför allt när det börjat krypa ner mot nollan och däcken inte blir varma...

Om TS låser backhjulet i regn beror det nog mer på att TS fortfarande har mycket kvar att lära om bromsbalans och använder för mycket bakbroms, än om att däcket skulle vara katastrofalt dåligt, så tillvida det inte är en gammal hoj med puckar till däck. Nya kostar inte skjortan.
Citera
2017-07-30, 21:53
Medlem
jipeesss avatar
minns min uppkörning,
det spöregnade o det var dags för undanmanöverprovet, jag ville vänta ut regnet med kontrollanten tyckte att det bara var att blåsa på som vanligt, "-du måste lita på hojen"

jag fick världens hjulsläpp o slängde hit o dit, var helt säker på att smaka asfalt, men hojen rätade upp sig och kontrollanten skämdes o kom med nån dålig ursäkt,

hursomhelst, jag tar det väldigt lugnt på våta vägar
Citera
2017-07-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machom
Hallo!
Hur mycket försiktigare tar ni det i kurvor när det är vått? Vågar ni lägga ner cykeln eller är det inte att tänka på? Jag kom i kanske 50 mot en rondell och bromsade ganska försiktigt med bakbromsen och hjulet låste. Ska det va så eller är mina däck för gamla och hårda?
Jag inbillar(?) mig att cykeln känns wobblig och ostabil även i den svagaste kurvan om jag lägger cykeln ens lite så så fort det är vått kör jag alltid med stor marginal och bromsar ner i god tid för att sedan åka så upprätt som möjligt i kurvan. Hur kul är det då...

Aja, ni förstå kanske vad jag är ute efter. Kan ni beskriva ert körsätt på torrt kontra vått underlag?

/// M

Alltså allt är relativt, men har man bra däck och det är bra asfalt så är det ju inte så förfärligt dåligt grepp. Att börja köra runt som att man har en "flaggstång" på cykeln är ju inte heller säkert.

Bakbromsen går ju knappt att använda i hastigheter under 50km/h även med bra väggrepp. Väldigt lätt att låsa om man har dålig bromskänsla eller inte kan sin cykel fullt ut.

Vad som är extremt lömskt och livsfarligt vid vått underlag är gjutjärnsbrunnar och färgmarkeringar typ vid övergångsställen. Vet inte hur många gånger jag har fått kast i rondeller som har en blankpolerade brunnjävlar mitt i körfältet, inte lätt att se eller parera undan i tiden när man ligger i kurvan.

Jag tror ju att kör man normalt och utnyttjar däckets största radie så är det lättare att kontrollera hojen. Kör man som att man skjutsar runt på en "flaggstång" så tror jag det är svårare att hantera ett kast i t.ex i en rondell jämfört om man svänger normalt med anpassad hastighet för väglaget (som alltid).
Citera
2017-07-31, 23:46
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=LU-ynRoqDEs
https://www.youtube.com/watch?v=E6vvntP56mw

Självklart är det sämre grepp, men det är inte så katastrofalt dåligt att man inte kan köra mer än 30km/h och inte vågar svänga. Har man någorlunda vettiga däck så gör mönstret sitt jobb och håller vattnet undan, det är som tidigare nämnts allt som inte är vatten som man får se upp för extra mycket. När det precis börjat regna så det är en blandning med olja och allt annat skit som annan trafik lämnat efter sig som flyter runt, vägmarkeringar, brunnar, löv, gräs, hästbajs osv..

Ingen kraftig acceleration, inga kraftiga inbromsningar, bromsa innan kurvorna, håll en högre växel, sitt lite mer upprätt i kurvor.

Känn efter hur din cykel beter sig på underlaget, prova lås bromsarna med flit, prova gasa tills du får släpp. Då slipper det komma som en överraskning sen.

Det är antagligen inbillning för att du är rädd, sitter stel som en pinne och håller för hårt i styret. Ut och gasa lite grusväg, det hjälper att bygga självförtroendet för att köra i regn. Då får du känna på hur mycket din cykel kan "wobbla" utan att det är något problem, det är bara cykeln som hela tiden försöker räta upp sig själv.
Citera
2017-08-01, 05:06
Medlem
hasenfrasens avatar
Det snackas vitt och brett om nån slags nollvision - men det envisas med lägga porfyr som slitlager. Hur går det ihop? Dvs den rödaktiga beläggning som blir snorhal för minsta lilla vattendroppe. T.o.m. min slöa cruiserhärk spinner loss på 2'an & 3'an med fräscha Michelin Commander II.
Citera
2017-08-01, 06:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Däckval spelar stor roll, jag hade ett bakdäck med grymt bra fäste i vått väglag, kunde pressa i kurvor inga problem men så fick jag en däckskada och tvingades köpa första bästa skit(continental contigo) och det skitdäcket släpper direkt på vägbrunnar och är småhalt även på asfalt :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in