• 1
  • 2
2017-07-30, 14:38
Medlem
Hej FB!

Jag har helt nybörjare med här att köpa bostad så nu frågor jag er om hjälp. Jag har sparat ihop 300 000 kronor och som jag förstår det så krävs 15% som kontantinsats för bostadspriset. 85% kan jag då låna av banken. Jag hade tänkt välja SEB som bank.

Första frågan är då; ska jag överföra alla mina pengar till SEB? Så de kan se att jag har 300.000 och få lönelöfte? Just nu har jag pengarna på 3 olika ställen. De kan på så sätt inte veta hur mkt jag har sparat.

Vad krävs för att få låna av banken?

Vem är de på banken jag ska kontakta? Känns konstigt gå in på SEB och bara jag vill låna till bostad.
Citera
2017-07-30, 14:47
Medlem
https://seb.se/privat/lana/bolan-och...dy_bolanelofte

Du behöver bara fylla i uppgifterna för lånelöfte. För det behöver du inte ha några pengar där. Du får dock inte ljuga, och huruvida du talar sanning upptäcks väl så snart pengarna väl ska betalas in
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-30 kl. 14:50.
Citera
2017-07-30, 14:49
Medlem
BNCs avatar
De måste inte se att du har pengarna till kontantinsatsen för att du ska få lånelöfte.
Du kan få lånelöfte ändå, om det sen när det är dags att skriva papper på husköpet visar sig att du inte har något konto där de kan ta kontantinsatsen, så skiter det sig (eftersom att du bara kan låna 85% och således inte har hela köpessumman).

När det är dags för köpet underlättar det säkert om du har hela kontantinsatsen på ett konto, hos banken där du vill låna, men borde inte vara tvunget ens det.

Vad som krävs för att låna från banken är i princip en fast inkomst, tillräckligt hög för så mycket pengar du vill låna (efter att de räknat bort boendekostnader, kostnader för eventuella barn och liknande).

Du kan ansöka om lånelöfte på nätet, så kommer någon på banken att kontakta dig.
Men det är inget konstigt alls att gå in på banken och be om att få prata med någon om bolån om du vill det.
Citera
2017-07-30, 15:11
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masana
Hej FB!

Jag har helt nybörjare med här att köpa bostad så nu frågor jag er om hjälp. Jag har sparat ihop 300 000 kronor och som jag förstår det så krävs 15% som kontantinsats för bostadspriset. 85% kan jag då låna av banken. Jag hade tänkt välja SEB som bank.

Första frågan är då; ska jag överföra alla mina pengar till SEB? Så de kan se att jag har 300.000 och få lönelöfte? Just nu har jag pengarna på 3 olika ställen. De kan på så sätt inte veta hur mkt jag har sparat.

Vad krävs för att få låna av banken?

Vem är de på banken jag ska kontakta? Känns konstigt gå in på SEB och bara jag vill låna till bostad.

Se till att ha kontantinsatsen på din bank, SEB i det här fallet. Sen går du till banken och säger till personen i kundtjänsten att du vill boka en tid för rådgivning om lånelöfte. Då kommer du få sitta ner med en rådgivare så räknar ni tillsammans på hur mycket du får låna och vilken månadsavgift för en lägenhet som är rimlig för just dig. Ta med en lönespecifikation. Som ett bevis på att du har fast arbete och hur mycket du tjänar. Sen blir det dags för dig att gå på visningar och i det här läget vet du ju hur mycket pengar du får låna och vilken månadsavgift bostaden bör ligga på.

Det är skitkul att gå på visningar när man vet att man ska köpa en bostad Jag är lite avis.
Citera
2017-07-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Se till att ha kontantinsatsen på din bank, SEB i det här fallet. Sen går du till banken och säger till personen i kundtjänsten att du vill boka en tid för rådgivning om lånelöfte. Då kommer du få sitta ner med en rådgivare så räknar ni tillsammans på hur mycket du får låna och vilken månadsavgift för en lägenhet som är rimlig för just dig. Ta med en lönespecifikation. Som ett bevis på att du har fast arbete och hur mycket du tjänar. Sen blir det dags för dig att gå på visningar och i det här läget vet du ju hur mycket pengar du får låna och vilken månadsavgift bostaden bör ligga på.

Det är skitkul att gå på visningar när man vet att man ska köpa en bostad Jag är lite avis.
Vänta till när banken har öppet, ringa samtal, boka möten, åka iväg någonstans flera dagar senare och sitta och lyssna på rådgivning för någonting man borde vara kapabel till själv... Låter ganska omständigt.

Eller så fyller man bara i uppgifterna i länken jag postade och får svar 1 sekund senare. Jag tror hela processen med lånelöfte tog ca 5 minuter för mig.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-30 kl. 15:37.
Citera
2017-07-30, 15:36
Medlem
Hoppas att du får matematiken med kontantinsats och lånelöften mm att gå i hop. Var beredd på att banken kommer att kolla din ekonomiska status, i synnerhet om du har haft något trassel med Kronofogden eller motsvarande och hur mycket du tjänar per månad. Har du någon gammal Kronofogde i gömmorna - då kan du råka ur för svårigheter i relationen med banken.

Men om nu köpet av bostaden går igenom, dels med hjälp av de av lånade pengarna, dels med din kontantsumma på 300 papp, kommer allt detta att omgående övergå till säljarens konto så fort affären är uppgjord.

I detta sammanhang kommer den bankperson som du har kontakt med att snabbt fixa ett transaktionskonto (vanligt bankkonto) till dig i den aktuella banken. Dessutom kommer han att ordna ett "automatiskt övererföringsavtal" för de räntor som banken nu ser fram emot att få in från dig. Det betyder att banken plockar räntorna från ditt konto till bankens varje månad. Du behöver bara se till att det finns tillräckligt med kulor på ditt konto.

Ett råd: sätt hela lånesumman som ett rörligt 3-månaderslån.
Senast redigerad av HgF 2017-07-30 kl. 15:38.
Citera
2017-07-30, 15:37
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
... eller så fyller man bara i uppgifterna i länken jag postade och får svar 1 sekund senare.

...Eller så går man till banken för rådgivning och knyter samtidigt en kontakt för den dagen då kontrakt ska skrivas då mäklare och bank behöver göra överföringar osv. Det kan vara skönt att ha en bankkontakt som följt ens bostadsaffär om man senare behöver rådgivning i livet.

Men visst, smaken är som baken.
Citera
2017-07-30, 15:39
Medlem
Citat:
...Eller så går man till banken för rådgivning och knyter samtidigt en kontakt för den dagen då kontrakt ska skrivas då mäklare och bank behöver göra överföringar osv. Det kan vara skönt att ha en bankkontakt som följt ens bostadsaffär om man senare behöver rådgivning i livet.

Men visst, smaken är som baken.
Låter onödigt. Ser inte vilken funktion det fyller annat än att man slösar massor med människors tid. Det är asjobbigt med kunder som vill boka möten för minsta lilla och ta upp timmar av ens arbetstid för något som enkelt annars hade gått att klara av på 5 minuter.

Dessutom är "rådgivarna" egentligen säljare. De vill ju bara klämma ur så mycket pengar som möjligt från dig.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-30 kl. 15:44.
Citera
2017-07-30, 15:46
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Låter onödigt. Ser inte vilken funktion det fyller annat än att man slösar massor med människors tid. Det är asjobbigt med kunder som vill boka möten för minsta lilla och ta upp timmar av ens arbetstid för något som enkelt annars hade gått att klara av på 5 minuter.

Om man ska genomföra sin antagligen livs största affär, så är jag av den åsikten att det ska ske face to face. Frågor kommer upp på vägen och då får man svar på dom direkt. Man ska ha en god relation till sin bankkontakt och då är ett möte inför en bostadsaffär en början. Sen om rådgivaren tycker att man tar upp deras tid, det skiter jag i. Jag är kund hos banken och bryr mig om mina egna investeringar.
Citera
2017-07-30, 16:15
Medlem
Citat:
Om man ska genomföra sin antagligen livs största affär, så är jag av den åsikten att det ska ske face to face. Frågor kommer upp på vägen och då får man svar på dom direkt. Man ska ha en god relation till sin bankkontakt och då är ett möte inför en bostadsaffär en början. Sen om rådgivaren tycker att man tar upp deras tid, det skiter jag i. Jag är kund hos banken och bryr mig om mina egna investeringar.

Värdet av en bankkontakt är ganska minmalt i dagens läge. Dock hållet med om att mötas ansikte mot ansikte oftas är bättre i de flesta fall en förhandling ska till.

@ts varför seb? Se för tusan till att kolla med andra banker med, våga vara otrogen, bar en aningen lägre ränta har betydelse i långa loppet.

Att flytta pengar innan lånelöfte är totalt onödigt, se bara till att du uppger en summa som är rätt samt kan uppvisa kontoutdrag och anställnibgspapper om efterfrågas.
Citera
2017-07-30, 16:45
Medlem
RostigHinks avatar
Framför allt ska man ha en bra kreditvärdighet, dvs man ska klara en kreditupplysning som visar blanka papper och tillräcklig inkomst förra året.

Vid kontraktskrivningen ska 10% deponeras hos mäklaren (om det är en seriös sådan, annars direkt till säljaren). Vid själva överlåtelsen ska resten av köpeskillingen erläggas.

Sedan beror det på om det är en fastighet eller bostadsrätt.

Fastighet kommer med extra avgifter som 2% på nya pantbrev om det behövs och 1,5% av köpesumman för lagfart. En jätteinkomstkälla för Magdalena men det håller hon tyst om.

Bostadsrätt är lös egendom och har således ingen lagfart och pantförskrivning vill bostadsrättsföreningarna ha någon tusenlapp för som högst.

Sedan skulle jag inte bara välja en bank bara så där utan spela ut dem mot varandra för att få bra ränta.
Citera
2017-07-30, 17:11
Medlem
Lydans avatar
Bra ämne tycker jag, säkert många som är intresserade av.

Först en liten bankrekommendation. För första köpet tycker jag att det kan vara bra att få en faktisk rådgivare av din bank som du kan höra av dig till med frågor. Det kanske går på SEB, men det är inget jag har blivit erbjuden vid de 2 tillfällen jag varit i kontakt med dem. Annars tycker jag att det är en bra bank.

Räntemässigt bör du överväga SBAB. De tycks nuförtiden alltid kunna erbjuda bäst ränta, utan att lura på dig massa annat. Väl värt att undersöka.

För själva köpet så går det i korthet till så här (i alla fall vid mina köp):
1. Skaffa lånelöfte. Här har de flesta banker metoder online för att se hur mycket du kan låna, baserat på andra lån och hur mycket du tjänar.

2. Vinn budgivningen. Mäklaren tar dina bankuppgifter och kontaktar banken för de överföringar som krävs (för mig iaf). Efter det bör du nog se till att banken som ska sköta lånet har kontantinsatsen som du ska lägga, då det kommer att krävas i steg 3. Här behöver du antagligen skriva på det formella lånet hos banken också. Lånelöftet specificerar inte alltid den ränta du faktiskt lånar till i slutändan.

3. Du träffas med säljaren och mäklaren, och skriver avtal. Vid det tillfället sker även transaktion, vilket bör gå lätt då banken vet om allt i förväg.

4. Övriga lån löser sig sedan oftast mellan mäklare och bank, så länge du har alla papper påskrivna.

Det saknas säkert en hel del i dessa punkter, och skiljer sig säkert en del mellan olika mäklare och banker, så folk med andra upplevelser får gärna fylla i mer, då jag enbart beskriver det ur mitt perspektiv som köpare (för en del år sedan)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in