• 3
  • 4
2017-08-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Vissa påstår att det är brist på ingenjörer och andra vill påstå motsatsen. Jag skulle säga att allmänt så ser det bra ut för ingenjörer på marknaden (finns något ingenjörsyrke som har hög konkurrens).

Jag hävdar att det där med brist på arbetsmarknaden är en lögn i paritet med det Donald Trump rapar ur sig. På sin höjd råder det balans på arbetsmarknaden. Det finns alltid någon som är intresserad av att byta jobb och som söker utannonserade jobb oavsett om det här högkonjuktur eller lågkonjuktur.

Det enda det är brist på är folk med hög utbildning, lång erfarenhet som kan tänka sig att ta ett jobb för absolut lägsta lön och utan några krav på motprestationer. Baserar man sin uppfattning om det är brist på arbetskraft utifrån det då är det brist på arbetskraft, inte annars.
Citera
2017-08-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Tack så mycket för ett utomordentligt svar

Tänkte söka summer internship till Sweco här i stan till hösten (de verkar gilla att man frågar de några månader i förväg) så jag får en fot in i företaget redan under mitt 4:e år. Problemet är att jag är rätt kass på front-end-programmering som de senast sa att de efterfrågar om jag ska jobba där på sommaren. Utöver det sa de även förra året att det är svårt (helt förståeligt) med uppdrag åt studenter. Även i stockholm som jag inte bor i, så verkar det vara nästintill obefintligt med student-relaterade jobb under sommaren. Tråkigt att de marknadsför det på sin sida med en heeeel flik "bara" för studenter när det inte finns. men men, ÅF och ramböll och några till finns i trakten skulle jag tro!

Jag vet inte riktigt om det är en fördel, men i och med att jag är från mellanöstern och kan därmed ett språk till (mitt modersmål) utöver engelska och svenska, så kanske det kan vara en fördel, i och med den stora invandrarvågen de senaste åren. Eller kanske jag överanalyserar nu? Har sett hur coola infrastrukturprojekt bl.a. ÅF gjort i Rinkeby (!) om jag minns rätt (inte för att jag kanske vill jobba där men men...)

Jag jobbade aldrig på något relevant jobb som student. Bara massa skitjobb för att få ekonomin att gå runt.

Var inga problem att få första jobbet ändå. Kändes inte som det var direkt avgörande på något sätt. en då läste jag en master som referens.

Däremot tror jag det så klart är positivt med all sorts erfarenhet. Men inget direkt negativt om du inte har det.
Citera
2017-08-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
fan vad nice att höra!

Vilka företag är det vi pratar om då? Vet att ÅF har en form av "PM-internship" för nyexade men inget jag sett på andra företag

Har inte tänkt på exakt vilka företag som la ut tjänsten men sök på lämplig titel och län på google så finns massa jobbannons sidor som lägger ut. Sen kan man gå in på företagens hemsida och kolla också. Tror det har varit en del olika företag som lagt ut för jag har sett hyfsat många av den sorten du letar efter, men ÅF är ett av dom. Tror vissa av positionerna så är det nästan fullt ansvar direkt och ingen internship först (vad man kan tyda på annonsen iaf).
Citera
2017-08-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Jag jobbade aldrig på något relevant jobb som student. Bara massa skitjobb för att få ekonomin att gå runt.

Var inga problem att få första jobbet ändå. Kändes inte som det var direkt avgörande på något sätt. en då läste jag en master som referens.

Däremot tror jag det så klart är positivt med all sorts erfarenhet. Men inget direkt negativt om du inte har det.

Ibland kan man ha mer flyt och få jobbet direkt
Mastern är ju dock något extra som gör att du sticker ut från kandidat och magister.
Citera
2017-08-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teknik-konsulten
Jag hävdar att det där med brist på arbetsmarknaden är en lögn i paritet med det Donald Trump rapar ur sig. På sin höjd råder det balans på arbetsmarknaden. Det finns alltid någon som är intresserad av att byta jobb och som söker utannonserade jobb oavsett om det här högkonjuktur eller lågkonjuktur.

Det enda det är brist på är folk med hög utbildning, lång erfarenhet som kan tänka sig att ta ett jobb för absolut lägsta lön och utan några krav på motprestationer. Baserar man sin uppfattning om det är brist på arbetskraft utifrån det då är det brist på arbetskraft, inte annars.

Jo håller med till viss del. Tror för nyexaminerade att det råder balans på arbetsmarknaden. Man kanske inte får jobb direkt, men vet ingen som blivit klar som inte fått ett jobb efter 6 månader.

Sen finns det sjukt mycket jobbannonser där arbetsgivaren önskar minst 1-5 år erfarenhet. Tror när man kommit dit så blir det (ännu) lättare att få jobb. Tror arbetsgivaren kan få svårt att alltid få platsen uppfylld om man önskar +5år erfarenhet (beroende av område såklart). Om man inte kan få platsen uppfylld med rimliga krav på arbetsuppgifter och lön så tycker jag det råder brist på arbetsmarknaden. På mitt företag så har dom svårt tillsätta positioner som kräver x antal år erfarenhet. Dom betalar också bra löner och har inga extrema jobbtimmar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in