2017-08-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Fast även konsultföretagen har det tufft idag, alla jag känner som jobbar som konsulter inom maskin och liknande säger att de knappt har jobb så de räcker.

Vilka arbetsgivare sitter de hos? Sweco med mera anställer ju fortfarande enormt många.
Däremot har jag hört att konsultföretag med färre än 50 anställda har det lite tuffare nu. Mycket på grund av en kostnadspress som pågår av konsulttjänster.
Citera
2017-08-03, 16:38
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Det finns absolut personer som gått direkt till en PM roll. Dock är det vanligaste att du börjar med att ha lite erfarenhet (1-2år) som teknisk person innan man söker sig mot PM. Mycket enklare att ha lite arbetserfarenhet av själva jobbet.

Många PM är dock inte ingenjörer alls i grunden. Och det kan bli en fråga om du kan få lön som motsvarar din utbildning på många arbetsplatser som PM.

Generellt sett tjänar en senior ingenjör mycket mer än en senior PM.

Jag har kollat en hel del på Sweco, ÅF och Ramböll och liknande företag, men de 3 förstnämnda är verkligen intressanta företag, av det jag sett. Nu är jag inte där förräns om 2-2,5 år men ändå

Angående lönen har jag också hört olika. Många säger hur större företag ger ut mindre i lön (?) varvid mindre företag ger mer. Har ingen aning om detta stämmer eller inte. Vet du eller någon annan? Jag menar så länge jag får börja på 30-31 som ingångslön vore det schysst (målet för mig är att kunna vara med på coola infrastrukturprojekt, sen om jag får nice cash är det ju väl nice bonus det med, men inte huvudfokus).
Citera
2017-08-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Jag har kollat en hel del på Sweco, ÅF och Ramböll och liknande företag, men de 3 förstnämnda är verkligen intressanta företag, av det jag sett. Nu är jag inte där förräns om 2-2,5 år men ändå

Angående lönen har jag också hört olika. Många säger hur större företag ger ut mindre i lön (?) varvid mindre företag ger mer. Har ingen aning om detta stämmer eller inte. Vet du eller någon annan? Jag menar så länge jag får börja på 30-31 som ingångslön vore det schysst (målet för mig är att kunna vara med på coola infrastrukturprojekt, sen om jag får nice cash är det ju väl nice bonus det med, men inte huvudfokus).

Ingångslönen är ganska stadig runt 28-31 för de flesta jag känner när de började jobba. Så runt 30 är mycket skälig ersättning. Du skall definitivt inte acceptera någon "struntsumma". Inte heller arbetsgivare som börjar pruta tusenlappar hit och dit. Det är bullshit och visar bara hur lite de kommer bry sig om dig som anställd. Gå till nästa intervju bara om det händer och det blir tvärstopp i samtalet.

Så nämn aldrig det du skrev nu, att det är viktigare att få vara med än själva lönen. Inte på något vis alls hur du än lindar in det
Citera
2017-08-03, 17:36
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ingångslönen är ganska stadig runt 28-31 för de flesta jag känner när de började jobba. Så runt 30 är mycket skälig ersättning. Du skall definitivt inte acceptera någon "struntsumma". Inte heller arbetsgivare som börjar pruta tusenlappar hit och dit. Det är bullshit och visar bara hur lite de kommer bry sig om dig som anställd. Gå till nästa intervju bara om det händer och det blir tvärstopp i samtalet.

Så nämn aldrig det du skrev nu, att det är viktigare att få vara med än själva lönen. Inte på något vis alls hur du än lindar in det

oj! haha hellre här på flashback än framför framtida chefen då antar jag...

Jag har oftast fått jobb via kontakter, om inte det, så har det varit att jag förlitat mig på min personlighet (kliché som fan att skriva det, men i och med att jag har kassa betyg men istället "bätre personlighet" så rättfärdigar jag det så).

Vad har du för tips då för hur jag ska på bästa sätt få in en fot på dessa företag? och om jag inte nämner det jag nämnde nu precis, vad ska jag nämna istället?

Sorry om jag frågar som värsta säpo-agenten nu, men verkar som du har grymt bra koll på allt detta. Rätt nyttigt för en gröning för mig att lyssna på någon som vet bättre än mig
Citera
2017-08-04, 08:20
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
En anledning till att mindre företag har högre lön är att det inte finns övertidsersättning, traktamente osv.

Det är min erfarenhet i alla fall.

Har man eftertraktad kompetens kan man även utan erfarenhet komma upp i högre ingånglöner än de nyss nämnda. När det gäller lön så är det bara att försöka komma upp så mycket man kan. Även andra förmåner. Finns ingen som kommer vara tacksam för att du går in på för låg lön. Du tjänar inget på det.
Citera
2017-08-04, 09:37
Medlem
Citat:
oj! haha hellre här på flashback än framför framtida chefen då antar jag...

Jag har oftast fått jobb via kontakter, om inte det, så har det varit att jag förlitat mig på min personlighet (kliché som fan att skriva det, men i och med att jag har kassa betyg men istället "bätre personlighet" så rättfärdigar jag det så).

Vad har du för tips då för hur jag ska på bästa sätt få in en fot på dessa företag? och om jag inte nämner det jag nämnde nu precis, vad ska jag nämna istället?

Sorry om jag frågar som värsta säpo-agenten nu, men verkar som du har grymt bra koll på allt detta. Rätt nyttigt för en gröning för mig att lyssna på någon som vet bättre än mig

Bra betyg betyder inte att du är bra professionellt. In fact, av de topstudenter jag sett så är de flesta inte i topskiktet vad gäller karriär eller generellt "hur bra det går" för dem. Få företag söker efter någon med topbetyg.
Du är inte på Universitet för att lära dig hur ett jobb fungerar, det mesta som involverar programmering och vilka verktyg/språk man använder är obsolete när du examinerar.
Det du lär dig är att tänka abstrakt och vart vetenskapen har kommit. Åtminstone för master examen.

Att leva på personlighet kommer du kunna göra mycket bra. Det är något som man vanligen kollar efter på en intervju att du kommer passa in i teamet. Inte att du är bäst i klassen.

Kontakta gör du via mail enklast när du söker jobb
Citera
2017-08-04, 17:09
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Bra betyg betyder inte att du är bra professionellt. In fact, av de topstudenter jag sett så är de flesta inte i topskiktet vad gäller karriär eller generellt "hur bra det går" för dem. Få företag söker efter någon med topbetyg.
Du är inte på Universitet för att lära dig hur ett jobb fungerar, det mesta som involverar programmering och vilka verktyg/språk man använder är obsolete när du examinerar.
Det du lär dig är att tänka abstrakt och vart vetenskapen har kommit. Åtminstone för master examen.

Att leva på personlighet kommer du kunna göra mycket bra. Det är något som man vanligen kollar efter på en intervju att du kommer passa in i teamet. Inte att du är bäst i klassen.

Kontakta gör du via mail enklast när du söker jobb

Tack så mycket för ett utomordentligt svar

Tänkte söka summer internship till Sweco här i stan till hösten (de verkar gilla att man frågar de några månader i förväg) så jag får en fot in i företaget redan under mitt 4:e år. Problemet är att jag är rätt kass på front-end-programmering som de senast sa att de efterfrågar om jag ska jobba där på sommaren. Utöver det sa de även förra året att det är svårt (helt förståeligt) med uppdrag åt studenter. Även i stockholm som jag inte bor i, så verkar det vara nästintill obefintligt med student-relaterade jobb under sommaren. Tråkigt att de marknadsför det på sin sida med en heeeel flik "bara" för studenter när det inte finns. men men, ÅF och ramböll och några till finns i trakten skulle jag tro!

Jag vet inte riktigt om det är en fördel, men i och med att jag är från mellanöstern och kan därmed ett språk till (mitt modersmål) utöver engelska och svenska, så kanske det kan vara en fördel, i och med den stora invandrarvågen de senaste åren. Eller kanske jag överanalyserar nu? Har sett hur coola infrastrukturprojekt bl.a. ÅF gjort i Rinkeby (!) om jag minns rätt (inte för att jag kanske vill jobba där men men...)
Senast redigerad av Shawn92 2017-08-04 kl. 17:14.
Citera
2017-08-05, 22:35
Medlem
Kul så många kommer in med tips!

Tror IT kan skilja sig en del p.g.a. den stora bristen. Har några kompisar som fått jobb inom IT nu och det verka inte vara som dom behövde anstränga sig så mycket.

Det jag borde förtydligat när jag gav mitt råd är att det gäller mer när man inte har några direkta kontakter att dra i och man undrar varför man får så dålig respons med ansökningarna.
Citera
2017-08-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Enkelt. Finns massor av jobb för ingenjörer även med tomt CV. Svaret heter konsultföretagen.

Det är bra platser att samla erfarenhet på. Räkna bara med att jobba häcken av er första åren.

Sen kan man konkurrerar om de roliga jobben

Notera att så "göra sin hundår" har varit etablerat i urminnes tider men ingen verkar ha berättat om att man behöver jobba de åren själv för att få erfarenhet. Inte för de födda efter 85...

Håller inte riktigt med dig.
Konsultjobben behöver man också konkurrera på. Sen består konsultjobben av en stor del för nyexaminerade. Men jag vet många som fått jobb som dom trivs med och tycker är roliga (jag inkluderat. Jag jobbar som mekanikkonstruktör för ett mindre företag i en nischad marknad). Sen tycker jag också att det är lite självklart att man inte kan konkurrera om dom allra bästa jobben direkt, men man behöver inte lida under tiden tills man kan nå dit heller.
Citera
2017-08-05, 22:49
Medlem
Citat:
själv börjar jag mitt 4:e år på mitt civilingenjörsprogram (inte Teknisk fysik, maskin eller liknande, utan mer lik åt Indek-hållet) och jag har hört ett o annat om engagemang under skoltiden. Kört projektledare en gång tidigare för ett engagemang på universitet och det var sjukt givande. Vill ju efter examen kunna jobba som projektledare inom infrastruktur, så att få en liiiiten försmak för ledarrollen i form av projektledar-engagemang under studietiden kanske inte är så illa... någon som kan bekräfta huruvida detta stämmer eller inte? känns kanske självklart men skulle vara nice at höra det från någon som fått bekräftat via sitt första jobb att de "fick det" mycket tack vare engagemang under skoltiden

Hej.
Var därför jag skapa tråden för att dela med mig att det är ett bra sätt att få jobb på (så jag fick mitt jobb, har även kompisar med samma erfarenhet). Genom att kunna urskilja sig från mängden så kommer du öka dina chanser till jobb drastiskt. Om du orkar och har chans så skulle jag uppmuntra dig att göra mer sånt innan din studietid är slut
Har sett att det finns många positioner inom arbetet du är ute efter, även junior positioner så det är fullt möjligt du får det som ett första jobb när du kan urskilja dig från mängden.
Citera
2017-08-05, 23:06
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Hej.
Var därför jag skapa tråden för att dela med mig att det är ett bra sätt att få jobb på (så jag fick mitt jobb, har även kompisar med samma erfarenhet). Genom att kunna urskilja sig från mängden så kommer du öka dina chanser till jobb drastiskt. Om du orkar och har chans så skulle jag uppmuntra dig att göra mer sånt innan din studietid är slut
Har sett att det finns många positioner inom arbetet du är ute efter, även junior positioner så det är fullt möjligt du får det som ett första jobb när du kan urskilja dig från mängden.

fan vad nice att höra!

Vilka företag är det vi pratar om då? Vet att ÅF har en form av "PM-internship" för nyexade men inget jag sett på andra företag
Citera
2017-08-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Håller inte riktigt med dig.
Konsultjobben behöver man också konkurrera på. Sen består konsultjobben av en stor del för nyexaminerade. Men jag vet många som fått jobb som dom trivs med och tycker är roliga (jag inkluderat. Jag jobbar som mekanikkonstruktör för ett mindre företag i en nischad marknad). Sen tycker jag också att det är lite självklart att man inte kan konkurrera om dom allra bästa jobben direkt, men man behöver inte lida under tiden tills man kan nå dit heller.

Om du läser lite mindre ifrågaättande så sa jag att det är ett bra sätt att samla erfarenhet om man inte får de andra jobben. Om man alltså inte har det där lilla extra på sitt CV

Hundår är bra sätt att samla erfarenhet som gör att man sen får mer kvalificerade uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in