Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-02, 23:48
  #13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lite att tänka på.

Hummer som redan är kokt är känslig för fortsatt tillagning genom diverse värmebehandlingar som i samband med gratinering/Thermidor, osv. Risken är nämligen att den förvandlas till en gummiaktig, seg och krympt massa, inte hel olik vulkat gummi.

Skall man köra på uppvärmd hummer så bör man köpa den färska varianten.

Kokt hummer kan man hantera på ungefär samma sätt som kokt krabba, dvs i sallader, på toast, i diverse röror eller som den är.

Den enda lagade varianten som jag skulle kunna föreslå är att fixa hummerfritters, dvs blanda med lättvispad äggvita, lite vitpeppar, krossade dillfrön, Maizena och eventuellt andra diskret smakande kryddor.

Hummerköttet tas ut (även det som finns i huvudet), finhackas med en vass kockkniv och blandas med de nämnda ingredienserna. Därefter får det vila i kyl i minst 1 h. Sedan hettar man upp olja på medelnivå, tar ut smeten och rullar den till pingis-stora bollar som man antingen vänder i ströbröd eller doppar i mjöl och därefter i frityrsmet (kolsyrat vatten eller öl, 50/50 Maizena och vetemjöl, bakpulver och eventuellt bikarbonat om man vill ha extra skjuts i början på tillagningen). Slutligen friteras bollarna tills de är vackert gyllene i färgen.

Obs! Var försiktig med värmen och överdriv inte längden på tillagningen!

~Paul~

Vad är det för fel på en hummersoppa? En hummer, grädde, grönsaker, kryddor och en skvätt konjak och du har, enligt mig, en otroligt god maträtt.

Nyckeln till en god hummersoppa är buljongen (fonden), ta ur hummern och koka fond på skalet och grönsaker. Hummerköttet lägger man i strax innan servering, det ska bara värmas - inte kokas.
Citera
2017-08-03, 11:05
  #14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad är det för fel på en hummersoppa? En hummer, grädde, grönsaker, kryddor och en skvätt konjak och du har, enligt mig, en otroligt god maträtt.

Nyckeln till en god hummersoppa är buljongen (fonden), ta ur hummern och koka fond på skalet och grönsaker. Hummerköttet lägger man i strax innan servering, det ska bara värmas - inte kokas.
Haha, OK. Soppan är rätt fin den också .

Det viktiga är att inte överdriva mängden övriga ingredienser (och kryddningen) så att man inte helt utplånar hummerköttets ganska diskreta smak.

~Paul~
Citera
2019-01-16, 22:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Håller i princip med föregående talare.

Men, för logikens skull och som ej nämnts ännu:

Vet inte alla att humrar och även t ex kräftor är svarta innan de kokas?

Din är röd gissar jag!? Alltså kokt. Enkelt!


Fast kräfta från havet är inte svart, den är laxfärgad.
Vet inte alla det??
Citera
2019-01-18, 02:31
  #16
Medlem
Alltid gott att göra en lobsterroll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback