• 1
  • 2
2017-07-29, 20:03
Medlem
Jag har köpt hummer, och det står ingenting i packningen hur jag skall tillaga den. Betyder det att jag kan äta den när den har tinas klart?

Jag skall tina den i kylskåpet i ett dygn.

Kan jag sedan bara äta den som den är?

Tack för svar!
Citera
2017-07-29, 20:13
Medlem
Japp, det är bara att äta (nedsköljt med lämplig dryck). Smaklig måltid!
Citera
2017-07-29, 20:14
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jag har köpt hummer, och det står ingenting i packningen hur jag skall tillaga den. Betyder det att jag kan äta den när den har tinas klart?

Tack för svar!

Står det att den är färdigkokt är det precis som med frysta räkor: Tina och käka.
Räkna dock med att det brukar ta längre tid att tina än det står på paketet
Känner du för mer kulinariska upplevelser kan du ju gratinera den eller göra någon annan anrättning.
Citera
2017-07-29, 20:21
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Står det att den är färdigkokt är det precis som med frysta räkor: Tina och käka.
Räkna dock med att det brukar ta längre tid att tina än det står på paketet
Känner du för mer kulinariska upplevelser kan du ju gratinera den eller göra någon annan anrättning.

Tycker nog att kokt hummer slår det mesta.
Gratinerad hummer är en dålig ursäkt, men det är bara min åsikt.
Citera
2017-07-29, 21:21
Medlem
Ja, låt den tina utan stress och sedan har du på sin höjd lite citron på.
Citera
2017-07-29, 21:34
Medlem
Om du så önskar är det bara att käka. Du kan givetvis även tillaga den om du så vill.
Citera
2017-07-30, 00:03
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp

Tack för svar!

Om den är färdigkokt, vad säger det dig då? Hur överlever du ens i världen? Är den färdigkokt så är den ju tillagad redan, tina och ät. Helvete vad dumma folk har blivit nu för tiden, låt mig gissa, du är född efter 95?

Klart att det inte står några instruktioner om att tillaga den eftersom den redan är FÄRDIG KOKT. Då är den ju redan tillagad ditt spån.

Inte så konstigt att samhället går under med folk som dig, som inte ens kan tänka logiskt och ta ett beslut själva.
Senast redigerad av Slitet-Golv 2017-07-30 kl. 00:06.
Citera
2017-07-30, 00:19
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Håller i princip med föregående talare.

Men, för logikens skull och som ej nämnts ännu:

Vet inte alla att humrar och även t ex kräftor är svarta innan de kokas?

Din är röd gissar jag!? Alltså kokt. Enkelt!
Citera
2017-07-30, 07:58
Avstängd
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU

Nu skall vi vara försiktiga med infon till millenialerna. Kräftor och humrar kan bli röda (och blåfläckiga) om de legat självdöda ett bra tag i solvarmt vatten också. Vill inte nån skall bli magsjuk och kränkt.
Citera
2017-07-30, 09:11
Medlem
dePauls avatar
Lite att tänka på.

Hummer som redan är kokt är känslig för fortsatt tillagning genom diverse värmebehandlingar som i samband med gratinering/Thermidor, osv. Risken är nämligen att den förvandlas till en gummiaktig, seg och krympt massa, inte hel olik vulkat gummi.

Skall man köra på uppvärmd hummer så bör man köpa den färska varianten.

Kokt hummer kan man hantera på ungefär samma sätt som kokt krabba, dvs i sallader, på toast, i diverse röror eller som den är.

Den enda lagade varianten som jag skulle kunna föreslå är att fixa hummerfritters, dvs blanda med lättvispad äggvita, lite vitpeppar, krossade dillfrön, Maizena och eventuellt andra diskret smakande kryddor.

Hummerköttet tas ut (även det som finns i huvudet), finhackas med en vass kockkniv och blandas med de nämnda ingredienserna. Därefter får det vila i kyl i minst 1 h. Sedan hettar man upp olja på medelnivå, tar ut smeten och rullar den till pingis-stora bollar som man antingen vänder i ströbröd eller doppar i mjöl och därefter i frityrsmet (kolsyrat vatten eller öl, 50/50 Maizena och vetemjöl, bakpulver och eventuellt bikarbonat om man vill ha extra skjuts i början på tillagningen). Slutligen friteras bollarna tills de är vackert gyllene i färgen.

Obs! Var försiktig med värmen och överdriv inte längden på tillagningen!

~Paul~
Citera
2017-07-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU

Havskräftor ändrar inte färg särskilt mycket, de ser ut ungefär likadana färska som kokta.
Citera
2017-07-31, 18:05
Medlem
mjukmjukares avatar
Ja, en fryst hummer från ICA hade jag tinat i vatten om det skyndade.
Inget måste, men fullt möjligt med hummer i detta segmentet.
När all is har släppt hade jag lagt den i en stor skål med iskallt vatten och tre riktiga nyper salt för att tina klart.
Ett försök att skaka fram lite smak om den ska ätas naturell.

´
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in