• 8
  • 9
2017-08-16, 22:12
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Nej jag tror vi förstår varandra. Jag kan bara bli less på retoriken att använda invandringen som argument.

Du tänker på utrikes inflyttning antar jag. Den består inte fullt ut av flyktingar. Men visa statistiken du använder så vi har en referens att enas kring.

Här har du en blogpost som belyser det ni diskuterar: http://cornucopia.cornubot.se/2017/0...celererar.html

Är det så att du inte gillar bloggarens nedbrytning av SCBs statistik får du ta och rota fram den själv.
Citera
2017-08-17, 08:30
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Här har du en blogpost som belyser det ni diskuterar: http://cornucopia.cornubot.se/2017/0...celererar.html

Är det så att du inte gillar bloggarens nedbrytning av SCBs statistik får du ta och rota fram den själv.

Du förstår att det är skillnad på Stockholms kommun och Stockholms län eller hur?

När jag pratar Stockholm talar jag om länet.
Citera
2017-08-17, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Men vem fan vill pendla två timmar om dagen? Företag i Stockholm rapporterar redan rekryteringsoroblem pga bostadsbristen. Blir det värre så kommer Stockholm dräneras på kompetens.

Klart man gärna skulle slippa, men är det verkligens samhällets uppgift, att tillhandahålla billigt boende nära allas jobb? Stat och kommun (på platser där det råderbrist på jobb) bygger ju nu massor med bostäder åt migranter med okända identiteter som inte jobbar och aldrig kommer betala nämnvärda skatter, det är ju där fokus ligger för våra godhetsknarkande dårar till politiker. De skiter väl i dina eller mina restider, sådant ger inte tillräckliga godhetspoäng i media.
Citera
2017-08-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Det allra största problemet är utbudetssidan. Läst någon rapport där det konstaterades att det fattas 51 000 lägenheter bara i Stockholm från prisbalans. Det motsvarade 14% av bostadspriserna. Som parentes kan sägas att de höga priserna också beror på högkonjunkturen och de låga räntorna.

Man kan helt enkelt säga att de som ansvarar för bostadsbyggandet (staten) misslyckats med bostadspolitiken. Dags att avreglera bostadsmarknaden?

Vilka avregleringar tänker du på och vilka konsekvenser leder de till?
Citera
2017-08-17, 20:06
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Klart man gärna skulle slippa, men är det verkligens samhällets uppgift, att tillhandahålla billigt boende nära allas jobb? Stat och kommun (på platser där det råderbrist på jobb) bygger ju nu massor med bostäder åt migranter med okända identiteter som inte jobbar och aldrig kommer betala nämnvärda skatter, det är ju där fokus ligger för våra godhetsknarkande dårar till politiker. De skiter väl i dina eller mina restider, sådant ger inte tillräckliga godhetspoäng i media.

Det känns som ett lantis argument att sägs att de är närheten till arbete som styr. Livskvalité och kommunikation rent allmänt är minst lika viktiga. Igen, det byggs för lite och framförallt byggs det för lite av det som efterfrågas.
Citera
2017-08-17, 23:11
Medlem
Låter ju konstigt?
Är väl 15% man ska kunna lägga i kontantinsats så i ditt fall bör du ha lånelöfte upp mot iaf ca 3 miljoner?

Har du ingen som kan stå med på lånet? Föräldrar? Då får du också ofta mer i lånelöfte då de ger trygghet till banken.

I övrigt fattar jag inte varför man köper lägenhet i Sthlm eller ens vill bo där i en sunkig förort för abnorma pengar?

Varför inte flytta till Uppsala/Västerås/Örebor tex?

Bättre boendestandard så kan du söka nytt jobb där. Men ändå ha nära in till sthlm?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in