• 1
  • 2
2017-07-29, 17:39
Medlem
Hejsan Flashback. Jag har en dröm om att kunna köpa en bostad i Stockholm antingen i huvudstaden eller en kranskommun. En dröm som inte är allt för stor tycker jag. Jag är nästan 30 år och har med dagens priser inte en chans att göra det. Bankerna vill bara ge mig ett lånelöfte som inte räcker till något. Jag ligger utöver det en halv miljon back från att kunna köpa. Jag har heller inget krav på att det måste vara gångavstånd till tunnelbana eller pendeltåg.

Hur ska jag lyckas hitta en bank som vill ge mig ett högre lånelöfte? Jag har en ganska vanlig lön på strax under 30.000 i månaden men det räcker ju ingenstans. Hur ska man kunna bo?

Jag behöver seriös hjälp. Jag har utbildat mig och jobbat heltid i många år men kan fortfarande inte köpa bostad ens i en sunkig förort, det är helt sjukt.

Vad bör jag göra?
Citera
2017-07-29, 17:43
Medlem
Aimberts avatar
Vad tjänar du? Hur mycket räknar du med att en sådan bostad du tänker på kommer kosta? Hur mycket har du att lägga in som kontantinsats?
Citera
2017-07-29, 17:52
Medlem
Har man inte råd blir det knepigt...
Citera
2017-07-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Vad tjänar du? Hur mycket räknar du med att en sådan bostad du tänker på kommer kosta? Hur mycket har du att lägga in som kontantinsats?
Från TS:
Citat:
Ursprungligen postat av Ungsvenskt
lön på strax under 30.000 i månaden
Citera
2017-07-29, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Jag tjänar ca 28k brutto och har en halv miljon att lägga som insats. Slutpriserna i det området jag skulle vilja bo i ligger på ca 2.5 miljoner för en tvåa. Ettorna på ca 2.3 så jag vill gärna köpa en tvåa då jag redan nu är less på att bo trångt. SBAB erbjudet mig ca 1.6 milj i lånelöfte (den bank som erbjuder högst) så jag ligger ca 400.000 back.
Citera
2017-07-29, 18:12
Medlem
Avskalats avatar
Sluta slösa så kommer du ha råd. Prioriteringar.
Citera
2017-07-29, 18:18
Medlem
franges avatar
Du har inget förälder eller dylikt som kan gå in som säkerhet för ett högre lånebelopp?
Citera
2017-07-29, 18:19
Medlem
Xer0s avatar
Flytta längre ut. Närförort är för dyrt för dig.

Kolla på Sollentuna, Kallhäll, Jakobsberg, Råcksta, Fruängen, Kista och kanske andra mer mångkulturella paradis.
Senast redigerad av Xer0 2017-07-29 kl. 18:25.
Citera
2017-07-29, 18:20
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Jag tjänar ca 28k brutto och har en halv miljon att lägga som insats. Slutpriserna i det området jag skulle vilja bo i ligger på ca 2.5 miljoner för en tvåa. Ettorna på ca 2.3 så jag vill gärna köpa en tvåa då jag redan nu är less på att bo trångt. SBAB erbjudet mig ca 1.6 milj i lånelöfte (den bank som erbjuder högst) så jag ligger ca 400.000 back.

Dude, strunta i SBAB, de är kända för att vara fittor och ha massor av krångliga regler och kontroller.

Kolla med SEB och Swedbank i stället, de är mycket trevligare och mer tillmötesgående, framförallt SEB.
Citera
2017-07-29, 18:31
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Hejsan Flashback. Jag har en dröm om att kunna köpa en bostad i Stockholm antingen i huvudstaden eller en kranskommun. En dröm som inte är allt för stor tycker jag. Jag är nästan 30 år och har med dagens priser inte en chans att göra det. Bankerna vill bara ge mig ett lånelöfte som inte räcker till något. Jag ligger utöver det en halv miljon back från att kunna köpa. Jag har heller inget krav på att det måste vara gångavstånd till tunnelbana eller pendeltåg.

Hur ska jag lyckas hitta en bank som vill ge mig ett högre lånelöfte? Jag har en ganska vanlig lön på strax under 30.000 i månaden men det räcker ju ingenstans. Hur ska man kunna bo?

Jag behöver seriös hjälp. Jag har utbildat mig och jobbat heltid i många år men kan fortfarande inte köpa bostad ens i en sunkig förort, det är helt sjukt.

Vad bör jag göra?

Beror rätt mycket på vilken kontantinsats du lägger.
Kolla på hemnet, räkna med att utgångspriset kan ändras med -5% - + 25%.
Citera
2017-07-29, 18:33
Medlem
Citat:

Skulle inte rekommendera det men du kanske kan få ett blancolån på resterande 400'? Avbetalning på 10 år och ev. kunna baka in det i bolånet efter 5 år när du kan göra en ny värdering.
Citera
2017-07-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du har inget förälder eller dylikt som kan gå in som säkerhet för ett högre lånebelopp?
Nej det har jag inte. Mina föräldrar är värdelösa och varken kan eller vill hjälpa sina barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Flytta längre ut. Närförort är för dyrt för dig.

Kolla på Sollentuna, Kallhäll, Jakobsberg, Råcksta, Fruängen, Kista och kanske andra mer mångkulturella paradis.
Det är ganska dyrt där också kan jag tala om. Förövrigt så vill jag köpa för att slippa just invandrare.

Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Beror rätt mycket på vilken kontantinsats du lägger.
Kolla på hemnet, räkna med att utgångspriset kan ändras med -5% - + 25%.
Jag har skrivit vilken kontantinsats jag lägger, en halv miljon. Och priserna har jag just gått igenom slutpriser på Hemnet så jag vet vart priserna ligger på där jag kan tänka mig bo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in