2017-07-28, 22:28
Medlem
Stor-Hakans avatar
Hej!

Jag fick en faktura från Postnord där jag beställt förlängd liggetid då jag inte hade möjlighet att hinna hem pga att jag var på semester. Jag talade med deras handläggare och fick länk till sidan för beställningsblanketter, denna: http://www.postnord.se/kundservice/blanketter

Där laddade jag ner blanketten för "ändrat förfogande" och fyllde i den. Så här ser blanketten ut: http://www.postnord.se/globalassets/...-75e_final.pdf

I blanketten står det ingenting om att det är förenat med en kostnad för att begära förlängd liggetid.

Nu damp det ner en faktura på 220 kr för detta.

Vad är mina möjligheter att bestrida fakturan?
Citera
2017-07-28, 22:40
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Hej!

Jag fick en faktura från Postnord där jag beställt förlängd liggetid då jag inte hade möjlighet att hinna hem pga att jag var på semester. Jag talade med deras handläggare och fick länk till sidan för beställningsblanketter, denna: http://www.postnord.se/kundservice/blanketter

Där laddade jag ner blanketten för "ändrat förfogande" och fyllde i den. Så här ser blanketten ut: http://www.postnord.se/globalassets/...-75e_final.pdf

I blanketten står det ingenting om att det är förenat med en kostnad för att begära förlängd liggetid.

Nu damp det ner en faktura på 220 kr för detta.

Vad är mina möjligheter att bestrida fakturan?

I det finstilta på första sidan står det
"Pris och kontaktuppgifter, se postnord.se."

Och priserna hittar du på
http://www.postnord.se/skicka-brev-o...istor-tjanster
Citera
2017-07-28, 22:55
Medlem
Skriv till dem.

Du skulle inte köpa postkontoret. Du skulle bara ha paketet liggande lite längre.

Kanske de fattar ironin.

Sen är det nog bara att betala.
Citera
2017-07-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Skriv till dem.

Du skulle inte köpa postkontoret. Du skulle bara ha paketet liggande lite längre.

Kanske de fattar ironin.

Sen är det nog bara att betala.

Man kan inte vara ironisk mot Postnord. Hur du än försöker är verkligheten sju resor värre.
Citera
2017-07-28, 23:05
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj

Men har jag ett case juridiskt sett?
Citera
2017-07-28, 23:11
Medlem
Citat:
Men har jag ett case juridiskt sett?

Om det står vart du kan hitta prisuppgift och det där sen står ett pris så är det föga troligt att du har ett case.
Då man förmodligen via den blanketten kan beställa ett flertal tjänster så hade det varit opraktiskt att ha alla priser där.
Alltså har man en länk dit där priserna står istället.
Att du inte orkade följa dom anvisningarna kan du nog inte bygga case på.
Citera
2017-07-28, 23:49
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Om det står vart du kan hitta prisuppgift och det där sen står ett pris så är det föga troligt att du har ett case.
Då man förmodligen via den blanketten kan beställa ett flertal tjänster så hade det varit opraktiskt att ha alla priser där.
Alltså har man en länk dit där priserna står istället.
Att du inte orkade följa dom anvisningarna kan du nog inte bygga case på.
Fast jag fick direktlänk till blanketten i telefon.
Citera
2017-07-29, 00:06
Medlem
miikoss avatar
Det står ju tydligt att man själv ska kolla upp priserna. Priset kan vara 0 kr, men det kan ju vara ett högre belopp med.

Har för mig att priserna för ändrat förfogande står under tjänstevillkoren.

Så länge de inte sa att det var gratis i telefonen så är det nog svårt att slippa betala.

Om det var brev eller REK. Så kan man istället innan man reser beställa en tillfällig eftersändning till en annan adress eller lagring av post i en viss tid.

Normalt är det väl annars avsändaren som ska betala för ändrat förfogande? Men de vill nog föra kostnaden vidare på mottagaren om mottagaren önskar ändring.
Citera
2017-07-29, 00:08
Medlem
miikoss avatar
Jo, enligt blanketten så är avsändaren beställare och betalningsskyldig för tjänsten.

Är du avsändare eller mottagare av försändelsen?
Citera
2017-07-29, 00:47
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Jo, enligt blanketten så är avsändaren beställare och betalningsskyldig för tjänsten.

Är du avsändare eller mottagare av försändelsen?
Avsändare.
Citera
2017-07-29, 03:15
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Fast jag fick direktlänk till blanketten i telefon.

Förjävligt, och dom försäkrade sig inte om att du hade tillräckliga kunskaper för att lyckas läsa igenom avtalet och surfa in på hemsidan för att ta reda på vad det kostar?!
Snudd på bedrägeri! Ring genast din gode man och berätta att dom vill ha betalt för en sak du bad dom göra som innebar merarbete för dom.
Alternativt inser du att om du beställer en tjänst där någon tvingas göra något, märka om paketet och skriva att det ska ha annat utlämningsdatum så kommer någon att vilja ha betalt för tiden det tar. Och då betalar avgiften.
Citera
2017-08-13, 15:51
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det står ju tydligt att man själv ska kolla upp priserna. Priset kan vara 0 kr, men det kan ju vara ett högre belopp med.

Har för mig att priserna för ändrat förfogande står under tjänstevillkoren.

Så länge de inte sa att det var gratis i telefonen så är det nog svårt att slippa betala.

Om det var brev eller REK. Så kan man istället innan man reser beställa en tillfällig eftersändning till en annan adress eller lagring av post i en viss tid.

Normalt är det väl annars avsändaren som ska betala för ändrat förfogande? Men de vill nog föra kostnaden vidare på mottagaren om mottagaren önskar ändring.

Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Förjävligt, och dom försäkrade sig inte om att du hade tillräckliga kunskaper för att lyckas läsa igenom avtalet och surfa in på hemsidan för att ta reda på vad det kostar?!
Snudd på bedrägeri! Ring genast din gode man och berätta att dom vill ha betalt för en sak du bad dom göra som innebar merarbete för dom.
Alternativt inser du att om du beställer en tjänst där någon tvingas göra något, märka om paketet och skriva att det ska ha annat utlämningsdatum så kommer någon att vilja ha betalt för tiden det tar. Och då betalar avgiften.
Uppdatering.

Igår ringde jag Postnord och påpekade att de inte ens svarat på mina mail där jag bestrider faktura. Jag fick då tala med deras fakturachef, först stod hon på sig men sedan när hon tittade på blanketten så instämde hon att det är lätt att tro att tjänsten är gratis och att man ska se över blanketten. Jag behövde inte ens spela upp samtalet med Postnords kundtjänst för henne där den jag talade med inte hade sagt något om pris. Fakturan är hävd. Ingen stor sak, var ju bara några hundralappar, men jag störde mig på att deras säljare inte sade något om en kostnad och man har faktiskt ingen anledning att tro att det nödvändigtvis måste vara förenat med en avgift att låta något ligga en vecka längre, dessutom är ju avgiften 170% dyrare än avgiften för att skicka försändelsen, det hade varit billigare att få försändelsen i retur och skicka den igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in