• 1
  • 2
2017-07-27, 21:02
Medlem
adressandrings avatar
Jag har ett båtlån på c:a 200 tusen kr (båten kan köpas på Blocket för c:a 250 - 350 tusen). Ränta hos banken: någonstans mellan 4,5 - 5,5% innan ränteavdrag. Utbetalning per månad: c:a 3000 kr.

Jag har också ett bostadslån. Ränta: någonstans mellan 1,0 och 1,5% innan ränteavdrag.

Nu har jag haft oturen att förlora min kära fader och jag ärvde c:a 200 tusen kronor av honom i höstas.

Om jag väljer att amortera 200 tusen kronor på mitt bostadslån har banken gett mig löftet att lånet blir amorteringsfritt. Och jag kommer säkert kunna förhandla till mig 0,1% bättre ränta. Väljer jag att amortera mitt båtlån på 200 tusen kronor minskar jag mina fasta utbetalningar med 3000 kr per månad. Å andra sidan är det ju ett rent och skärt konsumtionslån som jag amorterar på. Lägger jag in pengarna i bostaden så ligger de hyfsat säkert.

Båten kan ju alltid gå sönder, så att säga. Och den är ett riktigt kostnadshål. Lägger minst 10 - 15 tusen per år på den utöver soppa. Men det är den enda lyxen jag unnar mig här i livet, så jag tar den smällen.

Däremot är jag inte så säker på att det är privatekonomiskt bra att amortera båtlånet. Jo visst - månadsutbetalningarna minskar ju då båtlånet har högre ränta. Men som jag nämnde tidigare: båten kan gå sönder och tappar i värde. Bostaden står oftast kvar där den är och tappar mer sällan sitt värde.

Det skulle kännas surt att ha lagt in 200 tusen kronor i båten, och sen totalpajar den.
Citera
2017-07-27, 21:07
Medlem
5%>1.5%=> amortera båtlån.
Citera
2017-07-27, 21:12
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OopSan
5%>1.5%=> amortera båtlån.

Men rent utbetalningsmässigt, cash flow , så tjänar jag ju inte på att göra det. Med ett amorteringsfritt bostadslån sänker jag mina utbetalningar med mer än vad båtlånet går på varje månad.

Vad säger du?
Citera
2017-07-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Men rent utbetalningsmässigt, cash flow , så tjänar jag ju inte på att göra det. Med ett amorteringsfritt bostadslån sänker jag mina utbetalningar med mer än vad båtlånet går på varje månad.

Vad säger du?
Det spelar ingen roll hur mycket du kommer att amortera eller inte amortera om du inte förväntar dig att ha likviditetsproblemet i framtiden.
Om du inte kan få en avkastning på 5,5% eller högre är det alltid bättre att betala lånet med högre APR.
Citera
2017-07-27, 21:28
Medlem
Samt att en båt kommer tappa i värde ju längre du har den.

Plus att om du betalar av lånet på båten kan du vid en rainy day sälja den och få tillbaka dom pengarna. Det ärdet svårare att göra med en bostad då man ofta vill ha nånstans att bo.
Jag skulle lätt betala båten.
Lägg dom 3.000 i månaden på extraamortering av bostaden så har du det amorteringsfritt inom ett par år också.
Citera
2017-07-27, 21:38
Medlem
Xer0s avatar
Amortera självklart på det dyraste lånet först.
Citera
2017-07-27, 21:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Köpa båt på lån? Låter som något man hör i lyxfällan.

För övrigt, som dom andra säger, gör dig av med lånen med högst ränta först såklart!
Citera
2017-07-27, 21:50
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OopSan
Det spelar ingen roll hur mycket du kommer att amortera eller inte amortera om du inte förväntar dig att ha likviditetsproblemet i framtiden.
Om du inte kan få en avkastning på 5,5% eller högre är det alltid bättre att betala lånet med högre APR.

Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Samt att en båt kommer tappa i värde ju längre du har den.

Plus att om du betalar av lånet på båten kan du vid en rainy day sälja den och få tillbaka dom pengarna. Det ärdet svårare att göra med en bostad då man ofta vill ha nånstans att bo.
Jag skulle lätt betala båten.
Lägg dom 3.000 i månaden på extraamortering av bostaden så har du det amorteringsfritt inom ett par år också.

Om det mot all förmodan blir en ekonomisk kris om 2 år så kan jag betala uppläggningsavgift på 1000 kr på mitt bostadslån och låna tillbaka 200 000 kr.

Om 2 år kan jag inte sälja båten för 200 tusen. 150 tusen om jag har tur. Har jag otur har båten gått sönder och jag kanske kan sälja delar för 50 tusen kronor.
Citera
2017-07-27, 21:54
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Amortera självklart på det dyraste lånet först.

Kostnaderna blir ju mindre om jag amorterar av båtlånet.

Men utbetalningarna varje månad blir större (än om jag skulle amorterat bostadslånet).

Det betyder att jag kan avsätta mindre till aktiehandel.

Och så tänker jag på min farsa i graven som skriker på mig om nätterna om jag följer era råd: "Amortera inte konsumentkrediten odugling! Du får använda dina egna pengar till konsumtion!"
Senast redigerad av adressandring 2017-07-27 kl. 21:58.
Citera
2017-07-27, 22:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Men utbetalningarna varje månad blir större (än om jag skulle amorterat bostadslånet).

Nu, ja. Sen, nej. När du amorterar betalar du till dig själv. När du betalar ränta betalar du till någon annan.

Citat:

Vilket är ett svagt argument nu när marknaden är övervärderad.

Citat:
Och så tänker jag på min farsa i graven som skriker på mig om nätterna om jag följer era råd: "Amortera inte konsumentkrediten odugling! Du får använda dina egna pengar till konsumtion!"

Våra råd är bättre.
Citera
2017-07-27, 22:16
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Fäder har inte alltid rätt. Lägg undan dina tvivel och gör det här logiskt och matematiskt - amortera lånet med högst ränta. Du kan inte värdera om din bostad och baka in båtlånet där?

Nu såg jag bankens löfte om amorteringsfritt.. varför då? Amortera är bra.
Senast redigerad av idiamindada 2017-07-27 kl. 22:18.
Citera
2017-07-27, 22:37
Medlem
Citat:

Det du inte tänker rätt kring är att konsumtionen i form av båten skedde när du köpte båten. Dvs du har redan lånat till konsumtion (båten). Betala av båtlånet, så har du inte längre lånat till konsumtion utan du har betalat båten med dina egna pengar och alltså följt din farsas råd. (Sen kan man ju såklart diskutera om inte boende och bostadslån är en form av konsumtion också, men man måste ju bo någonstans medan man inte måste ha en båt.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in