Citat:
Ursprungligen postat av
x12
Hur görs de här beräkningarna? Används asp? php? sql? mer/annat? eller vilken metod behövs? Hur är det uppsatt? Hur lång tid tar en "beräkning" att slutföra?
Det kan vara så att ett helt vanligt webhotell driftar det där till normaltaxa, beror på vad det är du behöver, det är inte alla som debiterar processoråtgång. Många webhotell medger även inplacering av servrar i sina rack. Ring runt till en bunt lokala webhotell och gärna mindre sådana som är mer kundorienterade och hjälpsamma.
Tack för svar.
Använder asp.net mvc C#, tar in värden genom hemsidan och kör ett javascript som skickar infon till model (genom controllern), där sedan tar jag ut en massa datapunkter från sql beroende på vilka datum användaren skickat in.
För en uträkning: Brukar vara ca 90-100K datapunkter, dessa använder jag sedan för att göra uträkningar, vill göra ca 1300 (lyckats med ca kombinationer 840x90K datapunter än så länge som tar ca 1 minut, mer än så timar ut frontenden) olika kombinationer av uträkningar, alla kombinationer skapa en egen lista med de 90K datapunkterna och ger dem olika värden. Så har över 100 miljoner datapunkter med info. Sedan görs beräkningar på kanske var 5:e eller 10: punkt (beroende på användarens input) på alla dessa datapunkter. Det är en hel del olika beräkningar som görs.
Sedan väljs de 10 bästa kombinationerna (baserat på uträkningarna) ut och presenteras tillbaka till användaren genom att skicka tillbaka Json på några MB (har gjort en massa optimeraingar för att skickandet ska gå snabbt tillbaka).
Tänker att det blir billigast i längden med en egen server/VPS eller vad man ska ha, men är intresserad av att någon annan skall ha hand om driften. Det borde man väl kunna få för 10-15K/år?
Då jag slipper betala för processorkraften känns det värt ifall det blir många uträkningar.
mvh