• 1
  • 2
2017-07-27, 11:30
Medlem
Hej, är semi-rookie.

Mitt problem: Har en hemsida som gör uträkningar på användarens begäran/post till back:end. När jag hostade denna sida hos Azure så kostade varje uträkning ca 100-150kr och varje användare gör ca 20 uträkningar. (hostandet i sig var inte så farligt dyrt)

Jag behöver nu en bättre lösning då det är just uträkningarna som kostar pengar, inte hostandet. Har därför tänkt att jag ska köpa en server (eller hyra om det är ett alternativ).

Fråga: Bör jag köpa eller hyra server, jag kan inget om att sätta upp en server och skulle helst vilja betala någon annan att göra det åt mig (säkerhet etc, plats, kylning). Budget någonstan någonstans mellan 10-15K för köp eller hyra per år. Gärna billigare än dyrare. Det är som sagt processorkraft för uträkningarna jag vill slippa betala för om och om igen så det viktigaste är att jag får obegränsat med processorkraft för uträkningar, det styr mitt val.
Kan också tänka mig köpa en dyr dator som enkom ska funka som server om det är ett alternativ, behöver dock då hjälp att sätta upp allt. Är inga jättekonstigheter om min websida bara har 90% upptid eller att elkostnaden går upp.

All hjälp uppskattas, läsmaterial eller direkt tips,
Senast redigerad av KoskiKorale 2017-07-27 kl. 11:48.
Citera
2017-07-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoskiKorale
Hej, är semi-rookie.

Mitt problem: Har en hemsida som gör uträkningar på användarens begäran/post till back:end. När jag hostade denna sida hos Azure så kostade varje uträkning ca 100-150kr och varje användare gör ca 20 uträkningar. (hostandet i sig var inte så farligt dyrt)

Jag behöver nu en bättre lösning då det är just uträkningarna som kostar pengar, inte hostandet. Har därför tänkt att jag ska köpa en server (eller hyra om det är ett alternativ).

Fråga: Bör jag köpa eller hyra server, jag kan inget om att sätta upp en server och skulle helst vilja betala någon annan att göra det åt mig (säkerhet etc, plats, kylning). Budget någonstan någonstans mellan 10-15K för köp eller hyra per år. Gärna billigare än dyrare. Det är som sagt processorkraft för uträkningarna jag vill slippa betala för om och om igen så det viktigaste är att jag får obegränsat med processorkraft för uträkningar, det styr mitt val.
Kan också tänka mig köpa en dyr dator som enkom ska funka som server om det är ett alternativ, behöver dock då hjälp att sätta upp allt. Är inga jättekonstigheter om min websida bara har 90% upptid eller att elkostnaden går upp.

All hjälp uppskattas, läsmaterial eller direkt tips,

Kanske skulle nämna exakt hur mycket beräkningskapacitet som går åt för en uträkning.

Följande är priser för Amazon EC2 - som du ser behövs det en hel bunt timmar för att komma upp i 100:- även med 64 virtuella kärnor:
https://aws.amazon.com/ec2/pricing/on-demand/

Förutom Google, Amazon, Azure så finns ju även lokala leverantörer som t ex Atea.

Finns även leverantörer som låter dig ha egen maskin hos sig, men de tar hand om allt underhåll med säkerhetsuppdateringar mm.
Citera
2017-07-27, 12:10
Medlem
x12s avatar
Citat:
en hemsida som gör uträkningar
Hur görs de här beräkningarna? Används asp? php? sql? mer/annat? eller vilken metod behövs? Hur är det uppsatt? Hur lång tid tar en "beräkning" att slutföra?

Det kan vara så att ett helt vanligt webhotell driftar det där till normaltaxa, beror på vad det är du behöver, det är inte alla som debiterar processoråtgång. Många webhotell medger även inplacering av servrar i sina rack. Ring runt till en bunt lokala webhotell och gärna mindre sådana som är mer kundorienterade och hjälpsamma.
Citera
2017-07-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Kanske skulle nämna exakt hur mycket beräkningskapacitet som går åt för en uträkning.

Följande är priser för Amazon EC2 - som du ser behövs det en hel bunt timmar för att komma upp i 100:- även med 64 virtuella kärnor:
https://aws.amazon.com/ec2/pricing/on-demand/

Förutom Google, Amazon, Azure så finns ju även lokala leverantörer som t ex Atea.

Finns även leverantörer som låter dig ha egen maskin hos sig, men de tar hand om allt underhåll med säkerhetsuppdateringar mm.

Tack för svar, måste erkänna att jag inte riktigt vet hur jag ser beräkningskapaciteten. Gjorde uträkningar själv hos Azure och såg hur mycket pengar som gick, hur ser jag beräkningskapacitet?

Vilka är leverantörerna som låter mig ha maskin hos sig och tar hand om allt? Detta känns som ett bra alternativ tror jag.

Kan även VPS vara ett alternativ? Har lite lite erfarenhet av det men oerhört lite.

mvh
Citera
2017-07-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Hur görs de här beräkningarna? Används asp? php? sql? mer/annat? eller vilken metod behövs? Hur är det uppsatt? Hur lång tid tar en "beräkning" att slutföra?

Det kan vara så att ett helt vanligt webhotell driftar det där till normaltaxa, beror på vad det är du behöver, det är inte alla som debiterar processoråtgång. Många webhotell medger även inplacering av servrar i sina rack. Ring runt till en bunt lokala webhotell och gärna mindre sådana som är mer kundorienterade och hjälpsamma.

Tack för svar.

Använder asp.net mvc C#, tar in värden genom hemsidan och kör ett javascript som skickar infon till model (genom controllern), där sedan tar jag ut en massa datapunkter från sql beroende på vilka datum användaren skickat in.
För en uträkning: Brukar vara ca 90-100K datapunkter, dessa använder jag sedan för att göra uträkningar, vill göra ca 1300 (lyckats med ca kombinationer 840x90K datapunter än så länge som tar ca 1 minut, mer än så timar ut frontenden) olika kombinationer av uträkningar, alla kombinationer skapa en egen lista med de 90K datapunkterna och ger dem olika värden. Så har över 100 miljoner datapunkter med info. Sedan görs beräkningar på kanske var 5:e eller 10: punkt (beroende på användarens input) på alla dessa datapunkter. Det är en hel del olika beräkningar som görs.

Sedan väljs de 10 bästa kombinationerna (baserat på uträkningarna) ut och presenteras tillbaka till användaren genom att skicka tillbaka Json på några MB (har gjort en massa optimeraingar för att skickandet ska gå snabbt tillbaka).

Tänker att det blir billigast i längden med en egen server/VPS eller vad man ska ha, men är intresserad av att någon annan skall ha hand om driften. Det borde man väl kunna få för 10-15K/år?
Då jag slipper betala för processorkraften känns det värt ifall det blir många uträkningar.

mvh
Citera
2017-07-27, 12:40
Medlem
Jag tror du kan klara dig med några tusenlappar om år genom att hyra virtuell maskin av någon som bara tar betalt för antal timmar maskinen är uppe utan att räkna på mängden disk-operationer eller mängden CPU-timmar.

Om du gör någonting nu som ger svar inom någon minut så kan det ju omöjligt vara dyrt för datorn.
Citera
2017-07-27, 13:19
Medlem
Citat:
Jag tror du kan klara dig med några tusenlappar om år genom att hyra virtuell maskin av någon som bara tar betalt för antal timmar maskinen är uppe utan att räkna på mängden disk-operationer eller mängden CPU-timmar.

Om du gör någonting nu som ger svar inom någon minut så kan det ju omöjligt vara dyrt för datorn.

Jag testade med Azures virtual machine, när den bara stod på utan att jag gjorde uträkningar var kostnaden helt okej men så fort jag gjorde en uträkning sprang kostnaden iväg.

Vilka kan erbjuda det du talar om?

mvh
Citera
2017-07-27, 14:08
Medlem
kalkryggars avatar
Har du varit i kontakt med Azure och frågat hur man kan konfigurera ditt konto så kostnaden blir rimlig/normal?
Säg att du gärna stannar men att kostnaden måste likna det som konkurrenterna anger. För Azure har bra kvalitet och att fixa en deal som funkar så du slipper omak med att flytta är ju bäst.

Kanske löser dom det? Om inte så lämnar du...
Citera
2017-07-27, 14:14
Medlem
Citat:
Jag testade med Azures virtual machine, när den bara stod på utan att jag gjorde uträkningar var kostnaden helt okej men så fort jag gjorde en uträkning sprang kostnaden iväg.

Vilka kan erbjuda det du talar om?

mvh
Jag köper själv virtuella maskiner av Atea, men ringer du runt bör du kunna hitta ett flertal alternativ.

Det viktiga är att du vill ha någon som hyr ut virtuell maskin per drifttimme eller kanske per månad - inte någon som tar betalt per disk-access + per SQL-fråga + per CPU-minut. Eller i och för sig är den typen av fakturering också ok bara du håller koll på exakt hur mycket resurser du förbrukar och exakt vad detta du blir för kostnad.

Men enklast är helt klart någon som skiter i hur mycket du låter maskinen jobba utan bara tar betalt för mängden RAM + mängden disk + mängden virtuella processorer + mängden backup. Samt en fast kostnad/år för att de sköter säkerhetsuppdateringar under överenskommet servicefönster.
Citera
2017-07-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har du varit i kontakt med Azure och frågat hur man kan konfigurera ditt konto så kostnaden blir rimlig/normal?
Säg att du gärna stannar men att kostnaden måste likna det som konkurrenterna anger. För Azure har bra kvalitet och att fixa en deal som funkar så du slipper omak med att flytta är ju bäst.

Kanske löser dom det? Om inte så lämnar du...
Bör ju åtminstone gå att få någon form av specificerad faktura så det går att räkna ut vad som kostar. Jag får för mig att det är SQL-accesserna som kostar. Men det är bara en gissning.
Citera
2017-07-27, 14:48
Medlem
Xer0s avatar
Vad exakt är problemet med att ha en server-låda i garderoben?

Det blir 10-20k i engångskostnad och så el. Elen är rätt billig just nu.

Skit i windows. Kör linux med mono i stället om det skall vara C-brädgård. Då slipper du betala för svindyra windows server licenser.

Jobbar själv i Microsoft miljö och råde alla seriösa entreprenörer att undvika densamma, pga inlåsning, licenskostnader och dålig stabilitet i enkla saker som sceduled tasks och annat som man bara förväntar sig skall fungera. Man skall inte behöva hacka egna script för att slå ihjäl processer osv. Skrivlås på filer gör också output redrection till ett elände.

Powershell klarar knappt ens av att slå ihop stderr och stdout via 2>&1. Man får mystiska error medelanden och får haxa ännu mer för att få bort dem.

Nej det är sämst, undvik windows.
Senast redigerad av Xer0 2017-07-27 kl. 15:04.
Citera
2017-07-27, 16:10
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Bör ju åtminstone gå att få någon form av specificerad faktura så det går att räkna ut vad som kostar. Jag får för mig att det är SQL-accesserna som kostar. Men det är bara en gissning.

Ja så kan det vara. Då undrar man om det i systemet finns möjlighet att optimera koden med åtanke att få ner antal accesser. Jag har själv varit med om tillfällen då vi har fått ner dom med över 90%. Men det är omöjligt att veta i det här fallet. Men att ta en tanke på det kanske vore nåt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in