2017-07-27, 08:56
Medlem
Hej!

Försökte få till en beskrivande rubrik, hoppas ni inte känner att jag har lurat in er hit.

Jag är nyfiken på hur det ser ut när en låt skapas. Vilka olika parter är det som är med från början till slut? Vem får betalt?

Ta något exempel, typ Zara Larsson - Symphony:

Där sjunger ju Zara så klart. Clean bandit är också med i skapandet etc. Men vilka andra deltagare finns med bakom låten, som kanske inte är så uppenbara?

Hoppas ni förstår min fråga!

Tack!
Citera
2017-07-27, 09:09
Medlem
Jernmaskens avatar
Det handlar om en vision, en tanke, om hur en låt ska låta. Resultatet är upp till producenten.
Citera
2017-07-27, 16:16
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership1337
Hej!

Försökte få till en beskrivande rubrik, hoppas ni inte känner att jag har lurat in er hit.

Jag är nyfiken på hur det ser ut när en låt skapas. Vilka olika parter är det som är med från början till slut? Vem får betalt?

Ta något exempel, typ Zara Larsson - Symphony:

Där sjunger ju Zara så klart. Clean bandit är också med i skapandet etc. Men vilka andra deltagare finns med bakom låten, som kanske inte är så uppenbara?

Hoppas ni förstår min fråga!

Tack!

Utöver de du nämner är det medproducent, låtskrivarna, inspelningstelniker och eventuella studiomusiker. Alla ska få betalt men det beror lite på avtalen ser ut, i vissa fall är det en engångsumma för andra är det del av försäljning/streaming/stim peng eller motsvarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in